مجلس نمایندگان آمریکا به لغو قانون جنگ عراق که در سال ۲۰۰۲ به تصویب رسیده بود، رأی مثبت داد.

 لغو اختیارات جنگی رییس‌جمهور آمریکا تصویب شد

به گزارش سلام نو به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مجلس نمایندگان آمریکا امروز (پنج‌شنبه) طرحی را تصویب کرد که خواستار لغو اختیارات قانونی برای آغاز جنگ ازسوی رئیس‌جمهور این کشور و بدون مشورت با کنگره بوه است.

پیش از حمله نظامی به عراق قانونی مبنی‌بر «مجوز استفاده از نیروی نظامی علیه عراق، مصوب سال ۲۰۰۲» به تصویب رسید که به رئیس‌جمهور آمریکا این اختیار را می‌داد تا بدون اجازه و مشورت با کنگره دستور هراقدامی در غرب آسیا را صادر کند.

اکنون طرح لغو این قانون با ۲۶۸ رأی موافق و ۱۶۱ رأی مخالف به تصویب رسیده است. البته لغو این قانون در سنا نیز به رأی گذاشته خواهد شد و کاخ سفید نیز اعلام کرده که از لغو آن پشتیانی می‌کند. سپس «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا نیز باید آن را امضا کند.

هفته جاری کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد از لغو قانون جنگ علیه عراق مصوب سال ۲۰۰۲ پشتیبانی می‌کند. بنابر اعلام کاخ سفید این قطعنامه نیاز به تصویب کنگره دارد و تأثیر محدودی بر عملیات کنونی آمریکا در عراق خواهد داشت.

موافقان لغو قانون مجوز جنگ عراق معتقدند که این مجوز اکنون یک چارچوب غیرضروری است، زیرا قبلاً هدف اصلی آن تأیید مأموریت ارتش ایالات متحده برای مقابله و برکناری رئیس‌جمهور سابق عراق، صدام بود. آن‌ها معتقدند که این قانون یک وظیفه پایان‌ناپذیر برای مشارکت نظامی در خارج از کشور بوجود می‌آورد که نتایج منفی دارد.

این قانون در اکتبر ۲۰۰۲ (مهر ۱۳۸۱) به بهانه وجود سلاح‌های کشتارجمعی که هیچ‌گاه پیدا نشد، به امضای «جورج دبلیو بوش» رئیس‌جمهور وقت آمریکا، رسید و مجوز حمله به عراق را صادر کرد.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید