وزیر امور خارجه پاکستان گفت در صورت عدم دستیابی به توافق برای رسیدن به صلح، جنگ داخلی دیگری مانند دهه ۹۰ در این کشور رخ خواهد داد.

وزیر خارجه پاکستان نسبت به جنگ داخلی در افغانستان هشدار داد

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، «شاه محمودقریشی» در گفت وگوی ویژه خبری با شبکه تلویزیونی طلوع نیوز افغانستان خواستار انعطاف پذیری رهبران افغانستان در روند گفت وگوهای صلح شد تا گفت وگوها به شکست نیانجامد.

قریشی گفت: پیشرفتی در روند صلح وجود نداشته و با توجه به اینکه بار مسوولیت گفت وگوهای صلح بر عهده رئیس جمهوری افغانستان است، وی بعنوان رهبر دولت افغانستان باید انعطاف پذیر باشد.

وزیر خارجه پاکستان تأکید کرد: راهکار پاکستان در قبال افغانستان تغییر کرده و آنها می خواهند که صلح و ثبات در افغانستان تأمین شود و افغانستان صلح آمیز و با ثبات برای پاکستان برای اتصال منطقه ای وسیع اهمیت بیشتری دارد.

قریشی افزود: اگر به دنبال سرمایه گذاری و توسعه روابط تجاری دوجانبه و منطقه ای هستیم، تنها با صلح می تواند فراهم شود و این خواست پاکستان نیز هست.

وزیر خارجه پاکستان گفت: جهان نیز به این باور رسیده است که صلح در افغانستان از طریق جنگ بدست نمی آید و جنگ افغانستان به بن بست رسیده است و این معضل باید از طریق گفت وگو حل شود.

قریشی در پاسخ به این سوال که پاکستان طرفدار چگونه دولتی در افغانستان پس از روند صلح است؟ گفت: انتخاب در دست مردم افغانستان است تا تصمیم بگیرند که چه کسی و با چه روشی بر آنان حکومت کند.

وزیر خارجه پاکستان با ابراز نگرانی از حضور گسترده و بیش از حد هند در افغانستان،گفت: هند با افغانستان همسایه نیست و مرز مشترک هم ندارد اما حضور آنها بیش از حد لازم است.

قریشی اضافه کرد: مرز دیورند بین افغانستان و پاکستان یک مرز بین المللی است و از دولت افغانستان می خواهیم آن را برسمیت بشناسد و دیگر لازم نیست روی آن بحث و گفت وگو شود.

وی ارتباط با گروه طالبان بویژه نمایندگان سیاسی آن گروه را پذیرفت اما حضور رهبران طالبان و مراکز آموزشی آنها در خاک پاکستان را ردکرد و گفت که رهبران طالبان در افغانستان هستند.

قریشی همچنین حضور میلیونها مهاجر افغان در پاکستان را یک چالش بزرگ خواند و گفت، آنها هر  زمان می توانند بر رفت و آمد افراد غیر مسئول کنترل داشته باشند تا مهاجران افغان بصورت کامل به افغانستان برگردند.

قریشی در پایان گفت: پاکستان خواهان یک افغانستان مستقل، صلح آمیز و دموکراتیک است اما پاکستان مسئول مشکلات در این کشور نیست.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید