هنوز هم آزمایش یکی از مهم‌ترین راه‌های تشخیص بیماری کووید-۱۹ است اما برای انجام آن به کارکنان ماهر و تجهیزات آزمایشگاهی تخصصی نیاز است. محققان یک حسگر جدید برای تشخیص سریع کرونا ایجاد کرده‌اند.

 تشخیص کرونا در ۵ دقیقه با روشی جدید

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، محققان دانشگاه ایلینوی در شیکاگو یک حسگر مبتنی بر گرافن ساخته‌اند که می‌تواند به سرعت کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ را تشخیص دهد. این حسگر شامل چند ورقه گرافن همراه با آنتی بادی علیه پروتئین میخ مانند ویروسی است. وقتی ذرات ویروسی به آنتی بادی‌ها متصل می‌شوند، خصوصیات ارتعاشی صفحات گرافن را تغییر می‌دهند و محققان می‌توانند با استفاده از طیف سنجی رامان این ارتعاشات را اندازه‌گیری کنند. این آزمایش کمتر از پنج دقیقه به طول می‌انجامد و می‌تواند ابزاری کاربردی برای مبارزه با بیماری کووید-۱۹ باشد.

در حالیکه در برخی کشورها عملیات واکسیناسیون افراد در حال انجام است و جمعیت زیادی از افراد چند کشور واکسینه شده‌اند اما کشورهایی نیز هستند که تاکنون این کار را به طور جدی شروع نکرده‌اند و ویروس کووید-۱۹ هم چنان در حال آلوده کردن بدن افراد است.

این دستگاه جدید از خصوصیات ارتعاشی گرافن برای شناسایی کووید-۱۹ استفاده می‌کند. این سیستم مبتنی بر ارتعاشات اتم‌های کربن تشکیل دهنده صفحات گرافن است و می‌توان آنها را با کمک طیف سنجی رامان اندازه گرفت. محققان با ترکیب آنتی بادی علیه کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ به گرافن، آن را به یک حسگر ویروسی تبدیل کردند و گرافن در معرض یک نمونه بزاق مصنوعی حاوی این ویروس قرار گرفت و تفاوت‌های ارتعاشی آشکاری مشاهده شد. در این آزمایش محققان گرافن را با یک آنتی بادی اصلاح کردند و در اصل آن را کالیبره کردند تا تنها به پروتئین میخ مانند کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ واکنش نشان دهد. با استفاده از این روش گرافن می‌تواند برای تشخیص انواع جهش‌های کووید-۱۹ استفاده شود.

انتهای پیام

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید