۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۲
کد خبر: 55262092

لیموی انگشتی یا لیمو خاویاری با سایر لیموترش‌ها تفاوت چندانی ندارد و مزه آن مخلوطی از همه لیموهاست، اما مواد تشکیل دهنده‌ آن باعث منحصر به فرد شدنش در میان سایر لیموها شده است.

گران‌ترین لیمو ترش دنیا!

به گزارش سلام نو، این میوه بسیار کوچک، لیموی خاویاری نامیده می‌شود و به آن خاویار انگشت استرالیایی، لیموی انگشتی و یا لیمو خاویاری می‌گویند. اصالت این گیاه به جنگل‎های پر باران استرالیایی برمی‌گردد. این لیمو از نظر شکل ظاهری بیشتر شبیه به فلفل هالوپینو و تا حدودی شبیه مرکبات است. شهرت این لیمو به دلیل شباهتش به دانه‌های خاویار است و از نظر خواص نیز چیزی از خاویار کم ندارد. این لیموی منحصر به فرد در رستوران‌های مطرح جهان جایگاه بالایی پیدا کرده، به طوری که مورد علاقه‌ی ثروتمندان است. طعم لیموی خاویاری با سایر لیموترش‌ها تفاوت چندانی ندارد و مزه آن مخلوطی از همه لیموهاست، اما مواد تشکیل دهنده‌ آن باعث منحصر به فرد شدنش در میان سایر لیموها شده است. این میوه کوچک تا حدودی شبیه به گریپ فروت‌ است و حاوی دانه‌های مروارید شکل مانند خاویار است و نقش مهمی را در تزئین غذا در رستوران‌های لوکس دنیا دارند. قیمت این نوع لیمو بسیار بالا و حتی غافلگیر کننده است.

بررسی ویژگی‌های ظاهری درخت و میوه لیمو خاویار

این درخت حدود ۲ تا ۷ متر ارتفاع دارد. برگ‌های آن کوچک، بدون کرک و به طول ۱ تا ۶ سانتیمتر هستند. این نوع درخت دارای برگ‌های کنگره‌ای است که پهنای آنها  به ۳ تا ۲۵ میلی‌متر می‌رسند. از نوع گیاهان گلدار و گل‌های آن به رنگ سفید است. و در نهایت میوه‌ای بیضی شکل به طول ۴ تا ۸ سانتی‌متر دارد که رنگ آن از صورتی تا سبز پررنگ متفاوت است. زمان گل‌دهی این درختان از اواخر پاییز تا تابستان است و برداشت محصول معمولا در فصل تابستان و پاییز انجام می‌شود. طول عمر این نوع درختان حدود ۱۵ سال است و احتیاج به آبدهی منظم دارند.

قیمت لیمو خاویار چقدر است و برای اولین بار در کجا تولید شد؟

طی یک دهه‌ی گذشت، تقاضا برای خاویار انگشت لیمو به حدی بالا گرفته که کشاورزان بسیاری تصمیم به کاشت و برداشت آن گرفته‌اند. برای مثال فرانسه و کالیفرنیا نقش مهمی در تولید این لیموی گران قیمت داشته‌اند. در حال حاضر این نوع لیمو با قیمتی حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ دلار در بازار به فروش می‌رسد. لازم به ذکر است که قیمت بالا با عملکرد پایین کشاورزان ارتباط مستقیم دارد، چرا که درختان این نوع لیمو مراقبت زیادی می‌خواهند و هر درخت فقط مقدار محدودی از این لیموی گران بها را تولید می‌کند. کشاورزان فرانسوی اولین کسانی بودند که این محصول را در فرانسه برای مصارف تجاری تولید کردند. این نوع لیمو انواع مختلفی دارد، از انواع  بسیار ترش گرفته تا انواعی که طعم ملس و معطر دارند، هر کدام  دارای رنگ و مزه‌ی مخصوص به خود هستند.

علت گرانی لیمو خاویار

سوال اساسی اینجاست که چرا با وجود اینکه طعم این لیمو مثل بقیه لیموهاست، ثروتمندان حاضرند مبالغ هنگفتی برای آن خرج کنند؟ پاسخ این است که فضای داخلی لیمو که شباهت بسیار به دانه‌های خاویار دارد، باعث ارزش این محصول شده است. ترکیدن دانه‌های لیمو و طعم انفجاری آن هنگام خوردن این نوع میوه در بین افراد ثروتمند جامعه بسیار محبوب است. بیشتر سرآشپزها در رستوران‌های گران قیمت می‌گویند که این نوع لیمو یکی از عناصر اصلی در بشقاب غذا است، ظرف غذا را جذاب‌تر می‌کند و مشتری را به وجد می‌آورد. جالب این جاست که به جز استفاده از این لیمو به عنوان چاشنی غذا، از پوست خشک شده آن نیز می‌توان به عنوان ادویه‌ای گران قیمت استفاده کرد.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید