سامح شکری، وزیر امور خارجه مصر از تمایل قاهره و دوحه برای ازسرگیری پیوندها و مناسبات مستحکم میان دو کشور خبر داد.

مصر به دنبال ازسرگیری روابط با قطر پس از ۴ سال

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا از منابع رسانه ای مصر، شکری در قاهره و در یک نشست مطبوعاتی گفته که در سفر به دوحه درباره مسائل مربوط به تحریم و محاصره قطر از سوی مصر، عربستان، امارات و بحرین گفت‌وگو کردیم و با بسیاری از این مسائل هم افزایی مثبت وجود داشت و هر دو طرف بر تمایل خود برای از سرگیری روابط برادرانه و دوستانه تاکید کردند.

رئیس دستگاه دیپلماسی مصر با بیان اینکه قاهره روابط ویژه‌ای با دیگر کشورهای عربی دارد، گفت که با امیر قطر دیداری مثبت داشته است و وی بار دیگر بر حمایت از روابط دوجانبه و توسعه آن و ازسرگیری مناسبات قوی با رعایت دغدغه‌های طرفین و اتخاذ اقدامات تضمین‌کننده برای پایان دادن به همه مسائلی که به پیچیده شدن روابط در گذشته منجر شد، تاکید کرد.

شکری افزود که تنها یک یا دو مساله مورد بحث و مناقشه میان قطر و مصر در کمیته پیگیری روابط باقی مانده است و امیدواریم به زودی با اددامه رویکرد کنونی شاهد تحکیم روابط و بازگشت آن به روال طبیعی باشیم.

در همین پیوند، وزارت امور خارجه مصر محتوای نامه «عبدالفتاح السیسی» به «تمیم بن حمد آل ثانی»، امیر قطر را منتشر کرد.

دستگاه دیپلماسی مصر پیشتر در توضیح نامه السیسی به امیر قطر در بیانیه‌ای نوشته بود: در این نامه که از سوی «سامح شکری»، وزیر امور خارجه مصر در دوحه به امیر قطر تقدیم شد، بر اهمیت تداوم رایزنی‌ها و همکاری‌ها برای پیشبرد مناسبات دو کشور در مرحله آتی و تمایل برای استمرار گام‌های متقابل با هدف از سرگیری سازوکارهای مختلف همکاری دوجانبه در هماهنگی با روند مناسبات دو کشور و پیشرفت‌های ملموس به دست آمده در همه زمینه‌های مورد اختلاف در چارچوب توافق «العلا» تاکید شده است.

وزارت امور خارجه مصر در پایان آورده است که السیسی در این نامه از امیر قطر دعوت کرد تا در نزدیک‌ترین فرصت ممکن به قاهره سفر کند.

 «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی»، وزیر امور خارجه قطر و «سامح شکری»، همتای مصری وی دوشنبه این هفته در دوحه درباره تقویت همکاری ها و چشم اندازهای روابط دوطرفه گفت وگو کرده بودند.

شکری در نخستین سفرش به قطر بعد از یک دوره از روابط سرد میان مصر و قطر، پیام عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر را تحویل «تمیم بن حمد آل ثانی»، امیر قطر داد.

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه مصر، وزرای امور خارجه دو کشور در مقر وزارت امور خارجه قطر و با حضور هیات های دو کشور، مذاکره کردند.

مصر در نیمه سال ۲۰۱۷ در همراهی با عربستان و امارات ، روابط خود را با قطر قطع کرد تا این عضو شورای همکاری خلیج فارس در یک محاصره کامل اقلیمی و سیاسی قرار بگیرد، اما پس از شکست سیاست تحریم و محاصره سعودی ها ، در ۵ ژانویه ۲۰۲۱ در شهر العلای عربستان، دو کشور بر سر از سرگیری روابط  توافق کردند.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید