افزایش سطح بیابانی هم‌اکنون در ایران به شرایط بحرانی رسیده و باید هرچه سریع‌تر برای مقابله با آن اقدامی گسترده انجام شود.

افزایش سطح بیابان در ایران به شرایط بحرانی رسید

به گزارش سلام نو به نقل از همشهری، داده‌نمای همشهری از روند بیابانی‌ شدن کشور، مقایسه آن با شرایط جهانی و فرصت اندکی که برای جلوگیری از بیابانی‌ شدن دارد.

بیابانزایی بلایی‌است که در طول سالیان اخیر به جان ایران و کشورهای نیمه‌خشک جهان افتاده و به‌سرعت در حال بلعیدن عرصه‌های جنگلی و مرتعی ارزشمند آن است.

افزایش سطح بیابانی هم‌اکنون در ایران به شرایط بحرانی رسیده و باید هرچه سریع‌تر برای مقابله با آن اقدامی گسترده انجام شود.

آسیب‌پذیری خاک در مقابل فرسایش بادی و آبی، افزایش تعداد و شدت توفان‌های ماسه‌ای و گرد و خاک، فرونشست زمین، کاهش حاصلخیزی و توان تولید خاک و اختلال در فرایند بازسازی و بازتولید طبیعی پوشش گیاهی، ازجمله اثرات مستقیم و آنی بیابانزایی است که ایران طی دهه اخیر با بیشترین دامنه این خطرات مواجه شده است.

این اثرات، پیامدهای جدی اقتصادی و اجتماعی نیز به همراه دارد. بیابانزایی با محدود کردن منابع طبیعی، موجب کاهش تولیدات کشاورزی شده و این فعالیت را به‌طور فزاینده‌ای با بحران مواجه می‌کند.

در پی کاهش تولیدات کشاورزی، فقر و مهاجرت جمعیت روستایی به مناطق شهری تشدید می‌شود و امنیت غذایی نخستین قربانی این شرایط خواهد بود.

طبق آمارها هم‌اکنون ۶۰ درصد کل مساحت ایران در معرض تخریب و تبدیل‌ شدن به بیابان است که از این میان ۷۵ درصد مربوط به مناطق در معرض خشک‌ شدن بر اثر فرسایش آبی و ۲۵ درصد در معرض فرسایش بادی است.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید