خواندن قرآن موجب رفع دلشوره و کسب آرامش می‌شود و خواندن دعاهای مفاتیح الجنان همچون دعای کمیل، دعای ندبه، دعای مکارم الاخلاق، مناجات شعبانیه، زیارت عاشورا، زیارت جامعه کبیر می‌توان از نگرانی‌ها و اضطراب‌ها دور شد.

بهترین دعا برای رسیدن به آرامش اعصاب و روان، رفع دلشوره و استرس و اضطراب

به گزارش سلام نو به نقل از فرارو، دعا برای طلب آرامش و رفع استرس واضطراب این روزها بیشترین خواسته عده‌ای از مردم است. به همین دلیل دعایی که در قرآن توصیه شده، مطمئن‌ترین راه برای رسیدن به آرامش اعصاب و روان است. درواقع پناه بردن به خدا و ارتباط با او راهی مطمئن برای رفع دلشوره و ترس است.

هرشخصی در طول زندگی دچار مشکلاتی می‌شود که آن‌ها دست مایه ایجاد استرس، عصبانیت، ترس و دلشوره در او می‌شوند. یکی از بهترین روش‌های درمان اینگونه حالات عصبی وار دعا و یادکردن از خداوند است که ارتباط با او ودرخواست آرامش از پروردگار جهانیان می‌تواند آرامش بی نظیری را به شخص دعاکننده ببخشد.

یکی از خصوصیات انسان‌های پاکدامن و باایمان از نظر خدا "کظم غیظ"و عفو از مردم است. ایزد می‌فرماید: «مومنان به هنگام عصبانیت خشم خود را فرو می‌برند و از اشتباه مردم در می‌گذرند و همانا خداوند نیکوکاران را دوست دارد.»

روش‌های معنوی برای آرامش اعصاب و رفع استرس و اضطراب

یاد خدا کردن

نماز

صبر 

دعا برای آرامش یافتن

پناه بردن به خدا

وضو گرفتن با آب سرد

دور نمودن دلایل خشم از خود

دعاها و آیات قرآن برای کسب آرامش اعصاب و روان

حجت‌الاسلام سیدابوالفضل حکیمی، مدرس و مدیر مؤسسه کریمه آل رسول (س)، به بیماری همه گیر کرونا اشاره می‌کند و معتقد است یکی از علل‌های سلب آرامش این روزها نبتلا شدن به این ویروس و از دادن اطرافیان است. حکیمی درباره راهکارهای قران برای آرامش می‌گوید:

«بسم الله الرحمن الرحیم

قال الله تبارک و تعالی «فَاقْرَءُوا مَا تَیَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ عَلِمَ أَنْ سَیَکُونُ مِنْکُمْ مَرْضَی»

برخی سؤال می‌کنند که برای رفع پریشانی و اضطراب چه کاری می‌توان، انجام داد؟ برای اینکه در حوادثی، چون گرفتاری‌ها و بیماری‌ها که در حال حاضر دنیا با آن درگیر است، نترسیم، چه کنیم؟ برای پاسخ به این سؤال نظر شما را به آیاتی از قرآن کریم جلب می‌کنم که همیشه راهگشا است و به بهترین راه‌ها هدایت می‌کند «إِنَّ هذَا الْقُرْآنَ یَهْدِی لِلَّتِی هِیَ أَقْوَمُ».

به عقیده او اولین راهکار توجه به مسائل معنوی و اتکای به خداوند متعال است، یاد خدا را بیشتر در زندگی خود داشته باشیم. در سوره رعد، آیه ۲۸ آمده است: «الَّذِینَ آمَنُوا وَ تَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِکْرِ اللَّهِ أَلا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» با یاد خدا، دل آرامش پیدا می‌کند.

حکیمی می‌گوید: «یا ذکر «لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ» که هیچ قدرتی را تصور نکنید الا اینکه آن قدرت از ناحیه خداوند است. ذکر استغفار اگر به صورت دائمی باشد، روحیه ما را آرامش می‌بخشد، در سوره نوح، آیات ۱۰ تا ۱۲ از زبان نوح نبی (ع) می‌خوانیم «فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ إِنَّهُ کانَ غَفَّاراً» به قوم خود گفتم از خداوند طلب مغفرت کنید، به دلیل اینکه «یُرْسِلِ السَّماءَ عَلَیْکُمْ مِدْراراً» این استغفار برکاتی دارد و خداوند به برکت استغفار شما، باران را نازل می‌کند «وَ یُمْدِدْکُمْ بِأَمْوالٍ وَ بَنِینَ» خداوند شما را مدد می‌کند، تنها نمی‌گذارد و نعمت‌های پیوسته به شما می‌فرستد «وَ یَجْعَلْ لَکُمْ جَنَّاتٍ وَ یَجْعَلْ لَکُمْ أَنْهاراً».»

مدرس و مدیر مؤسسه کریمه آل رسول (س) معتقد است راهکار دوم، انس با قرآن است. قرآن در سوره مزمل، آیه ۲۰ می‌فرماید هر مقداری که برایتان مقدور است، قرآن بخوانید «فَاقْرَءُوا مَا تَیَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ» خداوند می‌داند شما بیمار هستید، اما نباید انس‌تان را با قرآن قطع کنید؛ چراکه شفا به دست خداوند است. حضرت ابراهیم (ع) در سوره شعرا آیه ۸۰ فرموده است «وَ إِذا مَرِضْتُ فَهُوَ یَشْفِینِ» اگر مریض شوم، شفا به دست خداوند است، کما اینکه مرگ و حیات نیز به دست اوست «وَ الَّذِی یُمِیتُنِی ثُمَّ یُحْیِینِ».

راهکار سوم، او دعا و تضرع است. به گفته حکیمی، «وَ قالَ رَبُّکُمُ ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکُمْ» خداوند هم اشاره کرده است که دعا از شما و اجابت از ما اگر این چنین شد با ذکر و یاد خدا و انس با قرآن و قرائت دعاها و زیاراتی، چون عاشورا، حدیث کسا و صحیفه سجادیه به ویژه دعای هفتم آن به آرامش خواهیم رسید.

 هم چنین با خواندن دعاهای دیگر مفاتیح الجنان همچون دعای کمیل، دعای ندبه، دعای مکارم الاخلاق، مناجات شعبانیه، زیارت عاشورا، زیارت جامعه کبیر می‌توان از نگرانی‌ها و اضطراب‌ها دور شد. خواندن قرآن موجب رفع دلشوره و کسب آرامش می‌شود. سوره‌هایی نظیر احقاف هر جمعه، مداومت بر سوره‌های ق، عصر و هم چنین آیت الکرسی نیز در آرامش شما بی تاثیر نخواهند بود.

دعا برای رفع و دفع ترس و وحشت

امام جعفر صادق علیه السلام می‌فرماید: «در ابتدا دستت بر روی قلبت بگذار و بگو: بسم الله. بعد دستت را بر روی قلبت کشیده و ۷ مرتبه بگو: أَعُوذُ بِعِزَّةِ اللَّهِ وَ أَعُوذُ بِقُدْرَةِ اللَّهِ وَ أَعُوذُ بِرَحْمَةِ اللَّهِ وَ أَعُوذُ بِجَلَالِ اللَّهِ وَ أَعُوذُ بِعَظَمَةِ اللَّهِ وَ أَعُوذُ بِجَمْعِ اللَّهِ وَ أَعُوذُ بِرَسُولِ اللَّهِ وَ أَعُوذُ بِأَسْمَاءِ اللَّهِ مِنْ شَرِّ مَا أَحْذَرُ وَ مِنْ شَرِّ مَا أَخَافُ عَلَی نَفْسِی.»

برای دفع ترس و اضطراب و دلهره می‌توان آیات ۴۵ و ۴۶ سوره مبارکه الاسراء را که به کار بردن آن‌ها خصوصا به جهت دفع ترس، اضطراب، دلهره، دلشوره و همچنین دفع دشمن بسیار موثر است قرائت نمود. این آیات شریفه حصاری محکم است:

«وَ إِذَا قَرَأْتَ الْقُرآنَ جَعَلْنَا بَیْنَکَ وَبَیْنَ الَّذِینَ لاَ یُؤْمِنُونَ بِالآخِرَةِ حِجَابًا مَّسْتُورًا ﴿۴۵﴾ وَجَعَلْنَا عَلَی قُلُوبِهِمْ أَکِنَّةً أَن یَفْقَهُوهُ وَفِی آذَانِهِمْ وَقْرًا وَإِذَا ذَکَرْتَ رَبَّکَ فِی الْقُرْآنِ وَحْدَهُ وَلَّوْاْ عَلَی أَدْبَارِهِمْ نُفُورًا ﴿۴۶﴾»

روایت شده که شخصی خدمت حضرت صادق علیه السلام شکایت از وحشت کرد حضرت فرمود آیا خبر ندهم شما را به چیزی که اگر بگوئید آن را وحشت نخواهید کرد در شب و نه در روز.

«بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ وَ تَوَکَّلْتُ عَلَی اللَّهِ اِنَّهُ مَنْ یَتَوَکَّلْ عَلَی اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ اِنَّ اللَّهَ بالِغُ اَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِکُلِّ شَیْئٍ قَدْراً اَللّهُمَّ اجْعَلْنی فی کَنَفِکَ وَ فی جِوارِکَ وَاجْعَلْنی فی اَمانِکَ وَ فی مَنْعِکَ.»

امام صادق علیه السلام فرموده است: هر کس این دعا را صبح و شام سه دفعه بخواند خداوند تبارک و تعالی او را از هر چه هراسان باشد ایمن می‌کند.

«أَصْبَحْتُ‏ فِی‏ ذِمَّةِ اللَّهِ‏ وَ ذِمَّةِ مَلَائِکَتِهِ وَ ذِمَمِ أَنْبِیَائِهِ وَ رُسُلِهِ عَلَیْهِمُ السَّلَامُ وَ ذِمَّةِ مُحَمَّدٍ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ ذِمَمِ الْأَوْصِیَاءِ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ عَلَیْهِمُ السَّلَامُ آمَنْتُ بِسِرِّ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَلَانِیَتِهِمْ وَ ظَاهِرِهِمْ وَ بَاطِنِهِمْ‏ وَ أَشْهَدُ أَنَّهُمْ فِی عِلْمِ اللَّهِ وَ طَاعَتِهِ کَمُحَمَّدٍ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِه»

برای رفع وحشت از تنهایی، «آیة الکرسی» را بخواند و پس از آن بگوید:

اَللّهُمَّ آنِسْ وَحْشَتی، وَآمِنْ رَوْعَتی، وَاَعِنّی عَلی وَحْدَتی. (۱)

خدایا آرامش ده وحشتم را و ایمنی بخش به ترسم و کمکم ده بر تنهاییم.

راهکار رسیدن به آرامش روحی و سعه صدر

برای افزایش حوصله و صبر خود هرشب قبل از خواب سوره مبارکه عنکبوت را قرائت کنید.

هم چنین امام صادق (ع) در روایتی فرموده است که در شگفتم برای فردی که از ۴ چیز می‌ترسد، چگونه به ۴ کلمه پناه نمی‌برد!

فردی که ترس بر او غلبه کرده است به ذکر " حسبنا الله و نعم الوکیل" سوره آل عمران آیه ۱۷۱ پناه ببرد.

افراد اندوهگین به ذکر " لا اله انت سبحانک انی کنت من الظالمین " سوره مبارکه انبیا آیه ۸۷ پناه ببرند.

افرادی که مورد حیله و مکر قرار گرفته اند به ذکر" افوض امری الی الله، ان الله بصیر بالعباد" سوره مبارکه غافر آیه ۴۴ پناه ببرند.

برای کسانی که خواستار دنیا و زیبایی‌های دنیا هستند بهتر است به ذکر " ماشاءالله لاحول و لاقوه الا بالله" سوره مبارکه کهف آیه ۳۹ پناه ببرند.

کد خبرنگار: ۱۵
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید