رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه گفت: به رییس جمهور آمریکا درباره ثابت بودن موضع آنکارا در خصوص سامانه اس-۴۰۰ اطلاع دادم.

اردوغان: موضع ما درباره اس-۴۰۰ تغییر نکرده است

به گزارش سلام نو به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه اظهار داشت به جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا صریحا اعلام کرده که موضع آنکارا درباره سامانه اس -۴۰۰ بدون تغییر است.

اردوغان در صحبت با خبرنگاران در باکو گفت: « من به بایدن گفتم انتظار نداشته باشید ترکیه در رابطه با F-۳۵ یا S-۴۰۰ گام جدیدی بردارد زیرا ما قبلا در رابطه با خرید موشک های  F-۳۵ سهم خود را انجام داده ایم. ما از شما سیستم دفاع هوایی پاتریوت را خواستیم، اما آن‌ها را به ما ندادید. برعکس، شما حتی پایگاه‌های ما  را خالی از نیرو و سیستم‌های نظامی مستقر کردید. چه کاری می‌توانستیم انجام دهیم؟ ما هم این مسئله را خودمان حل کردیم».

رئیس جمهور ترکیه  در جمع خبرنگاران ضمن اشاره به سفر جو بایدن به ترکیه  و دیدار و گفتگو با او اضافه کرد: ترکیه قصد دارد در مورد موضوع همکاری در صنعت دفاعی با آمریکایی‌ها بحث کند و در میان خروج قریب الوقوع آمریکا از افغانستان، آنکارا آماده است مسئولیت بسیار بیشتری را در آنجا به عهده بگیرد.

 اردوغان گفت: در روند مذاکرات آینده، سران وزارت خارجه، وزارت دفاع و صنعت دفاع دو کشور با یکدیگر دیدار خواهند داشت.

آمریکا سال‌هاست با فشار بر ترکیه، کشور متحد خود در ناتو برای خرید سامانه موشکی ساخت روسیه، مخالفت کرده و ادعا می‌کند که این مسئله تهدیدی برای اتحاد است و با تجهیزات ناتو سازگار نیست. عدم پذیرش آنکارا،  واشنگتن را بر آن داشته تا ترکیه را از برنامه جنگنده F-۳۵ بیرون رانده و نهادی که بخش دفاعی ترکیه را هماهنگ می‌کند، تحریم کند.

دولت بایدن بهبود روابط با ترکیه را به عنوان یک اولویت در تلاش برای جلوگیری از ارتباط نزدیک ترکیه با روسیه و چین قرار داده است. با این حال، تصمیم واشنگتن در ماه آوریل برای به رسمیت شناختن نسل کشی ارامنه - اصطلاحی که ترکیه از آن برای توصیف وقایع ۱۹۱۵-۱۹۱۷ علیه جمعیت ارمنی امپراتوری عثمانی خودداری می‌کند- تنش‌ها را بین دو کشور افزایش داد.

انتهای پیام/

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید