رجایی با تاکید بر ادامه راه اصلاحات ادامه داد: امروز پایان راه اصلاحات نیست، البته اصلاحات بعد از دو دوره مشارکت در دولت باید عملکرد خود را بررسی کند و به این فکر کند که اگر باز هم انتخابات ریاست جمهوری برقرار بود چطور سبدهای رای را به خود اختصاص دهند.

اصلاحات هیچ وقت به بن بست نمی‌رسد / رییسی دولت وحدت ملی تشکیل دهد

سلام نو سرویس سیاسی: آن طور که حسن روحانی گفت و رضایی، همتی و قاضی‌زاده به رییسی تبریک گفتند. مشخص است که سید ابراهیم رییسی پیروز انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ است؛ یکی از پرحاشیه‌ترین انتخابات‌های تاریخ ریاست جمهوری که رد پای پررنگ شورای نگهبان در آن به چشم می‌خورد.

حالا ابراهیم رییسی پیروز انتخابات است و تا ۴۵ روز دیگر سکان قوه مجریه را در دست می‌گیرد تا پس از هشت سال دوباره هر سه قوه اداره کننده کشور در دست یک جناح سیاسی باشد.

در این شرایط سرنوشت اصلاح‌طلبان و اصلاح‌طلبی چه می‌شود؟ آیا باید بساط اصلاح‌طلبی را جمع شده دانست یا باز هم امیدی برای بازگشت این جریان سیاسی به قدرت وجود دارد؟

غلامعلی رجایی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با سلام نو تاکید دارد که پیروزی رییسی چندان غیرقابل پیش بینی و دور از انتظار نبود، با این همه این پیروزی به معنی پایان کار اصلاحات نیست.

وی ادامه می‌دهد: من قبلا هم گفته بودم که آقای رییسی با دور خیزی که از یک سال قبل شکل گرفته بود و چینش نامزدهایی که در کنار یا در برابرش قرار گرفته بودند برنده این انتخابات خواهد بود و این پیش بینی کار سختی نبود، اما هیچ جریانی سیاسی نباید از کنش ناامید باشد.

این فعال سیاسی در پاسخ به این پرسش که آیا کار اصلاحات تمام شده است یا خیر، گفت: اصلاحات هیچ وقت به بن بست نمی‌رسد و هر نظام سیاسی به نو و نقد شدن نیاز دارد و این کار را نه خود نظام سیاسی، بلکه کسانی می‌توانند انجام دهند که نگاه متفاوتی به سیستم دارند.

رجایی با تاکید بر ادامه راه اصلاحات ادامه داد: بنابراین امروز پایان راه اصلاحات نیست، البته اصلاحات بعد از دو دوره مشارکت در دولت باید عملکرد خود را بررسی کند و به این فکر کند که اگر باز هم انتخابات ریاست جمهوری برقرار بود چطور سبدهای رای را به خود اختصاص دهد.

وی افزود: واقعیت این است که من احتمال می‌دهم این آخرین انتخابات ریاست جمهوری باشد و آقای رییسی یک دوره چهار ساله را مدیریت کند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلبان با اشاره به گزینه‌های پیش روی اصلاح‌طلبان گفت: اصلاح‌طلبان فعلا کاری نمی‌توانند بکنند و باید بعد از استراحت به این فکر کنند که اصلاحات را در سال‌های آینده چطور به صورت فعال حفظ کنند. بعد باید به این مسئله بپردازند که علت روی‌گردانی بخشی از مردم از آن‌ها چیست.

رجایی یکی از دلایل این روی‌گردانی نسبی را عملکرد دولت دانست و گفت: البته بخشی از این رویگردانی به عملکرد دولت روحانی باز می‌گردد که به ضرر همتی هم تمام شد و احتمالا به ضرر جهانگیری هم تمام می‌شد. با این همه باید نقاط قوت و ضعف دولت روحانی را با هم در نظر داشت، هرچند مردم حق دارند نیمه خالی لیوان را ببینند و شاکی باشند و مسائلی چون مشکلات معیشتی و قیمت دلار را ببینند. در نتیجه می‌توان گفته مردم به انتخابات نه گفتند و از آن روی‌گرداندند، انتخاباتی که اصلاح‌طلبان هم بخشی از آن بودند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره علت ناکامی اصلاح‌طلبان گفت: امروز زود است که برای ناکامی اصلاح‌طلبان یک علت اصلی مشخص ذکر شود. اگر بگوییم مشکل در حمایت از دولت روحانی بود که اصلاح‌طلبان چاره دیگری نداشتند، اگر هم بگوییم باید زودتر راه خود را از دولت جدا می‌کردند که چنین کردند و روحانی هم اصلاح‌طلبان را اندک اندک از دولت دومش خارج کرد.

این فعال سیاسی در نهایت با پیشنهاد تشکیل یک دولت وفاق ملی به رییس جمهور جدید، گفت: من پیشنهاد می‌کنم آقای رییسی دولت وحدت ملی تشکیل دهد و از چهره‌های برجسته غیراصولگرا هم استفاده کند؛ مثل آقای هاشمی که از نیروهای چپ و راست زمان خود استفاده کرد.

کد خبرنگار: ۹
۵دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۹
    0 0
    غلومی دنبال دلیل نگرد.باختید بد م باختید.
  • مصطفی IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۹
    0 0
    به چه زبونی بگیم تمام شدید و بزارید مردم یک زندگی شایسته داشته باشند
  • IR ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۹
    1 0
    چهره اصلاح طلب را ولش كن اگر آدم كاردان و بدرد بخور سراغ داري معرفي كن

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید