۲۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۸
کد خبر: 55262752

بسیاری از کشورها در نیمکره شمالی (شمال خط استوا) از DST در تابستان استفاده می­کنند. زمان تابستانی معمولا از مارس-آوریل آغاز می­شود و در سپتامبر-نوامبر زمانی که کشورها به زمان استاندارد یا همان زمان زمستانی برگردند به پایان می­رسد.

زمان تابستانی یا DST چیست؟

Day Saving Time (DST) عملی است که ساعت ها را یک ماه از زمان استاندارد در ماه های بهار و تابستان به جلو تنظیم می­کند و در پاییز دوباره به عقب برمی­گرداند تا از نور طبیعی روز بهتر استفاده شود.

نیمکره شمالی

آمریکای شمالی، آمریکای مرکزی، اروپا، آسیا، شمال آفریقا

بسیاری از کشورها در نیمکره شمالی (شمال خط استوا) از DST در تابستان استفاده می­کنند. زمان تابستانی معمولا از مارس-آوریل آغاز می­شود و در سپتامبر-نوامبر زمانی که کشورها به زمان استاندارد یا همان زمان زمستانی برگردند به پایان می­رسد.

نیمکره جنوبی

استرالیا، نیوزیلند، بیشتر آمریکای جنوبی، آفریقای جنوبی

در نیمکره جنوبی (جنوب خط استوا) کشورها معمولا دوره DST را برعکس نیمکره شمالی، در سپتامبر-نوامبر آغاز می­کنند و DST را در مارس-آوریل پایان می­دهند.

بدون جنجال نیست

پیشنهادهایی برای ماندن در زمان استاندارد یا انتقال به DST تمام وقت در دستور کار قانونگذاری در ایالات متحده تقریبا با هر تغییر ساعت وجود دارد.

زمان تابستانی در اروپا هم ممکن است به زودی لغو شود. در تاریخ ۲۶ مارس ۲۰۱۹، پارلمان اروپا به حمایت از پیش نویس بخشنامه کمیته اتحادیه اروپا برای جلوگیری از تغییر ساعت یک ساعته در اتحادیه اروپا رای مثبت داد.

این پیشنهاد گام رسمی دیگری در جهت حذف دائمی DST در اتحادیه اروپا است.

اولین کشور اجرا کننده DST

هنگامی که آلمان برای اولین بار ساعت ها را در ۳۰ آوریل ۱۹۱۶ تنظیم کرد، اولین کشور در جهان بود که از DST در سطح ملی استفاده کرد. با این حال، شهر ساندر بای در انتاریو، کانادا DST را از سال ۱۹۰۸ پیاده سازی کرد.

آمار DST استفاده شده از گذشته و حال

بنیامین فرانکلین، مخترع و سیاستمدار آمریکایی، اولین بار مفهوم DST را در سال ۱۷۸۴ پیشنهاد کرد، اما زمان مدرن با صرفه جویی در وقت اولین بار در سال ۱۸۹۵ پیشنهاد شد. در آن زمان، جورج ورنون هادسون، حشره شناس نیوزیلندی، پیشنهادی برای ۲ ساعت صرفه جویی در نور روز ارائه داد که مورد قبول واقع نشد.

چرا اصلا از DST استفاده می شود؟

کمتر از ۴۰٪ کشورهای جهان از DST استفاده می­کنند. بعضی از کشورها برای استفاده بهتر از نور طبیعی عصرها از آن استفاده می­کنند. اختلاف نور در مناطقی با فاصله مشخص از خط استوا زمین بسیار مشهود است.

برخی مطالعات نشان می­دهد که DST می­تواند با تأمین نور روز در ساعات بیشتری که افراد بیشتری از جاده استفاده می­کنند ، منجر به حوادث جاده ای کم و صدمات کمتری شود. مطالعات دیگر ادعا می­کنند که ممکن است به دلیل تغییرات DST سلامت افراد آسیب ببیند.

DST همچنین برای کاهش میزان انرژی مورد نیاز برای روشنایی مصنوعی در ساعات شب استفاده می­شود.

امروزه ساعت ها تقریبا همیشه یک ساعت عقب یا جلو تنظیم می­شوند.

با این حال، در جزیره لرد هاو در استرالیا، ساعت ها فقط ۳۰ دقیقه جلوتر در طول DST تنظیم می­شوند.

مناطق زمانی ۳۰ و ۴۵ دقیقه ای

در طول تاریخ، چندین تغییر وجود داشته است، مانند تنظیمات نیم (۳۰ دقیقه) یا تنظیم دو برابر (۲ ساعت). از تنظیمات ۲۰ و ۴۰ دقیقه ای نیز استفاده شده است.

کد خبرنگار: ۲۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید