گیاهان مانند سایر موجودات به مقدار معینی آب احتیاج دارند. بنابراین باید در فواصل زمانی مشخص و به مقدار کافی به گیاه آب دهید. همچنین زیر گلدان باید سوراخ‌های ریزی داشته باشد تا آب اضافه خارج شود و ریشه گیاه گندیده نشود.

چگونه گیاهان آپارتمانی را شاداب نگه داریم؟

بسیاری از خانم‌ها و آقایان تمایل زیادی به نگهداری گیاهان آپارتمانی دارند. نگهداری گل و گیاه در منزل شادابی و نشاط را وارد فضا خانه می‌کند. گیاهان خانگی نیازمند مراقبت‌ زیادی هستند تا برای مدت زمان  طولانی سرزنده بمانند. مدت‌هاست که روش نگهداری درست از این گیاهان تبدیل به چالشی سخت برای دوستداران گل و گیاهان آپارتمانی شده است. برای حفظ و به حداکثر رساندن شادابی گیاهان آپارتمانی توصیه می‌کنیم که این مقاله را تا آخر مطالعه کنید.

روش‌های مراقبت از گیاهان آپارتمانی

· بدون نور زندگی ممکن نیست

بسیاری از گیاهان برای رشد و غذاسازی به نور احتیاج دارند. پدیده فتوسنتز زمانی رخ می‌دهد که گیاهان در معرض نور خورشید قرار گیرند. البته همه گیاهان به نور یکسان احتیاج ندارند و برخی به نور کمتری نسبت به سایر گیاهان احتیاج دارند و با قرار گرفتن در برابر نور مستقیم خورشید دچار زردی و رنگ پریدگی می‌شوند. در حالت کلی گیاهان آپارتمانی به تابش نور غیر مستقیم احتیاج دارند.

· بگذارید گیاهان نفس تازه کنند

با باز کردن پنجره در هنگام صبح به گیاهان اجازه دهید که از اکسیژن تازه در محیط استفاده کنند. این کار سبب شاداب شدن برگ‌ها و قوی شدن ساقه می‌شود.

· در آبدهی به گیاه زیاده روی نکنید

 گیاهان مانند سایر موجودات به مقدار معینی آب احتیاج دارند. بنابراین باید در فواصل زمانی مشخص و به مقدار کافی به گیاه آب دهید. همچنین زیر گلدان باید سوراخ‌های ریزی داشته باشد تا آب اضافه خارج شود و ریشه گیاه گندیده نشود.

· به خاک گلدان رسیدگی کنید

 بهتر است از خاکی استفاده کنید که با ماسه ترکیب شده است. زیرا بدون وجود ماسه خاک فشرده می‌شود و هوا و اکسیژن کافی به گیاه نمی‌رسد. درضمن خاک تقریبا پس از شش ماه مواد مغذی خود را از دست  می‌دهد و لازم است از کودهای مناسب برای احیای خاک استفاده کنید.

· خواب زمستانی در گیاه به معنای مرگ آن نیست

 بسیاری از گیاهان آپارتمانی در فصل زمستان به حالت نیمه خواب فرو می‌روند و تا حدودی خشک و بی‌رمق به نظر می‌رسند. در این حالت نترسید چون گیاه خشک نشده و در فصل بهار دوباره شادابی خود را به دست می‌آورد. پس دمای اتاق را در حالت نسبت گرم نگه دارید و آب دهی منظم به گیاه فراموش نشود.

· آبدهی مناسب را فراموش نکنید

 اگر در آبدهی به گیاه افراط کنید به طوری که آب از گیاه سرریز شود، این آب سرریز شده اگر در زیر گلدان جمع شود منجر به تشکیل نمک شده و از رشد گیاه جلوگیری می‌کند.

· از موسیقی برای رشد بهتر گیاهان استفاده کنید

تجربه نشان داده که پخش کردن موسیقی در خانه می‌تواند باعث رشد بهتر و سریع‌تر گیاهان شود.

· گل را به گلدان محدود نکنید

 اگر سایز گلدان با گل هم‌خوانی نداشته باشد و گلدان کوچک‌تر از گیاه باشد، در این صورت ریشه‌ها به دور هم تنیده می‌شوند و از رشد بیشتر گیاه جلوگیری می‌کنند و یا ممکن است باعث زرد و پژمرده شدن گیاه شوند. پس در صورت نیاز گلدان باید عوض شود تا با سایز گل هم‌خوانی پیدا کند.

کلام پایانی

هنگام خرید گیاهان آپارتمانی توجه کنید که چه مقدار زمان آزاد برای مراقبت از آن دارید. چون بعضی از گیاهان احتیاج به مراقبت خاص دارند و باید به طور منظم آب داده شوند. پس باید دقت کنید که گیاهی که می‌خرید گیاه حساسی است یا اینکه به مراقبت خاص احتیاج ندارد.

کد خبرنگار: ۲۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید