گاهی به سبک غذا، هنر غذا گفته می­شود. همچنین می­تواند به سبک آشپزی از یک منطقه خاص اشاره داشته باشد. به عبارت دیگر، غذا اغلب به غذاهای محلی اشاره دارد. پایداری این ایده است که کاری (به عنوان مثال کشاورزی، ماهیگیری یا حتی تهیه غذا) به گونه ای انجام شود که موجب اتلاف منابع طبیعی نشود و بتواند در آینده ادامه یابد بدون اینکه به محیط زیست و سلامتی آسیب برساند.

روز جهانی غذای پایدار

18 ژوئن

روز جهانی غذای پایدار به چه معناست؟

گاهی به سبک غذا، هنر غذا گفته می­شود. همچنین می­تواند به سبک آشپزی از یک منطقه خاص اشاره داشته باشد. به عبارت دیگر، غذا اغلب به غذاهای محلی اشاره دارد. پایداری این ایده است که کاری (به عنوان مثال کشاورزی، ماهیگیری یا حتی تهیه غذا) به گونه ای انجام شود که موجب اتلاف منابع طبیعی نشود و بتواند در آینده ادامه یابد بدون اینکه به محیط زیست و سلامتی آسیب برساند.

بنابراین، غذای پایدار به معنای آشپزی است که از محتویات مواد تشکیل دهنده، نحوه رشد غذا و چگونگی ورود آن به بازارهای ما و سرانجام به بشقاب های غذایی توجه کند.

نحوه کار سیستم UN برای یک غذای پایدار

سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) و سازمان غذا و کشاورزی (فائو) و مجمع عمومی سازمان ملل متحد با همکاری کشورهای عضو، سازمان ملل و سایر ارگان های بین المللی و منطقه ای برای تسهیل در برپایی روز غذا پایدار کار می­کنند و همچنین جامعه مدنی، روز جهانی غذای پایدار را در افزایش آگاهی عمومی از سهم خود در توسعه پایدار گرامی می­دارند.

برخی از اقدامات یونسکو برای روز جهانی غذای پایدار:

· راه اندازی شبکه شهرهای خلاق یونسکو، ایجاد شده در سال 2004 برای به اشتراک گذاشتن بهترین روش ها و توسعه مشارکت در 7 زمینه خلاق

· ارتقا انرژی پاک برای رستوران های محلی (استفاده از گاز و برق به جای ذغال سنگ، استفاده از گاز طبیعی به جای کربن)

· افزایش آگاهی عمومی از غذای پایدار از طریق کانال های تلویزیونی مواد غذایی و نمایش غذا از طریق نمایشگاه های فرهنگی غذایی، ویژه صنایع غذایی و کشاورزان

در مورد FAO ، این سازمان نه تنها رژیم های غذایی سبز را که سالم بلکه پایدار هستند را ترویج می­کند، بلکه پیشنهاد می­کند کشورهایی که از قبل دارای دستورالعمل های غذایی هستند باید روند ترکیب پایداری در آنها را در نظر بگیرند.

"محصول ماه"، یکی از ویژگی های آنلاین فائو، باعث ایجاد تنوع در محصولات به نفع محصولات سنتی کم استفاده و استفاده از تولید پایدار مواد غذایی و شیوه های مدیریت منابع طبیعی شده است.

تمرکز بر نقش غذای پایدار

مجمع عمومی سازمان ملل متحد در 21 دسامبر 2016 قطعنامه ای را تصویب کرد و 18 ژوئن را به عنوان یک روز بین المللی، روز جهانی غذای پایدار و پخت و پز پایدار تعیین کرد.

در این تصمیم، غذاشناسی به عنوان یک بیان فرهنگی مرتبط با تنوع طبیعی و فرهنگی جهان تأیید می­شود. از آنجایی که همه گیری COVID-19 هنوز در سراسر جهان در حال گسترش است­، امروزه غذای پایدار، جشن گرفتن مواد فصلی و تولید کنندگان، حفظ حیات وحش و همچنین سنت های آشپزی بیش از هر زمان دیگری مطرح است.

روز پخت و پز پایدار

سرآشپزها از سراسر جهان به کمپانی سازمان ملل در 18 ژوئن، روز غذا پایدار کمک می­کنند تا مردم را درگیر مقابله با تغییرات آب و هوایی از طریق انتخاب مواد غذایی سالم و پایدار کند.

مطابق با ابتکار اصلی برنامه سیستم های پایدار غذایی، سازمان ملل متحد سرآشپزهای برجسته ای را برای ارائه کارهای آشپزی خود، پخت و پز با موادی که می­تواند به کاهش گازهای گلخانه ای کمک کند و آگاهی را در مورد مزایای انتخاب مواد غذایی سالم و پایدار افزایش می دهد، دعوت می­کند.

روز جهانی غذای پایدار

18 ژوئن

روز جهانی غذای پایدار، بر لزوم تمرکز توجه جهان بر نقشی که غذا پایدار می تواند بازی کند تأکید می­کند. همچنین تأیید می کند که همه فرهنگ ها و تمدن ها عامل اصلی توسعه پایدار هستند.

علم غذای پایدار می­تواند به دلیل ارتباط متقابل آن با سه بعد توسعه پایدار، در دستیابی به اهداف توسعه پایدار با ترویج:

· توسعه کشاورزی

· امنیت غذایی

· تغذیه

· تولید پایدار مواد غذایی

· حفاظت از تنوع زیستی

باشد.

غذای پایدار و سالم به عنوان محرک اصلی سیستم های غذایی پایدار

پروژه برنامه سیستم های غذایی پایدار شبکه با هدف تحریک بخش پایدار غذا به عنوان راهی برای ترویج رژیم های غذایی پایدار از جمله تنوع زیاد محصولات بومی در غذاهای محلی، افزایش مصرف و تولید پایدار و احیای تنوع زیاد مواد غذایی است. هدف این است که غذاهای جدید، سالم و پایدار کشور را به عنوان محرک توسعه کشاورزی و تقویت فرصت های تولید برای سیستم های متنوع تولید خانواده پیش ببرد و با این کار بر بحث جهانی در مورد رژیم های پایدار تأثیر بگذاریم.

کد خبرنگار: ۲۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید