رهبر با انتقاد از عدم استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی گفت: متاسفانه تا اینجا آن طور که باید و شاید از ظرفیت‌های بخش خصوصی استفاده نشده است و این مسئله عقیم مانده است.

آیا دولت رییسی می‌تواند یک میلیون مسکن در سال بسازد؟

سلام نو سرویس سیاسی: با پیروزی ابراهیم رییسی در انتخابات چشم همه به مسائل مرتبط با معیشت دوخته شده است و همه در انتظار هستند تا ببینند رییس جمهور جدید چه طرحی برای محورهای مهم اقتصاد و معیشت در سر دارد.

یکی از مهم‌ترین محورهای اقتصاد و معیشت در این میان مسکن است، مسکنی که براهیم رییسی وعده داده سالی ۱ میلیون واحد از آن را تولید کند. اجاره و خرید مسکن در سال‌های اخیر یکی از مشکلات اساسی خانواده‌های ایران بوده در نتیجه چنین وعده‌ای برای مردم و حتی فعالین بازار مسکن جالب توجه است.

ایرج رهبر، رئیس انجمن انبوه سازان استان تهران در گفت‌وگو با سلام نو وعده ساخت یک میلیون مسکن در سال را شدنی دانست، اما تاکید کرد تحقق این هدف به جلب اعتماد بخش خصوصی نیاز دارد.

وی ادامه داد: من هم به اندازه همه مردم از برنامه‌‎های آقای رییسی اطلاع دارم ولی با توجه به برنامه تولید یک میلیون واحد در سال که ایشان اعلام کردند و مصوبه مجلس آینده بازار مسکن تا اینجا روشن است، البته اگر مصوبه مجلس و برنامه یک میلیون مسکن به خوبی پیاده شود.

این فعال بازار مسکن با اشاره به اهمیت چگونگی ورود قوه مجریه به این ماجرا گفت: اینجا چگونگی عملکرد قوه مجریه مهم است چون ما پیش از این هم قوانین زیادی در زمینه تولید مسکن داشتیم.

رهبر با انتقاد از عدم استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی گفت: متاسفانه تا اینجا آن طور که باید و شاید از ظرفیت‌های بخش خصوصی استفاده نشده است و این مسئله عقیم مانده؛ البته استفاده از توان بخش خصوصی هنر می‌خواهد و به جلب اعتماد و تضمین‌هایی نیاز دارد که بخش خصوصی انگیزه داشته باشد وارد کار شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا در شرایط فعلی می‌توان سالی یک میلیون واحد مسکن ساخت یا خیر، گفت: ساخت یک میلیون مسکن دشوار است و مشکلات زیادی وجود دارد، اما این به آن به معنی نیست که این کار اصلا امکان پذیر نباشد. فقط نیاز است مدیریتی باشد که از سرمایه و توان مالی بخش خصوصی استفاده کند.

این فعال بازار مسکن ادامه داد: در کشورهای دیگر ۱۰۰۰ کیلومتر اتوبان را بخش خصوصی می‌سازد، اما این ساخت و ساز بر اساس قراردادی صورت می‌گیرد که این قرارداد هیچ وقت خدشه‌دار نمی‌شود و قابل اعتماد است. در ایران هم نباید طوری شود که وسط کار قرارداد معلق شود و یک دولت پروژه دولت قبل را عوض کند.

وی با اشاره به مثالی در این رابطه گفت: به عنوان نمونه در مسکن مهر مترمربعی ۳۰۰ هزار تومان قرارداد با سازنده بستند و گفتند که پروژه از مالیات معاف است، اما حالا وزارت داریی از سازنده مالیات می‌گیرد. اگر مدیریت باشد که این مسائل را حل کند چرا بخش خصوصی به ماجرا ورود نکند؟

رهبر در پاسخ به این پرسش که آیا به شرکت‌های خارجی در این زمینه نیاز است یا خیر گفت: ما از نظر توان فنی، مصالح و زیر ساخت‌ها نیاز به شرکت‌های خارجی نداریم و منابع لازم را در اختیار داریم. بسیاری از شرکت‌های ما با یک دهم توان خود هم کار نمی‌کنند و توان قابل توجهی دارند. از نظر مالی هم اگر بخواهیم از سرمایه خارجی استفاده کنیم باز هم به اعتماد سازی نیاز داریم.

وی نقش تحریم‌ها در وضعیت بازار مسکن را بیش از ۱۰ درصد ندانست و گفت: نمی‌گویم تحریم‌ها موثر نیست ولی در بخش ساختمان سازی مولفه اصلی نیست و چیزی نیست که جلوی کار ما را بگیرد. البته اگر دنبال صدور خدمات فنی مهندسی باشیم بله تحریم‌ها مشکل‌ساز است.

کد خبرنگار: ۹
۲دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
    0 0
    خودش گفته چهارسال 4میلیون واحد
  • شهاب ثاقب IR ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
    0 0
    با سلام و خسته نباشید خواهشا تبلیغ بازرگانی را از وسط خبر بردارید لطفا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید