مجلس نمایندگان آمریکا این هفته قانونی را مبنی بر شدت گرفتن حمایت‌های واشنگتن از تایوان تصویب خواهد کرد.

تشدید حمایت‌های آمریکا از تایوان برای مقابله با چین

به گزارش سلام نو، باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز نوشت: شماری از نمایندگان دموکرات و جمهوری خواه مجلس نمایندگان آمریکا در تلاش برای تصویب طرحی هستند که به موجب آن حمایت‌های واشنگتن از تایوان به طور چشمگیری افزایش خواهد یافت. این اقدام به منظور مقابله با پیشرفت‌های چین در عرصه‌های مختلف انجام می‌شود.

بر این اساس، آمی برا و استیو چابوت، رهبران دموکرات و جمهوری خواه کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا خواستار تصویب قانون صلح و ثبات تایوان برای حمایت‌های همه جانبه در زمینه اقتصادی و سیاسی تایوان شدند.

آمی برا در این رابطه گفت: من امیدوارم در این مورد احزاب مختلف سیاسی در آمریکا بتوانند به نتیجه‌ای واحد برسند. امید است همه بتوانیم یک صدا درباره تایوان تصمیم گیری کنیم.

سنای آمریکا در هفته‌های گذشته لایحه‌ای مبنی بر افزایش بودجه بین المللی تا سقف ۲۵۰ میلیارد دلار را به منظور توانمندی در رقابت با چین به تصویب رساند. قرار است این بودجه در بخش توسعه سامانه‌های مخابراتی و تجهیزات پیشرفته ارتباطی هزینه شود.

همچنین حالا نمایندگان سنای آمریکا به دنبال تصویب قانونی حمایت واشنگتن از تایوان در صورت ایجاد درگیری این کشور با چین هستند.

چین در هفته‌های گذشته چندین بار جنگنده‌های نظامی خود را بر فراز مناطقی از تایوان به پرواز درآورده است. آمریکا در این میان معتقد است این جزیره جزو آبراه‌های بین المللی است و چین حق مالکیت بر آن را ندارد. مقامات پکن هر بار این ادعاها را به دلیل دخالت آشکار آمریکا در امور داخلی چین به شدت محکوم کرده اند. سالهاست آمریکا در موضوعات اختلافی میان تایوان و چین از دولت تایوان حمایت می‌کند.

جان مرشایمر، استاد روابط بین الملل دانشگاه شیکاگو و سردمدار رئالیسم تهاجمی چین را اصلی ترین چالش امنیتی آمریکا می داند. چین دارای جمعیت زیاد و رشد اقتصادی بالاست و برآورد می شود طی سه دهه آینده از هر دو جنبه از آمریکا پیشی بگیرد. این بدان معنا خواهد بود که چین با تکیه بر این دو فاکتور توانایی تشکیل ارتشی قدرتمند و به چالش کشیدن هژمونی آمریکا را خواهد داشت.

مرشایمر معتقد است تایوان، دریای چین جنوبی و جزایر مورد اختلاف پکن و توکیو در دریای ژاپن اصلی ترین مناطقی هستند که احتمال درگیری نظامی میان آمریکا و چین در انها وجود دارد.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید