ابراهیم رییسی، رییس‌جمهور منتخب گفت: امیدواریم اقدامات دولت مردمی در راستای بهبود شرایط، گره از زندگی مردم باز کند و امید را به مردم بازگرداند و اعتمادی که به دلایلی مخدوش شده به مردم و جوانان برگردد. به نحوی که همگان احساس کنند دولت امیدآفرین و اعتمادساز است. 

حماسه ۲۸ خرداد امسال جلوه‌ای از حضور با اراده مردم بود / وضعیت و شرایط به نفع مردم تغییر خواهد کرد

به گزارش سلام نو به نقل از مهر، حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور منتخب مردم ایران عصر امروز (دوشنبه) در نشست خبری با رسانه‌های داخلی و خارجی با تبریک دهه کرامت و میلاد امام رضا (ع) اظهار کرد: حماسه بزرگ ملت ایران در ۲۸ خرداد ماه امسال به دنبال حماسه‌های بسیاری که ملت ایران در مقاطع مختلف خلق کردند، جلوه‌ای از حضور با اراده ملت است.

رئیسی ادامه داد: پیام این حضور برای جهانیان با معنا و گسترده است. ملت ایران علیرغم شرایط کرونایی، جنگ روانی دشمنان و برخی گله‌مندی‌ها از وضع و شرایط اقتصادی در انتخابات حضور یافتند.

وی تصریح کرد: پیام این حضور وحدت و انسجام ملی، ضرورت تغییر در وضعیت و شرایط اقتصادی زندگی مردم، مبارزه با فساد، فقر و تبعیض، اجرای عدالت در تمام شئون زندگی مردم، پافشاری بر آرمان‌های انقلاب، تداوم راه امام و شهدا به خصوص سردار سلیمانی بود.

رئیس جمهور منتخب ملت ایران اظهار کرد: ملت ایران با حضور خود اعلام کردند به خون شهدا وفادارند و به پیام مقام معظم رهبری لبیک گفتند.

وی گفت: دولت مردمی و همه مدیران و مسئولان باید این پیام را دقیقاً بشنوند، به این عهدی که با مردم بسته‌ام وفادار خواهم ماند، وفاداری من به این امر این است که با تمام وجود برای خدمتگزاری به مردم تلاش کنم مشکلات را رفع کرده و گره‌ها را باز کنم.

وضعیت و شرایط به نفع مردم تغییر خواهد کرد

وی ادامه داد: با توکل به خدا و اتکا به داشته‌های ملت ایران، اطمینان به جوانان، نیروی انسانی متراکم و ذخایر ارزشمند کشور وضعیت و شرایط را به نفع مردم و در راستای گشایش در زندگی مردم تغییر خواهم داد.

رئیسی در تشریح سیاست داخلی دولت مردمی گفت: بهبود وضعیت کسب و کار و معیشت مردم، بهبود شرایط دولت از طریق ایجاد نظام کارآمد از محورهای سیاست‌های داخلی دولت است. بروکراسی اداری باید پایان یابد و نظام اداری سالم، کارآمد توسط نیروهای انقلابی و فسادستیز شکل گیرد.

وی ضمن قدردانی از اقدامات دولت‌ها در ۴۰ سال اخیر گفت: در ۴۰ سال اخیر شاهد تلاش دولت‌ها در جهت توسعه یافتگی کشور بودیم و علیرغم همه زحمات دولت‌ها، در برخی حوزه‌ها به خاطر سوءمدیریت و عدم توجه به نیروی کارآمد جوان که می‌تواند منشا تحولات باشد، مشکلات و عقب ماندگی داریم باید کشور در جهت اجرای عدالت گام بردارد.

محور تحول در دولت مردمی اجرای عدالت بر بستر گام دوم انقلاب است

رئیس جمهور منتخب تصریح کرد: محور تحول در دولت مردمی اجرای عدالت بر بستر گام دوم انقلاب است. به تمام اسناد بالادستی، قانون اساسی، سیاست‌های نظام و برنامه‌های توسعه توجه خواهد شد.

امیدواریم امید و اعتماد به مردم بازگردد

وی با تاکید بر تدوین برنامه توسعه هفتم با همکاری مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس شورای اسلامی گفت: امیدواریم اقدامات دولت مردمی در راستای بهبود شرایط، گره از زندگی مردم باز کند و امید را به مردم بازگرداند و اعتمادی که به دلایلی مخدوش شده به مردم و جوانان برگردد. به نحوی که همگان احساس کنند دولت امید آفرین و اعتمادساز است.

رئیسی با تاکید بر اینکه دولت مردمی مربوط به یک جناح و جریان خاص نخواهد بود، گفت: مدیران و مسئولان دولت مردمی دغدغه مردم و انقلاب را دارند و تلاش آنها در راستای حل مشکلات معیشتی مردم است. هر کس برای مردم و انقلاب تلاش کند همکار ما در جای جای کشور است.

رئیس جمهور منتخب در تشریح برنامه‌های دولت مردمی در سیاست خارجی گفت: باید دنیا بداند وضعیت با حضور حماسه ساز مردم تغییر کرده، باید در سیاست خارجی بدانند تا امروز فشار حداکثری بر مردم کارساز نبوده لذا باید تجدید نظر کرده و برگردند. ملت ایران ثابت کرده در برابر این فشارها مقاومت و ایستادگی دارد.

سیاست خارجی دولت مردمی از برجام شروع نمی‌شود و به برجام محدود نیست

وی با تاکید بر اینکه سیاست خارجی دولت مردمی از برجام شروع نمی‌شود و به برجام محدود نیست، گفت: تعامل گسترده و متوازن با همه کشورها را در سیاست خارجی دنبال می‌کنیم. هر مذاکره‌ای که منافع ملی در آن تضمین شود مورد حمایت ماست.

رئیسی با تاکید بر اینکه شرایط اقتصادی و وضعیت مردم را به مذاکره گره نمی‌زنیم، گفت: اجازه نمی‌دهیم مذاکرات فرسایشی بوده و مذاکره برای مذاکره انجام شود. باید هر نشستی برای حصول نتیجه باشد و نتیجه محوری در مذاکرات مدنظر قرار گیرد تا مذاکرات آورده‌ای برای ملت ایران داشته باشد.

رئیس جمهور منتخب ملت ایران گفت: مذاکرات را برای رفع محدودیت‌ها، تحریم‌ها، راستی آزمایی و ارتباطات دنبال می‌کنیم.

[در پاسخ به خبرنگار مهر]: برای «رونق تولید» برنامه داریم

رئیس جمهور منتخب در پاسخ به سوال خبرنگار مهر، در خصوص اینکه شما در برنامه‌های انتخاباتی خود دائماً بر روی موضوع تولید تأکید کردید؛ تولیدکنندگان می‌گویند که از جانب دولت متحمل فشارهای زیادی هستند، از جمله این فشارها اولاً: قیمت گذاری دستوری، ثانیاً: تأمین مالی معیوب توسط بانک‌ها و بازار سرمایه، ثالثاً: اعطای رانت ارزی ۴۲۰۰ تومانی به واردکنندگان و رابعاً انحصارات و سختی صدور مجوزهای کسب و کار است. برای رفع این فشارها و موانع چه برنامه‌ای دارید؟ گفت: ما برای رفع تحریم‌ها و موانع تولید که مسئله اصلی در کشور است برنامه داریم، شعار سال در سال گذشته و امسال موضوع رونق اقتصادی است و ما نیز در دولت، محور کارمان رونق اقتصادی و تولید است.

وی افزود: نقدینگی در کشور باید مدیریت شود و ما مدیریت تولید را اولویت خودمان قرار خواهیم داد و نقدینگی را باید به طرف تولید سرازیر کنیم و حتماً سازوکارهایی که بتواند نقدینگی را به طرف تولید ببرد و تولید را در کشور رونق دهد در دستور کار قرار خواهیم داد.

رئیس جمهور منتخب تاکید کرد: در حال حاضر شرایط به نحوی است که هم تولید کننده و هم کارآفرین اعتراض دارد که نقدینگی ندارد و یا کم دارد واز آن طرف تمام کارشناسان اقتصادی نظرشان آن است که رشد نقدینگی موجب مشکلات جدی در کشور می‌شود.

وی گفت: ما تولید را پرجاذبه خواهیم کرد و اقدامات اقتصادی غیرمولد را بی جاذبه خواهیم کرد، به نحوی که نقدینگی به سمت تولدی برود و این نیاز به سازوکارهایی دارد و با یک بخشنامه حل نمی‌شود. رونق تولید امکان پذیر است اما نیاز به سازوکار دارد. دولت ما حتماً برنامه‌هایی که بتواند تولید را رونق بدهد دنبال خواهد کرد.

رئیس جمهور منتخب ادامه داد: همانگونه که در برنامه‌های تبلیغاتی خود گفتم ایجاد جذابیت برای تولید آن است که ما مالیات را برای تولید بکاهیم. یعنی از ۲۵ درصد به سمت ۱۰ درصد، با شیب ملایم کاهش دهیم. از طرفی دیگر برای اقدامات غیرمولد، ایجاد مالیات کنیم. مثل رفتن به سمت ارز و طلا و مسکن به نحوی که بخواهد کارهای سوداگرانه انجام شود.

وی گفت: دولت با ایجاد مالیات، یک عدالت مالیاتی ایجاد خواهد کرد، در برنامه‌هایمان این را گفته‌ایم و مصمم به اجرای آن هستیم.

اولین اقدام دولت ما اشتغال و مسکن است

رئیسی در پاسخ به این سوال که مهمترین و با اولویت‌ترین سیاست دولت او در حوزه معیشتی چیست و اولین دستوری که در روز اول کاری دولت برای حل این مشکلات صادر خواهد کرد کدام است، گفت: ان‌شاءالله در روز آغاز کار دولت، ما اعلام خواهیم کرد که تمام بسترهای فسادزا و بسترهایی که ایجاد رانت می‌کنند باید خاتمه پیدا کند. یعنی تمام دستگاه‌های اداری موظفند زمینه‌های فساد و رانت خواری در کشور را از بین ببرند و این سازوکارها توسط دولت اصلاح می‌شود.

وی افزود: اولین اقدامی که خواهیم کرد مسئله توجه به وضعیت اشتغال و مسکن مردم خواهد بود و دست‌اندرکاران این حوزه در بخش‌های مختلف باید حضوری فعال با مشارکت مردم عزیز داشته باشند.

اروپایی‌ها تحت فشار سیاست‌های آمریکا قرار نگیرند

رئیس‌جمهور منتخب در پاسخ به سوال دیگری در خصوص میزان اهمیت «برجام» برای دولت منتخب و اهمیت احیای آن و اینکه چه پیامی برای دولت آمریکا و کشورهای اروپایی دارد، تاکید کرد: برجام را کشورهای اروپایی و آمریکایی باید نگاه کنند و ببینند که در قبال این توافق چگونه اقدام کرده‌اند. آمریکایی‌ها، برجام را نقض کردند و اروپایی‌ها نیز به تعهدات خودشان عمل نکردند.

رئیس جمهور اظهار داشت: تاکید من به آمریکا این است که بر اساس برجام، شما موظف به رفع همه تحریم‌ها بودید و این کار را نکردید، به تعهدات خودتان برگردید و آن را اجرا کنید. همچنین پیام ما به اروپایی‌ها این است که حتماً تحت فشارها و سیاست‌های آمریکایی‌ها قرار نگیرید و به آنچه متعهد شده‌اید در برجام، عمل کنید.

وی تصریح کرد: مطالبه مردم ایران از آمریکایی‌ها و اروپا این است که به تعهدات خودشان عمل کنند. همچنین خواست مردم از دولت مردمی این است که به دنبال احقاق حقشان باشند و ما حق مردم را دنبال خواهیم کرد.

تیم سیاست خارجی من در حال بررسی گزارش تیم مذاکره کننده هسته‌ای است

رئیسی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برای اینکه برجام به نتیجه برسد، آیا باید کل تحریم‌ها لغو شود و آیا قصد دارید که تیم مذاکره کننده فعلی را حفظ کنید یا خیر، گفت: تیم مذاکره کننده هسته‌ای کار را دنبال می‌کنند و گزارش‌هایی را هم به ما دادند. تیم سیاست خارجی بنده در حال بررسی گزارش‌های عزیزانی است که در حال مذاکره هستند.

وی ادامه داد: در مورد تحریم‌ها باید گفت آمریکا موظف است که تمامی تحریم‌های ظالمانه نسبت به ملت ایران را رفع کند و آنچه بارها تاکید کردم رفع تحریم‌ها و راستی‌آزمایی آن است؛ این محور بحث سیاست خارجی ما خواهد بود.

رئیس جمهور منتخب گفت: این سوال همواره مطرح است که چرا علیرغم اینکه دولت ایران و ملت ما به تعهدات خود عمل کرده است اما آنان در انجام تعهداتشان کوتاهی می‌کنند؟

آمریکا و اروپا باید پاسخگوی عدم تعهد خود در برجام باشند

رئیس جمهور منتخب تصریح کرد: آنان باید به دنیا پاسخ دهند. آمریکا باید به دنیا پاسخ دهد که چرا نسبت به انجام تعهدات خود در قبال ملت ایران کوتاهی می‌کند و اروپا هم باید پاسخ دهد که چرا همراهی و همگامی با آمریکا را پیشه کرده است؟ همواره این مورد تاکید بوده است. آنان باید به تعهدات خود عمل کنند و ما مطالبه ملت ایران را مجدانه دنبال خواهیم کرد.

رئیسی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا شما می‌دانید که کشور را با توجه به چه شرایط و وضعیتی قرار است تحویل بگیرید و آیا قرار است بعد از هر ۱۰۰ روز شاهد ارائه گزارش از سوی شما باشیم، گفت: وضعیت، شرایط و آمار و ارقام در کشور روشن است. هم مراکز رسمی مثل مرکز آمار ایران ارائه می‌دهند. هم دستگاه‌ها به صورت خاص آمار ارائه می‌دهند و هم نهادهای تجمیع کننده آمارها مانند ریاست جمهوری و دولت آمار ارائه می‌دهند. آمارها از دید ملت ایران و به ویژه از دید نخبگان و کارشناسان و رسانه‌ها امر پنهانی نیست. البته اختلاف آماری ممکن است وجود داشته باشد اما آمار امر پنهانی نیست. مردم ما هم حتماً باید بدانند که در چه شرایطی و در چه وضعیتی دولت جدید شروع به کار می‌کند.

وی ادامه داد: اعداد، ارقام، وضعیت و شرایط کشور به عنوان گزارشی از وضع موجود، حتماً پیش روی ملت و رسانه‌ها خواهد بود. ما هم وضع مطلوب و هم وضع موجود را ترسیم می‌کنیم و بعد تفاوت بین وضع موجود و مطلوب را می‌بینیم و تلاش خواهیم کرد تا وضع موجود را به وضع مطلوب نزدیک و نزدیک‌تر کرده و فاصله را کمتر کنیم.

رئیس‌جمهور منتخب ملت ایران گفت: آنچه ملت بزرگ ما از دولت می‌خواهد، این است که عمل به وعده‌های خود را فراموش نکند. ما همه وعده‌ها را پیش‌روی همه دولتمردان قرار می‌دهیم که نه فقط هر صد روز بلکه از ابتدای کار، تمام سمت‌گیری‌ها و جهت گیری های خود را در جهت اجرای وعده‌ها به کار گیرند.

ارتباط با مردم را به عنوان یک نعمت برای خودم حفظ می‌کنم

رئیسی تصریح کرد: بنده حتماً با ارتباطی که با مردم خواهم داشت، در ابتدا شاید هفته‌ای یک بار، بعد ماهی یک بار و بعد ارتباط با مردم را به عنوان یک نعمت و زمینه بسیار خوب برای رفع مشکلات برای خودم حفظ می‌کنم.

وی افزود: ارتباطم را با اصحاب رسانه حفظ خواهم کرد و این نشست ما نشست آغاز خواهد بود نه انجام. رسانه‌ها به عنوان پل ارتباطی ما با مردم باید دغدغه‌ها را دنبال و پیگیری کنند و دولت هم دیدگاه‌ها و نظراتشان را تبیین کند تا مردم در جریان پیشرفت کارها، اقدام و عمل از طرف دولت قرار گیرند.

مردم را در جریان امور کشور قرار می‌دهم

رئیسی اظهار داشت: محور کار ما در دولت، اقدام و عمل خواهد بود. بنده به عنوان خدمتگزار کوچک مردم، آنان را در جریان پیشرفت امور می‌گذارم و اگر هم مشکلی باشد، حتماً مشکل را با مردم در میان خواهیم گذاشت و مردم به ویژه نخبگان را در جریان امور حتماً قرار خواهیم داد.

رئیسی در واکنش به سوالی مبنی بر اینکه تحریم‌ها و اتهاماتی علیه شما از سوی برخی از سازمان‌های حقوق بشری وجود دارد. اخیراً سازمان عفو بین‌الملل اتهاماتی را درباره نقش شما در برخی از اعدام‌ها مطرح کرده است. آیا این مسئله می‌تواند چه تاثیری روی نحوه تعامل شما با دیگر رهبران کشورهای جهان به ویژه کشورهای غربی داشته باشد؟ آیا قصد دارید به کشورهای غربی سفر کنید یا خیر، گفت: من از ابتدای مسئولیت به عنوان یک حقوقدان همواره مدافع حقوق مردم بودم و حقوق بشر محوری‌ترین نکته‌ای بوده است که بنده در همه مسئولیت‌های خود دنبال کردم.

همواره در جهت دفاع از حقوق بشر فعالیت کردم

وی افزود: به کسانی که اتهام می‌زنند باید گفت که امروز ما در جایگاه مدعی قرار داریم. ما به عنوان مدعی حقوق انسان هستیم. تمام اقداماتی که بنده در این مدت مسئولیت انجام دادم، همواره در جهت دفاع از حقوق بشر و حقوق انسان بوده است. با کسانی که اخلال در حقوق انسان‌ها ایجاد کردند و دست به حرکت‌های داعشی و اقدامات ضد امنیتی زدند، همواره در دستگاه قضا با آنها برخورد کردم. و به عنوان یک حقوقدان و قاضی مدعی حقوق انسان‌ها بودم و در جایگاه دفاع از حقوق بشر عمل کردم. امروز کسانی که در دنیا نقض حقوق بشر می‌کنند، باید پاسخگو باشند که چگونه جلوی چشم همه مردم دنیا حقوق انسان‌ها را نقض می‌کنند.

پدیدآورندگان داعش باید مورد مواخذه قرار بگیرند

رئیس جمهور منتخب ملت ایران تصریح کرد: اگر یک قاضی و حقوقدان و دادستان از حقوق مردم و امنیت جامعه دفاع کرده است، باید مورد تقدیر و تشویق قرار گیرد که امنیت مردم را در مقابل هجوم ها و تهدیدات حفظ کرده است. افتخار بنده آن است که در کسوت دادستان هر کجا که بودم، از حقوق مردم و امنیت و آسایش آنان دفاع کردم. امروز هم در جایگاه ریاست جمهوری خود را موظف به دفاع از حقوق بشر از هر قوم و گویشی می‌کنم.

رئیسی بیان کرد: اگر امروز کسانی که مدعی حقوق بشر هستند با به وجود آورندگان داعش و گروه‌های مسلحی که به جان ملت‌ها انداخته‌اند، مورد محاکمه و مواخذه قرار گیرند، یقین بدانید که دنیا به صلح و امنیت خواهد رسید. اگر به وجود آورندگان داعش و گروه‌های مسلح مورد سوال و مواخذه قرار گیرند، قطعاً بدانید که ملت‌ها در صلح، آرامش و دوستی به سر خواهند برد.

شهادت دکتر بهشتی جلوه‌ای است از جنایت منافقین است

رئیسی در مورد الگو گرفتن از شهید بهشتی در بحث حکمرانی، گفت: به عنوان یک شاگرد مکتب او، به نظرم آنچه که آیت‌الله بهشتی را بسیار شاخص می‌کرد، مسئله توجه به مردم و مردم باوری او بود.

وی تاکید کرد: شهید بهشتی از مردم سخن می‌گفت. مردم را باور داشت و به اصطلاح تشریفاتی نبود. حقیقتاً به مردم علاقه‌مند بود. من هم تأکید دارم به عنوان یک طلبه خدمتگزار و اینکه مردم‌داری، توجه به مردم و توجه به سازوکارهای کارآمد در نظام را برایش ارزش قائل باشم. او ساختارسازی برای نظام را دنبال کرد. من این ساز و کارها و ساختارها را برای مدیریت انقلابی در کشور بسیار مهم و مؤثر می‌دانم.

رئیس جمهور منتخب اظهار داشت: شهادت شهید آیت‌الله دکتر بهشتی و ۷۲ تن از یارانش جلوه‌ای است از سیاه‌دلی منافقین و جنایت هولناک آنها و جلوه‌ای است از حمایت برخی از کشورهای مدعی حقوق بشر از منافقین.

رئیسی خاطرنشان کرد: سوال ما اینجاست که چرا قاتل شهید بهشتی و قاتل شهید رجایی و قاتلین شهید باهنر امروز به برخی کشورهای غربی پناه آورده‌اند؟ و آنانی که مدعی حقوق بشر هستند چه پاسخی برای افکار عمومی جهان دارند که کشور آنها پناهگاهی برای کسانی شده که رسماً اعلام کرده‌اند که ۱۷ هزار نفر را در ایران به خاک و خون کشیده‌اند؟ و یکی از آنها شهید مظلوم آیت‌الله دکتر بهشتی است.

وی افزود: شخصیت آیت‌الله دکتر بهشتی شخصیت بسیار جامعی بود از جلوه‌های مهم سیره و زندگی دکتر بهشتی اخلاص و عقلانیت و معنویت و اخلاق و عدالت‌خواهی و حق‌خواهی ایشان بود. این‌ها محورهای جلوه آیت‌الله دکتر بهشتی بود.

خودم را خادم همه ملت ایران می‌دانم

رئیس‌جمهور منتخب در پاسخ به این سؤال که چه برنامه‌ای برای احیای سرمایه اجتماعی و امید در جامعه دارید؟، گفت: من به عنوان رئیس جمهور، خود را خادم جمهور می‌دانم. چه کسانی که به من رای دادند و چه کسانی که به کاندیدای محترم دیگر رای دادند و چه کسانی که به هر دلیل برای شرایط کرونا و یا به دلایل دیگری پای صندوق رای حاضر نشدند.

رئیسی با بیان اینکه من خودم را خادم همه ملت ایران می‌دانم و خودم را موظف می‌دانم که نسبت به حقوق مردم پاسداری و صیانت کنم، افزود: امری که بتواند سرمایه اجتماعی را افزون کند و از هزینه‌های اجتماعی بکاهد، جزء دستور دولت‌های مردمی خواهد بود.

با «بایدن» دیدار نمی‌کنم

وی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه آیا حاضر است با رئیس جمهور آمریکا مذاکره مستقیم داشته باشد، گفت: خیر!

بورس برای دولت ما قُلک نیست

رئیس‌جمهور منتخب درباره برنامه‌های دولت او برای بازار سرمایه، افزود: ما اعتماد را در مورد بازار سرمایه به مردم باز خواهیم گرداند، حتماً دولت، بورس را به عنوان یک قلک برای خودش قرار نخواهد داد تا بخواهد کسری بودجه خودش را از بورس تامین بکند.

رئیسی ادامه داد: حتماً تلاش می‌کنیم نسبت به سهام خرد، تضمین‌های لازم را برای جبران خسارت عزیزانی که در بورس، صاحب خسارت شده‌اند، ایجاد کنیم. حتماً نظارت و سازوکارهای نظارتی را در بورس فعال خواهیم کرد که فعال شدن سازوکارهای نظارتی در بورس، فعال شدن صندوق توسعه، صندوق تثبیت از ایجاد تکانه‌ها در بورس که موجب خسارت و ضرر بشود، پیشگیری خواهد کرد.

وی اضافه کرد: الزامات دیگری که در دست برنامه‌ریزی است تا در دولت پیگیری شود، عمیق کردن و عمق دادن به بورس است. شرکت‌هایی را که پشت درب بورس ایستاده‌اند و می‌خواهند در بورس سهام را عرضه بکنند را تسهیل خواهیم کرد.

از «برجام» خاطره خوشی نداریم

رئیس جمهور منتخب همچنین درباره انجام یک توافق جامع‌تر با آمریکا و گنجاندن مسائل موشکی و منطقه‌ای در آن گفت: در سوال قبل گفتم و دو مرتبه تکرار می‌کنم، که چرا امریکا به تعهدات دولت‌های قبلِ آقای بایدن متعهد نیست. چرا به وظایف خود و نسبت به تعهداتی که ایجاد شده است پاسخگو نیست.

رئیسی تاکید کرد: پیشنهاد جدی‌ام به آمریکا، آن است که سریعاً به تعهدات خودشان عمل کنند. تمامی تحریم‌ها را رفع کنند و نشان بدهند که در رفع همه تحریم‌ها صداقت دارند.

وی با بیان اینکه دولت ایران از برجام خاطره خوشی ندارد، چون آورده‌ها آنچنان که در برجام پیش‌بینی شد را ملت ایران شاهد نبود، گفت: تاکید می‌کنم دولت امریکا نسبت به تعهداتش و نسبت به این قرارداد عمل کند و پایبند باشد. مسائل منطقه‌ای یا مسائل موشکی قابل مذاکره نیست.

رئیس جمهور منتخب اضافه کرد: مسئله‌ای که مذاکره و پیرامون آن توافق شد، قرارداد منعقد و متعهد شدند را عمل نکردند. چگونه می‌خواهند وارد مسائل جدید و نو شوند!؟

رئیسی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برنامه‌اش برای احیای برجام و وادار کردن آمریکا به لغو تحریم‌ها چیست؟ اظهار داشت: آنچه که سیاست جمهوری اسلامی بوده و بارها اعلام شده این است که اقدامات هسته‌ای ما اقداماتی مسالمت‌آمیز و در جهت قواعدی است که این علم و دانش در عرصه‌های مختلف صنعتی، کشاورزی و پزشکی دارند و اقدامات جمهوری اسلامی تاکنون اقداماتی بوده که بر اساس اعلام سازمان‌های بین‌المللی در چارچوب قوانین و مقررات انجام شده است.

وی افزود: علیرغم اینکه اقدامات جمهوری اسلامی طبق اعلام خود آنها در چارچوب مقررات انجام شده چرا موانع و مشکلاتی بر سر راه اقدامات هسته‌ای ایران قرار می‌دهند حال آنکه به اعتراف مکرر آنها اقدامات هسته‌ای ایران تاکنون هیچ‌گونه مشکلی نداشته است.

رئیسی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه لیست‌های متعددی از ترکیب کابینه شما منتشر می‌شود، برنامه شما برای تشکیل کابینه چیست؟ گفت: من به صورت مستقل وارد میدان شدم، از همه گروه‌ها، تشکل‌ها، احزاب و شخصیت‌های بزرگ که از بنده حمایت کردند صمیمانه تشکر می‌کنم.

در تشکیل کابینه فقط وامدار ملت خواهم بود

وی تاکید کرد: برای تشکیل دولت خود را در برابر خداوند متعال مسئول می‌دانم و فقط وامدار ملت خواهم بود. در انتخاب افراد کابینه شاخص انقلابی بودن، کارآمد بودن، فسادستیزی و مردم دار بودن خواهد بود.

محور انتخاب مسئولان در دولت مردمی شایسته سالاری است

رئیس جمهور منتخب به رسانه‌ها توصیه کرد: گمانه زنی نکنید، سامانه‌ای در اختیار مردم قرار خواهد گرفت تا بتوانند افراد مورد نظر خود را که شاخص‌های مورد نظر دولت را دارند برای مسئولیت‌های مختلف معرفی کنند. در این موضوع از نگاه مردم استقبال می‌کنم، این سامانه تا چند روز آینده در اختیار همگان قرار خواهد گرفت. محور انتخاب مسئولان در دولت مردمی، شایسته سالاری است.

اجرای طرح جامع ایران و چین در دستور کار دولت مردمی است

رئیسی در پاسخ به سوال خبرنگار رسانه چینی مبنی بر اینکه انتظار شما بین دو کشور ایران و چین چیست، گفت: روابط با چین از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی از سوی دولت‌های مختلف دنبال شده، امروز هم روابط خوبی با دولت چین داریم، ظرفیت‌های بسیار زیادی برای روابط بین دو کشور وجود دارد که در راستای احیای این ظرفیت‌ها اقدام خواهیم کرد.

وی ادامه داد: اجرای طرح جامع به عنوان یکی از اسناد و توافقات بین دو کشور در دستور کار دولت مردمی قرار خواهد گرفت.

دولت مردمی از ابتدا خودکفایی کشور در تولید کالاهای اساسی را کلید خواهد زد

رئیس جمهور منتخب در پاسخ به سوال دیگری در مورد راهکارهای دولت برای تامین کالاهای اساسی مردم گفت: تامین کالاهای اساسی اولویت دولت است. نظارت بر زنجیره تامین، تولید و توزیع کالاهای اساسی از برنامه‌های مهم دولت است. باید ارتباط سفره مردم و کالاهای اساسی با دلار و خارج از کشور در میان مدت و بلندمدت قطع شود، به نحوی که ملت ایران در تامین کالاهای اساسی به خودکفایی واقعی دست یابد. دولت مردمی از ابتدا خودکفایی کشور در تولید کالاهای اساسی را کلید خواهد زد.

رژیم صهیونیستی باید از مردم فلسطین وحشت کنند

رئیسی در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه المیادین مبنی بر اینکه یکی از مسئولان اسرائیلی جنابعالی را یکی از خطرناک‌ترین روسای جمهور ایران خطاب قرار داده است که منافع اسرائیل را به خطر خواهید انداخت، در اروپا نیز برخی نگرانی خود را در مورد به خطر افتادن برجام در دوران ریاست جمهوری شما اعلام کردند، نظر شما در این خصوص چیست، در خصوص رابطه با عربستان این امکان وجود دارد که شاهد سفر شما به عربستان یا سفر مقامات این کشور به ایران باشیم، گفت: طرح جمهوری اسلامی در مورد فلسطین مراجعه به آرای عمومی فلسطینیان است، مردم فلسطین صاحب سرزمین فلسطین هستند. قبل از اینکه رژیم صهیونیستی از جانب ایران احساس وحشت کند باید از جانب مردم فلسطین و گروه‌های مقاومت احساس خطر کند. امروز ابتکار عمل به دست گروه‌های مقاومت و مجاهد فلسطین است.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی همواره حامی مظلومان خواهد بود، فلسطین مظلوم واقع شده و ما حامی فلسطین خواهیم بود.

توقف هرچه سریع‌تر جنگ علیه مردم یمن سیاست جمهوری اسلامی است

رئیس جمهور منتخب در مورد یمن گفت: مدیریت یمن باید هر چه زودتر به یمنی‌ها واگذار شود. سعودی‌ها و حامیان سعودی باید دست از هجوم به ملت و سرزمین یمن دست بردارند و این وضعیت متوقف شود. توقف هرچه سریع‌تر جنگ علیه مردم یمن، سیاست جمهوری اسلامی است. مردم یمن باید برای اداره این کشور تصمیم بگیرند. حملات سعودی‌ها علیه ملت یمن هر چه سریع‌تر باید پایان یابد.

هیچ مانعی برای بازگشایی دوجانبه سفارت‌های ایران و عربستان وجود ندارد

رئیسی در مورد روابط با عربستان گفت: روابط با کشورهای همسایه در اولویت ماست، هیچ مانعی از طرف جمهوری اسلامی برای بازگشایی دوجانبه سفارت‌های ایران و عربستان وجود ندارد. این موضوع قبلاً هم اعلام شده است، روابط و گفتگو با عربستان و همه کشورهایی که در منطقه هستند هیچ مانعی ندارد.

ورود ایرانیان به کشور باید از طرف همه دستگاه‌های مربوطه تسهیل شود

وی در پایان این نشست خبری در مورد ایرانیان خارج از کشور گفت: در ابتدای دولت خواهیم گفت که همه زمینه‌ها را برای بازگشت ایرانیان خارج از کشور فراهم خواهیم کرد، دولت همانطور که نسبت به ایرانیان داخل کشور وظایفی برای خود قائل است نسبت به ایرانیان خارج از کشور نیز خود را وظیفه مند می‌داند. دولت نسبت به آنها خود مسئول می‌داند.

رئیس جمهور منتخب با تاکید بر اینکه باید ورود ایرانیان به کشور از طرف همه دستگاه‌های مربوطه تسهیل شود، گفت: سرمایه گذاری در کشور توسط ایرانیان خارج از کشور در اولویت قرار دارد، بهترین و امن‌ترین مکان برای سرمایه گذاری ایرانیان خارج از کشور، ایران سرزمین آبا و اجدادی آنهاست. امنیت کامل برای این سرمایه گذاری وجود دارد.

دولت، امنیت سرمایه گذاری را برای همه کارآفرینان و ایرانیان خارج از کشور تضمین می‌کند

رئیسی تصریح کرد: امروز جمهوری اسلامی جزو امن‌ترین مکان‌ها برای سرمایه گذاری اقتصادی است و این امنیت را دولت برای همه سرمایه گذاران و کارآفرینان به ویژه ایرانیان خارج از کشور تضمین می‌کند.

وی اظهار داشت: سامانه‌ای برای ایده‌ها راه اندازی شده است. اصحاب رسانه، نخبگان، اساتید و دانشگاهیان که ایده‌ای برای اداره دولت و اصلاح وضعیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دارند، در بانک ایده‌ها نظریات خود را قرار دهند.

ارتباط مردم با من از طریق اقوام، خویشان و بستگان نباید تنظیم شود

رئیس جمهور منتخب تصریح کرد: ارتباط مردم با من از طریق اقوام، خویشان و بستگان نباید تنظیم شود، اقوام و بستگان جایگاه خودشان را دارند اما ارتباط با مردم از این طریق نباید باشد. سامانه‌ای برای ارتباط دائمی با مردم و همه سطوح اجتماعی ایجاد خواهد شد. این ارتباط کاملاً سازمان‌یافته و برنامه‌ریزی شده است.

رئیسی اظهار داشت: ان‌شاءالله کرونا ریشه کن شود و ارتباطات با همه محافل افزایش یابد. ارتباط مداوم با تمام سطوح جامعه در برنامه کاری بنده به عنوان خادم جمهور خواهد بود. ارتباط با مردم یکی از شاخص‌های مهم ادامه مسئولیت همه دولتمردان حاضر در دولت مردمی خواهد بود.

وی در پایان از اصحاب رسانه تشکر کرد و گفت: اصحاب رسانه از همه گرایشات سیاسی در دوره انتخابات بهترین کانال ارتباطی با مردم و تبیین دیدگاه‌ها بودند. رسانه‌ها نقش مهمی در ادامه این ارتباطات خواهند داشت.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید