پس از مرگ رهبر بوکوحرام و پیوستن اعضای آن به گروه تروریستی داعش، این گروه به دنبال تسلط بر شهرهای مهم در غرب آفریقا است.

داعش در تلاش برای قدرت گرفتن در غرب آفریقا

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، به نوشته روزنامه دیلی اکسپرس، داعش تهدید کرده که در پی گسترش موفقیت آمیز کنترلش بری مناطقی که پیشتر در اختیار بوکوحرام بود، قدرتش را تحکیم می‌بخشد. این تهدید در حالی صورت گرفته که ابوبکر شیکاو، رهبر بوکوحرام به زندگی خود پایان داده و نیروهای این گروه به داعش ملحق شده‌اند.

رافائلو پانتوچی، کارشناس مرکز بین‌المللی تحقیقات تروریسم و خشونت سیاسی گفت، مرگ شیکاو در مه ۲۰۲۱ به داعش کمک کرد تا اعضای بوکوحرام را که یک جایگزین مثبت‌تر برای این گروه وحشی است، به خدمت بگیرد.

وی گفت: آنچه ما از زمان مرگ شیکاو شاهد بوده‌ایم، این است که گروه بوکوحرام به صورت واقعی به دنبال تحکیم قدرت است و افراد بیشتری به داعش ملحق شده و این گروه تروریستی به دنبال تسلط بر شهرهای بیشتری در غرب آفریقاست.

این کارشناس افزود: مسلما اوضاع به جایی رسیده است که آنها مسیر برخی از این شهرهای بزرگ را از جاده‌ها و مسیرهای اطراف خود قطع می‌کنند. این می‌تواند نوعی حمله به خود شهر را پیش بینی کند. اما آنها مطمئنا بسیار نزدیکتر از آنچه شاهدش بوده‌ایم، هستند و بخشی از آن نیز به دلیل حذف شیکاو و جذب بسیاری از نیروهای او در عملیات بوده است.

پانتوچی ادامه داد، داعش به آرامی کمپینی را به راه انداخته و به دنبال کنترل و به خدمت گرفتن اعضای بوکوحرام است. این یکی از خارق‌العاده‌ترین داستان‌های گروه‌های شبه نظامی محسوب می‌شود. حتی داعش هم که دست به کارهای وحشیانه زده در پاسخ به خشونت اغراق آمیز که شیکاو انجام می‌داد، ‌گفت که آنها چیز دیگری ارائه می‌دهند.

بوکوحرام از زمان تاسیس در ۲۰۰۲ چندین حمله تروریستی علیه گروه‌های مذهبی و سیاسی، پلیس و سایر نهادها انجام داده است. بر اساس اعلام شورای روابط خارجی رصد درگیری‌های جهانی، از مه ۲۰۱۱، بیش از ۳۷ هزار و ۵۰۰ تن در جریان درگیری‌ها و اقدامات بوکوحرام کشته شدند و تخمین زده می‌شود ۲.۵ میلیون تن هم بی‌خانمان شده باشند.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید