موردر اینتلیجنس وبسایتی است که به صورت تخصصی به تحلیل بازارها و صنایع آسیا، به خصوص در صنعت خودرو می‌پردازد. این وبسایت در گزارشی به تحلیل بازار خودروی ایران بین سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۶ کرده است.

 بررسی صنعت اتومبیل در ایران (۲۰۲۱ - ۲۰۲۶)

سلام نو -  سرویس اقتصادی: از آنجا که ایران یکی از کشورهای بزرگ تولید کننده قطعات وسایل نقلیه در منطقه خاورمیانه است، وسایل نقلیه و قطعات یدکی خود را به کشورهای همسایه صادر می کند.  در سال ۲۰۱۲ ایران ۵۲۰ میلیون دلار خودرو و اجزا اتومبیل صادر کرد.  با این حال ، در سال ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ ، وضعیت صادرات بدتر شد و فقط می‌توانست به ترتیب ۲۶۳ میلیون و ۲۴۳ میلیون دلار صادر کند. دلایل مختلفی برای این افت وجود دارد، با این حال دلایل اصلی آن شامل کیفیت پایین و قیمت بالای محصولات آنها است.

عکس بازار ۲۰۲۶-۲۰۲۱

 بررسی صنعت اتومبیل در ایران (۲۰۲۱ - ۲۰۲۶)

بررسی اجمالی بازار

بازار مورد مطالعه اتومبیل ایران در سال ۲۰۲۰ با ارزش بیش از ۳۳ میلیارد دلار برآورد شده است و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۶ به ارزشی بیش از ۴۵ میلیارد دلار برسد، در حالی که نرخ رشد مرکب سالانه(CAGR) بیش از ۵٪ در این دوره پیش‌بینی می‌شود.

با شیوع بیماری کرونا، صنعت خودروسازی ایران تحت تأثیر قرار گرفت و به همین دلیل قدرت خرید مردم به میزان قابل توجهی کاهش یافت که منجر به فروش کم خودرو در کشور شد و شاهد کاهش رشد بود. با این حال، در حال حاضر کشور شاهد رشد آهسته و رشد صنعت در دوره پیش بینی شده است.

صنعت اتومبیل‌سازی ایران دوازدهمین خودروساز بزرگ جهان است.  با فروش مجموع ۱۲ میلیارد دلار، تقریباً ۱۹٪ کل صنایع ایران و همچنین تقریباً ۲.۵٪ تا ۳٪ تولید ناخالص داخلی ایران را تشکیل می دهد. علاوه بر این، این محصول ۱۴ درصد از ارزش افزوده ایجاد شده برای کل صنعت ایران است. متوسط ​​سود صنعت ۴.۵٪ است.

از آنجا که ایران یکی از کشورهای بزرگ تولید کننده قطعات وسایل نقلیه در منطقه خاورمیانه است، وسایل نقلیه و قطعات یدکی خود را به کشورهای همسایه صادر می کند.  در سال ۲۰۱۲ ایران ۵۲۰ میلیون دلار خودرو و اجزا اتومبیل صادر کرد.  با این حال ، در سال ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ ، وضعیت صادرات بدتر شد و فقط می‌توانست به ترتیب ۲۶۳ میلیون و ۲۴۳ میلیون دلار صادر کند. دلایل مختلفی برای این افت وجود دارد، با این حال دلایل اصلی آن شامل کیفیت پایین و قیمت بالای محصولات آنها است.

دامنه گزارش

این گزارش شامل وضعیت ایران رشد بازار خودروی آن، روند بازار، پیشرفت، چالش ها، فرصت ها، مقررات دولت، فن آوری‌های مورد استفاده، پیش بینی رشد، شرکت های بزرگ، پروژه های آینده و … در بخش اتومبیل ایران است.

روند اصلی بازار

فروش خودروهای سواری غالب بر صنعت خودروی ایران

علیرغم مشکلات جامعه و هنجارهای فاصله اجتماعی در سناریوی جهانی و جغرافیای سیاسی نگران کننده در نزدیکی کشور، ایران تعداد قابل تعریفی در فروش و تولید خودرو نشان داد. این بازار از رشد سالم ۸.۷ درصدی فروش سالانه و فروش ۸۱۶،۴۰۰ واحد در انواع وسایل نقلیه و تولیدکننده برخوردار است.

تحریم‌های بین المللی تأثیر بسزایی در توسعه صنعتی و صنایع این کشور داشته است.  ایران که بزرگترین بازار خودرو در خاورمیانه را دارد و تقریبا نزدیک به یک سوم بازار خودروی آلمان است، با اجرای تحریم ها شاهد افت صنعت خودرو خود بوده است.

سرانجام با وجود تحریم‌ها صنعت خودروسازی ایران برای تأمین تقاضای داخل کشور خود  خودکفا شد. این کشور به ظرفیت تولید بیش از یک میلیون وسیله نقلیه رسیده بود. از زمان اجرای تحریم ها، تقاضای خودرد فقط توسط خودروهای تولید شده در کشور تأمین می شود. در سال ۲۰۱۹، حدود ۷۷۰ هزار ماشین سواری در داخل ایران تولید شده است. این میزان بیش از یک میلیون خودروی سواری نسبت به سال ۲۰۱۸ کاهش داشته است. آیسان (Isan) پیشرو در تولید خودروهای سواری در منطقه خاورمیانه بود.

این تحریم‌ها باعث رشد شرکت‌های داخلی مانند ایران خودرو و سایپا شد که سهم عمده ای از فروش وسایل نقلیه مسافری را در این کشور دارند. در زمان اجرای تحریم ها، درصد سهم شرکت‌های بومی از تولید کلی خودرو به ۸۵ درصد رسیده است.  با این حال انتظار می رود با حذف تحریم‌ها، شرکت های داخلی با همکاری شرکت های بین المللی مانند پژو، دایملر و جگوار و ... آخرین خودروهای کشور را معرفی کنند.

عکس: حجم تولید خودروهای سواری و وسایل نقلیه عمومی باری و مسافری

 بررسی صنعت اتومبیل در ایران (۲۰۲۱ - ۲۰۲۶)

کاهش تولید خودرو به دلیل تحریم‌های اعمال شده

در سال ۲۰۱۶ ، صنعت خودرو بیش از ۹۴۶۰۰۰ دستگاه خودرو تولید کرده است که نشان دهنده رشد ۳۸.۷ درصدی نسبت به سال گذشته است. پس از این افزایش تولید خودرو، شرکت‌های چند ملیتی علاقه مند به سرمایه گذاری در ایران شدند و به دنبال آن توافق هسته ای در ژانویه ۲۰۱۵ امضا شد، که توجه صنعت خودروی ایران را به خود جلب کرده بود.  برای مثال؛

پژو برای تولید وسایل نقلیه مسافربری با شرکت پیشرو به نام ایران خودرو همکاری کرد. این مشارکت که در ژوئن ۲۰۱۶ معامله ۴۰۰ میلیون یورو (۴۳۰ میلیون دلار آمریکا) را امضا کرده است، پیش بینی شده بود تا سال ۲۰۱۸ دویست هزار خودرو در ایران تولید کند.

در فوریه ۲۰۱۸، رنو نزدیک به ۱۵۲۰۰ دستگاه خودرو در ایران فروخت که نسبت به سال مالی ۲۰۱۷ ، ۱۷۵٪ افزایش نشان داد.

خودروسازان ایرانی همکاری خود را با شرکت های اروپایی مانند پژو، سیتروئن و رنو دوباره برقرار کردند.  در نتیجه صنعت خودرو نزدیک به ۱۵۱ درصد رشد کرد. بعلاوه چند سال پیش، جمهوری اسلامی مجوزهایی را به تولیدکنندگان خودروهای خارجی که مایلند شعبه‌های فروش خود را در ایران باز کنند ارائه داد. در حال حاضر حدود ۴۰ تولید کننده خودروی خارجی مجوز ها را دریافت کرده‌اند و پیش بینی می شود تعداد آن ها در این مدت پیش بینی  شده رشد کند.

با این وجود، تولید خودروهای جدید در سال ۲۰۱۸ در ایران به دلیل بحران ارزی و سایر اثرات جانبی تحریم ها اندکی کاهش یافت.  شرکت های بین المللی اتومبیل سازی که در ایران خودروهایی مانند پژو و رنو تولید می کردند، تصمیم گرفتند که فعالیت خود را متوقف کنند، زیرا تحریم های ایالات متحده علیه هر شرکتی که با تهران تجارت میکرد نیز اعمال میشد. تحریم های مجدد منجر به تاخیر در تحویل خودرو و کمبود قطعات میشد.

با این حال در طول مارس ۲۰۱۹، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که سازوکار جدیدی برای این شرکت فرانسوی ابداع شده است که به آن اجازه می دهد با وجود تحریم های ایالات متحده تولید خود را از سر بگیرد. این امر صنعت خودرو ایران را در دوره پیش بینی تقویت کرد.

چشم انداز رقابتی

بسیاری از بازیکنان اصلی و شرکت‌های خودروساز ایرانی مانند ایران خودرو سایپا، پارس خودرو، کرمان، ایران خودرو و بهمن در کشور وجود دارند که انواع مختلفی از مدل ها (مانند سمند، تیبا، دنا و ...) را تولید می کنند. ایران‌خودرو IKCO و سایپا SAIPA بزرگترین تولیدکنندگان خودرو در ایران هستند.

پیشرفت های اخیر

در ژوئن سال ۲۰۲۰، صندوق توسعه ملی ایران (NDF)  اعلام کرد که در میان بحران اقتصادی طولانی مدت که عمدتا ناشی از تحریم های اعمال شده توسط ایالات متحده است، یک میلیارد دلار از ذخایر ملی خود را برای حمایت از خودروسازان در کشور اختصاص خواهد داد.

با ورود به سال ۲۰۲۱ و کم شدن تحریم ها از سوی ایالات متحده افق های تازه ای برای صنایع خودرو ایران پیش بینی می شود.

کد خبرنگار: ۲۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید