مجلسی در تحلیل تبریک زود هنگام حکام امارات به رییس گفت: حاکمان با این تبریک نوعی استقلال عمل از دیگر کشورها غربی دارند و سیاستی حرفه‌ای را دنبال می‌کنند.

مذاکرات وین ادامه خواهد یافت / احتمالا رییسی هم به سرنوشت روحانی و پیشینانش دچار می‌شود

سلام نو سرویس سیاسی: با پیروزی ابراهیم رییسی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ حالا مهم‌ترین پرسش همگان این است که رییسی بازتولید سیاست خارجی احمدی‌نژاد خواهد بود یا ادامه راهی که روحانی رفته است را به شکلی دیگر دنبال می‌کند؟ سکان سیاست خارجی کشور به دست سعید جلیلی و علی باقری سپرده می‌شود یا دیپلمات‌هایی‌هایی حرفه‌ای‌تر؟

فریدون مجلسی، دیپلمات پیشین ایران در گفت‌وگو با سلام نو تاکید می‌کند که مذاکرات وین ادامه خواهد داشت و حتی شاید دولت رییسی بتواند برخی از گره‌های قدیمی سیاست خارجی ایران را باز کند.

وی در تحلیل رویکرد رییسی به برجام می‌گوید: من فکر می‌کنم شاهد ادامه مذاکرات وین خواهیم بود که ربطی به دولت‌ها ندارد و به طور مستقیم با مجوز حاکمیت به پیش می‌رود و طرف‌های مقابل هم با وضعیت نظام حکومتی ایران آشنا هستند و اساسا به جز مذاکره با حاکمیت برای مذاکره دیگری اعتبار قائل نیستند.

این دیپلمات سابق ادامه داد: در نتیجه من حدس می‌زنم همین مذاکرات وین با وزارت آقای عباس عراقچی یا هر کس دیگری به پیش برود و به راه خود ادامه دهد. البته این که این مذاکرات به چه نتیجه‌ای برسد بحث دیگری است و من نمی‌دانم که این مذاکرات به رفع تحریم‌ها وعده داده شده می‌رسد. من در این مورد شک دارم و باید دید چه می‌شود.

مجلسی در تحلیل تبریک زود هنگام حکام امارات به رییسی گفت: حاکمان با این تبریک نوعی استقلال عمل از دیگر کشورها غربی دارند و سیاستی حرفه‌ای را دنبال می‌کنند. امارات در ۴۰ سال گذشته و در تمام مدتی که ایران دور خود پیله می‌تنید و زیر فشار تحریم بود، یکی از معدود پنجره‌های اقتصادی ایران رو به جهان بود و از این موقعیت سود خوبی هم کسب کرد.

وی ادامه داد: به طور متوسط هر معامله ایران از پنجره امارات ۲۰ تا ۲۵ درصد سود بدون ریسک برای امارات دارد؛ به همین دلیل امارات ضمن مقاومت در برابر آرمان‌های ایران، تشکیل اتحاد علیه آن و صلح با اسرائیل دنبال حفظ منافع تجاری مشترک خود با ایران است. با همین رویکرد است که از یک بیابان تبدیل امارات و عمارات شدند، در حالی که ایران در این سال‌ها از رتبه نخست به رتبه ۴ و ۵ سقوط کرده است.

این دیپلمات با اشاره به احتمال تغییر نگاه حاکمیت به مناسبات بین‌الملل گفت: حاکمیت بالاخره بعد از دورانی طولانی به این نتیجه می‌رسد که باید در غالب مقررات و اصول بین‌المللی منافع کشور را تضمین و تامین کند. در این زمان همه دولت‌ها از یک روش معین و معیار پیروی می‌کنند و سعی می‌کنند از جنگ بگریزند، دنبال توسعه ملی باشند، رفاه عمومی را تامین کنند و سرمایه‌گذاری خارجی جذب کنند. تمام این موارد به حضور در عرصه بین‌المللی و پذیریش کامل مواردی مثل اف‌ای‌تی‌اف نیاز دارد.

وی با اشاره به تاثیر رییسی در این تغییر نگاه ادامه داد: این دولت با توجه به سلطه‌ای که به همه جوانب دارد و حمایتی که از سوی حاکمیت دارد شاید بتواند چنین کاری را بکند، اما این به این معنا نیست که این دولت به خاطر هماهنگی سه قوه خیلی فرق اساسی و خاصی با دولت‌های دیگر بکند. هر سه قوه همیشه در اختیار حاکمیت بوده است و این طور نیست که یکی از قوا به خصوص در سیاست خارجی بتواند ساز خود را بزند.

مجلسی با اشاره به مشکلات پیش پای رییسی ادامه داد: مسئله دیگر این است که آقای رییسی تفاوتی نسبت به روسای جمهور دیگر نخواهد کرد، چون تمام برنامه‌ها حاکمیت به نتیجه دلخواه نمی‌رسد و خرابی و خطاهایی دارد که باید به گردن رییس جمهور بیافتد، رییس جمهوری که اختیار کافی ندارد؛ در نتیجه احتمالا از این نظر سرنوشت آقای رییسی هم مثل روحانی و پیشینیانش خواهد بود.

 

 

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید