معاون تحقیقات و فناوری مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی از تولید ماهیانه یک میلیون دوز واکسن «رازی کوو پارس» از شهریور ماه امسال خبر داد.

خبر خوب درباره واکسن «رازی کوو پارس»/ ماهیانه یک میلیون دوز واکسن تولید خواهد شد

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا،  دکتر محمدحسن فلاح مهرآبادی روز پنجشنبه در پاسخ به این سوال که آیا شرایط برای تولید انبوه این واکسن فراهم شده است، اظهار داشت: شرایط برای تولید صنعتی فراهم شده و در فاز اول یک میلیون دوز واکسن در ماه تولید خواهیم داشت.

وی بیان داشت: بعد از تایید واکسن توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، میزان مورد تعهد که حدود یک میلیون دوز در ماه است، تولید و در اختیار وزارت بهداشت قرار خواهد گرفت.

معاون تحقیقات و فناوری مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی روند طرح مطالعاتی این واکسن را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: به احتمال فراوان تا مرداد ماه امسال ایمنی زایی و موثر بودن این واکسن تایید می شود و پس از آن تولید انبوه آن شروع خواهد شد.

وی ادامه داد: محققان این مجموعه با تمام توان و ظرفیت در تلاش هستند تا مراحل طرح مطالعاتی این واکسن و روند تولید آن به خوبی پیش رود تا از دغدغه های مردم در این زمینه کاسته شود.

فلاح اظهار داشت: در فاز بعدی این ظرفیت تولید واکسن افزایش خوبی خواهد یافت تا تعداد بیشتری از هم‌وطنان ما از این محصول ایرانی بهره ببرند.  

فلاح، همچنین در مورد اتمام مرحله دوم تست انسانی واکسن رازی کووپارس گفت: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده تمام داوطلبان مرحله دوم تست انسانی در ۲ هفته آینده تزریق اول خود را دریافت کنند تا این مرحله پایان یابد.

معاون تحقیقات و فناوری مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی ادامه داد: تزریق دوم هم بلافاصله آغاز می شود تا این طرح مطالعاتی روند مطلوبی داشته باشد.

فلاح افزود: تا روز چهارشنبه ۱۹ خرداد تزریق اول واکسن رازی کوو پارس به بیش از ۲۰۰ داوطلب در قالب فاز دوم تست انسانی انجام شد.

وی تعداد داوطلبان مرحله دوم تست انسانی را ۵۰۰ نفر اعلام کرد و گفت: تزریق مرحله دوم کارآزمایی بالینی واکسن از روز ششم خرداد ماه آغاز و تا روز ۱۹ خرداد هم این واکسن به ۱۹۰ داوطلب مرحله دوم کارآزمایی بالینی تزریق شد.

به گزارش ایرنا، موسسه رازی از اسفند سال ۱۳۹۸ کار ساخت واکسن را آغاز و از روش واکسن پروتئینی نوترکیب که از ایمن ترین واکسن ها است، برای تولید آن استفاده کرد. این موسسه در فاصله زمانی اسفند ۹۸ تا پایان فروردین ۹۹، کار طراحی این واکسن را به پایان رساند، در اردیبهشت دُزسنجی و فرمولاسیون انجام شد و از خرداد ماه ۹۹، آزمایش این واکسن روی ۵۰۰ حیوان صورت گرفت.

کارآزمایی بالینی واکسن رازی کووپارس موسسه رازی با تزریق مرحله اول تست انسانی به ۲ داوطلب مرد دهم اسفند ماه ۹۹ با حضور کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی، جلیل کوهپایه زاده رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران و جمعی از مسوولان و محققان در بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص) تهران آغاز شد.  

مرحله دوم کارآزمایی بالینی واکسن رازی کووپارس هم از ششم خرداد ماه  با ۵۰۰ داوطلب در ۲ گروه ۲۵۰ نفره آغاز شد. یک گروه ۲۵۰ نفره واکسن با دوز ۱۰ میکرولیتر و گروه دیگر با عنوان گروه کنترل واکسن نما دریافت می‌کنند.

تزریق مرحله دوم کارآزمایی بالینی واکسن از روز ششم خرداد ماه آغاز و تا روز ۱۹ خرداد هم این واکسن به ۱۹۰ داوطلب مرحله دوم کارآزمایی بالینی تزریق شد.

مطالعه فاز دوم این واکسن به حدود ۲ ماه زمان نیاز دارد و پس از گذشت این مدت، نتایج این طرح مطالعاتی برای سازمان غذا و دارو ارسال می‌شود تا در صورت رضایت بخش بودن نتایج، فاز سوم مطالعات آغاز شود.

کد خبرنگار: ۱۳
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۷
    0 0
    چه خوب. برای 85 میلیون جمعیت سالی 12 میلیون ( تازه از شهریور 1400 ) تولید میشه. پس با احتساب دو دوز برای هر نفر ، ظرف 14 سال همه واکسینه میشن. ( تازه خدا می دونه چه معجونی می خوان تولید کنن )

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید