این هشدار همان روزی داده شد که مجلس نمایندگان آمریکا که در کنترل دموکرات‌ها است، به لغو قطعنامه سال ۲۰۰۰ تهاجم به عراق رای داد. این رای مقدمه‌ای برای لغو قطعنامه فراگیرتر سال ۲۰۰۱ حمله به افغانستان تلقی می‌شود. 

پنتاگون نسبت به ائتلاف القاعده و داعش پس از خروج آمریکا از افغانستان هشدار داد

به گزارش سلام نو، ایسنا به نقل از ایندیپندنت نوشت: دو فرمانده ارشد وزرات دفاع آمریکا (پنتاگون) گفته‌اند که «احتمال دارد» ظرف دو سال پس از خروج نیروهای آمریکا از افغانستان، داعش و القاعده امنیت ملی ایالات متحده را به خطر بیندازند. 

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، و مارک میلی، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح ایالات متحده، بر این نکته که ممکن است سازمان‌های افراطی ظرف دو سال یا زودتر و پس از بیستمین سالگرد واقعه ۱۱ سپتامبر، بار دیگر منسجم شوند، اشتراک‌نظر دارند.

این هشدارهمان روزی داده شد که مجلس نمایندگان آمریکا، که در کنترل دموکرات‌ها است، به لغو قطعنامه سال ۲۰۰۰ تهاجم به عراق رای داد. این رای مقدمه‌ای برای لغو قطعنامه فراگیرتر سال ۲۰۰۱ حمله به افغانستان تلقی می‌شود. 

آستین و میلی در نشست کمیته تخصیص بودجه سنا درباره تقاضای بودجه وزارت دفاع برای سال ۲۰۲۲، در مورد این موضوع هشدار دادند. سناتور لیندسی گراهام از این دو پرسید که احتمال انسجام دوباره سازمان‌های تروریستی در افغانستان و بروز خطر برای آمریکا و متحدانش را چه اندازه براورد می‌کنند؟

آستین در پاسخ گفت: «من آن را متوسط ارزیابی می‌کنم؛ اما سناتور، این را هم می‌گویم که احتمالا دو سال طول خواهد کشید تا آن‌ها به چنین قابلیتی دست یابند.»

میلی که در گذشته در جنگ افغانستان شرکت داشته است، در تایید ارزیابی آستین افزود که چنین احتمالی نه کم و نه زیاد، بلکه «متوسط» است. 

او گفت: «تصور می‌کنم اگر وقایع خاص دیگری روی دهد -اگر دولت افغانستان سقوط کند یا نیروهای امنیتی افغان منحل شوند- این خطر به وضوح افزایش خواهد یافت اما در حال حاضر می‌گویم که متوسط است و دو سال (برای انسجام آن) طول خواهد کشید.»

جو بایدن در ماه آوریل اعلام کرد در چارچوب توافقی که میان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق، و طالبان صورت گرفته است، آخرین مرحله خروج نیروهای آمریکا از افغانستان از اول ماه مه آغاز و تا پیش از بیستمین سالگرد حمله تروریستی یازدهم سپتامبر تکمیل خواهد شد.

هنگام اعلام این خبر، برآورد می‌شد بین ۲۵۰۰ تا ۳۵۰۰ سرباز آمریکایی در خاک افغانستان مستقر باشند. افزون بر این، حدود ۷۰۰۰ سرباز ناتو (پیمان آتلانتیک شمالی) نیز خاک افغانستان را ترک می‌کنند. این اقدام به حدود دو دهه جنگ که به کشته شدن بیش از ۲۲۰۰ سرباز آمریکایی و هزینه‌ای یک تریلیون دلاری (۷۲۰ میلیارد پوندی) منجر شد، پایان می‌دهد.

وزارت دفاع آمریکا پیش‌تر خاطرنشان کرده بود که جریان خروج نیروهای این کشور از افغانستان تا نیمه پیش رفته است. بایدن با اعلام خبر خروج نیروهای آمریکا گفت که ایالات متحده به هدف خود که از میان بردن اسامه‌ بن‌لادن و تضعیف القاعده در عراق و افغانستان بود، دست یافته است و در حال حاضر مسئله برتر دانستن سفیدپوستان «مرگبارترین» خطر برای امنیت داخلی آمریکا به شمار می‌رود.

میلی گفت که در سال گذشته، افزایش ۱۶۰ درصدی مهاجرت‌های غیرقانونی از مرزهای جنوبی آمریکا هم خطری برای امنیت ملی کشور از جانب بزهکاران و تروریست‌ها است. او در ادامه افزود، اگر آمریکا با طرح چین برای دستیابی به برتری نظامی بر آمریکا تا سال ۲۰۵۰ مقابله نکند، «خطر بزرگ» برای نسل‌های آینده از جانب این کشور کمونیستی است.

او گفت: «فکر می‌کنم لازم است که ایالات متحده آمریکا به منظور حفظ صلح و جلوگیری (از برخورد)، اطمینان یابد که نسبت به چین برتری نظامی دارد. اگر در این مورد شکست بخوریم، به نظر شخصی و حرفه‌ای من، نسل آینده را در معرض خطری بزرگ قرار خواهیم داد.»

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید