روز جهانی بیابان زدایی و خشکسالی روز لحظه ای منحصر به فرد است تا به همگان یادآوری شود که معکوس کردن تخریب زمین با حل مسئله، مشارکت قوی جامعه و همکاری در همه سطوح امکان پذیر است.

روز جهانی بیابان زدایی و خشکسالی؛ ۱۷ ژوئن

به گزارش سلام نو، روز بیابان زدایی و خشکسالی توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد رسما "روز جهانی مبارزه با بیابان زدایی و خشکسالی" اعلام شد.

اهداف بیابان زدایی و روز خشکسالی

· ارتقای آگاهی عمومی از این موضوع

· مردم بدانند که می توان با بیابان زایی و خشکسالی به طور مؤثر مقابله کرد

· تقویت اجرای کنوانسیون سازمان ملل برای مبارزه با بیابان زایی در کشورهایی که خشکسالی جدی دارند و یا بیابان زایی می­کنند، به ویژه در آفریقا

همه باید بدانند که بیابان زایی، تخریب زمین و خشکسالی (DLDD) مستقیماً بر زندگی روزمره آنها تأثیر می­گذارد و اقدامات روزمره همه می­تواند به ایجاد بیایان زایی یا به مبارزه با DLDD کمک کند.

چه کسی باید روز بیابان زدایی و خشکسالی را محترم شمارد؟

· کسی که زندگی او به زمین بستگی دارد، باید به آن توجه کند و نحوه برخورد انسان با زمین را بخاطر داشته باشد. این شامل همه و همه می شود، زیرا:

· ۹۹ درصد کالری مورد نیاز هر انسان برای زندگی سالم هنوز از زمین است.

· زمینی که سالم و مقاوم باشد اولین نقطه دفاع در برابر بلایایی مانند خشکسالی و جاری شدن سیل است که بیشتر، طولانی تر و شدیدتر می­شوند.

· از دست دادن زمین های تولیدی بیشتر، رقابت فزاینده ای را برای زمین فراهم می­کند تا پاسخگوی تقاضای روزافزون کالا و خدمات و خدمات اکوسیستم پشتیبانی کننده زندگی باشد.

· چند دهه آینده مهمترین مورد برای بازگرداندن زمین برای آینده پایدار خواهد بود.

مدیریت پایدار زمین کار همه است. می توانیم بهره وری بیش از ۲ میلیارد هکتار از اراضی تخریب شده را بازیابی و معیشت بیش از ۱.۳ میلیارد نفر در سراسر جهان را بهبود بخشیم.

تخریب زمین، با تغییر آب و هوا و از دست دادن تنوع زیستی ارتباط مستقیمی دارند و به طور فزاینده ای بر رفاه انسان تأثیر می­گذارند. پرداختن به این مسائل در کنار هم برای دستیابی به بسیاری از اهداف توسعه پایدار کلیدی است.

یک دهه تخریب زمین ممکن است خسارت جبران ناپذیری ایجاد کند، اما یک دهه بازسازی زمین ممکن است مزایای متعددی به همراه داشته باشد.

روز بیابان زدایی و خشکسالی ۲۰۲۱ در ۱۷ ژوئن، تبدیل زمین­های تخریب شده به زمین سالم خواهد بود. بازیابی زمین­های تخریب شده باعث ایجاد انعطاف پذیری اقتصادی، ایجاد شغل، افزایش درآمد و افزایش امنیت غذایی می­شود. به بهبود تنوع زیستی کمک می­کند. این ماده کربن اتمسفر را که باعث گرم شدن زمین می­شود، قفل و تغییرات آب و هوایی را کند می-کند. همچنین می­تواند تأثیرات تغییرات آب و هوایی را کاهش دهد و زیربنای بهبودی سبز از بیماری همه گیر COVID-۱۹ باشد.

روز جهانی بیابان زدایی و خشکسالی؛ ۱۷ ژوئن

تقریباً سه چهارم زمین های بدون یخچال­های طبیعی زمین توسط انسان تغییر داده شده است تا تقاضای روزافزون برای غذا، مواد اولیه، بزرگراه ها و خانه ها را برآورده کند. رفع اکوسیستم های آسیب دیده باعث کاهش تغییرات آب و هوایی و تقویت دفاع از طبیعت در برابر بلایا و حوادث شدید آب و هوایی مانند آتش سوزی، خشکسالی، سیل و طوفان های شن و گرد و غبار می­شود. بازیابی مناظر طبیعی باعث کاهش تماس نزدیک بین حیات وحش و سکونتگاه­های انسانی می­شود.

اجتناب، کاهش و معکوس کردن از دست دادن زمین­های مثمر و اکوسیستم های طبیعی هم اکنون برای بهبود سریع از بیماری همه گیر و تضمین بقای طولانی مدت مردم و کره زمین ضروری و مهم است.

ترمیم زمین می­تواند کمک زیادی به بهبود اقتصادی بعد از COVID۱۹ کند. سرمایه گذاری در احیای زمین باعث ایجاد شغل و ایجاد منافع اقتصادی می­شود و می تواند معیشت را در زمانی فراهم کند که صدها میلیون شغل از بین رفته است.

ابراهیم تیاو، دبیر اجرایی UNCCD: با ورود به دهه مرمت و بازسازی اکوسیستم سازمان ملل متحد، یک فرصت واقعی برای بازسازی بهتر از بیماری همه گیر COVID-۱۹ داریم. اگر کشورها بتوانند نزدیک به ۸۰۰ میلیون هکتار از اراضی تخریب شده ای را که متعهد شده اند تا سال ۲۰۳۰ بازسازی کنند، بازگردانند، ما می­توانیم بشریت و سیاره خود را از خطر محافظت کنیم. "

بیماری همه گیر COVID۱۹ میزان نیاز ما به جنگل ها، مناطق خشک، تالاب ها و سایر اکوسیستم های زمینی را تقویت کرده است: برای غذا، برای اقتصاد سبز، برای بوم گردی به عنوان یک محافظ در برابر حوادث شدید آب و هوایی.

روز جهانی بیابان زدایی و خشکسالی؛ ۱۷ ژوئن

این روز لحظه ای منحصر به فرد است تا به همگان یادآوری شود که معکوس کردن تخریب زمین با حل مسئله، مشارکت قوی جامعه و همکاری در همه سطوح امکان پذیر است.

در سال ۲۰۲۱ ، هدف از بیابان زدایی و روز خشکسالی این است که نشان دهد سرمایه گذاری در زمین­های سالم به عنوان بخشی از بهبود سبز یک تصمیم اقتصادی هوشمندانه است. نه فقط از نظر ایجاد شغل و بازسازی معیشت، بلکه از نظر عایق بندی اقتصاد در برابر بحران های آینده ناشی از تغییر آب و هوا و از دست دادن طبیعت و در سرعت بخشیدن به پیشرفت در هر ۱۷ هدف توسعه پایدار که از COVID-۱۹ بهبود می­یابیم.

کد خبرنگار: ۱۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید