در بسیاری از نقاط جهان سو استفاده از سالخوردگان با کمترین شناخت یا پاسخ اتفاق می­افتد. تا همین اواخر، این معضل جدی اجتماعی از دید عموم پنهان مانده بود و بیشتر یک امر خصوصی تلقی می­شد.

روز جهانی آگاهی از سو استفاده از سالمندان

به گزارش سلام نو، روز جهانی آگاهی از سو استفاده از سالمندان (WEAAD) هر ساله در ۱۵ ژوئن برگزار می­شود. در پی تقاضای شبکه بین المللی پیشگیری از سو استفاده از سالخوردگان (INPEA) که برای اولین بار مراسم بزرگداشت را در ژوئن ۲۰۰۶ تأسیس کرد، در قطعنامه ای در دسامبر ۲۰۱۱ توسط مجمع عمومی سازمان ملل رسما به رسمیت شناخته شد. روزی در سال که تمام دنیا مخالفت خود را با سو استفاده و رنج وارده به برخی از نسل های قدیمی ما را اعلام می­کنند.

رسیدگی به سو استفاده از سالخوردگان

سو استفاده از سالخوردگان را می توان به عنوان "یک عمل مجرد، یا تکرار یا عدم اقدام مناسب، در هر رابطه ای که انتظار اعتماد وجود دارد و باعث آسیب یا پریشانی فرد مسن می­شود" ، تعریف کرد. این یک مسئله اجتماعی جهانی است که سلامت و حقوق بشر میلیون ها نفر از افراد مسن در سراسر جهان را تحت تأثیر قرار می­دهد و موضوعی است که شایسته توجه جامعه جهانی است.

در بسیاری از نقاط جهان سو استفاده از سالخوردگان با کمترین شناخت یا پاسخ اتفاق می­افتد. تا همین اواخر، این معضل جدی اجتماعی از دید عموم پنهان مانده بود و بیشتر یک امر خصوصی تلقی می­شد. سو استفاده از سالخوردگان عمدتا توسط جوامع در سراسر جهان دست کم و نادیده گرفته می­شود.

سو استفاده از سالمندان مشکلی است که هم در کشورهای در حال توسعه و هم در کشورهای پیشرفته وجود دارد، اما به طور معمول در سطح جهانی کمتر گزارش می­شود. به همین ترتیب، این یک پاسخ جهانی چند وجهی را می­طلبد، پاسخی که در آن حمایت از حقوق افراد مسن هویدا باشد.

از دیدگاه های بهداشتی و اجتماعی، هر دو بخش مراقبت های بهداشتی اولیه و خدمات اجتماعی باید به خوبی برای شناسایی و مقابله با این مشکل مجهز باشند، بدرفتاری با سالخوردگان همچنان مورد تشخیص و نادیده گرفته می­شود.

دسترسی به عدالت

خشونت، سو استفاده و غفلت از افراد مسن پنهان ترین و کم گزارش شده ترین موارد نقض حقوق بشر است.

افراد مسن نه تنها در معرض خطر جدی بیماری و مرگ و میر قرار دارند، بلکه همچنان با موارد نامتناسب تبعیض بر اساس سن، انگ زدن و چندین مورد نقض حقوق بشر روبرو می­شوند. به طور خاص، بیماری همه گیر COVID-۱۹ گزارشات مربوط به سو استفاده و بی توجهی به افراد مسن، به ویژه در مؤسسات مراقبت های طولانی مدت و جامعه را روشن کرده است.

روز جهانی آگاهی از سو استفاده از سالمندان

پیام روز جهانی آگاهی از سو استفاده از سالمندان ۲۰۲۱

موضوع امسال روز جهانی آگاهی از سو استفاده از سالمندان "دسترسی به عدالت" به عنوان یک یادآوری در مورد اهمیت رسیدگی کامل به نیازهای افراد مسن که ممکن است نیازمند شوند، است. افراد مسن که خشونت، سو استفاده و غفلت را تجربه کرده اند، اغلب در دسترسی به راه حل های قضایی با موانع متعددی روبرو هستند از جمله مسائل مربوط به دسترسی آسان، مقرون به صرفه بودن، اسکان مناسب، تأخیرهای زیاد و عقب ماندگی در روندهای قضایی، تأثیر دیجیتالی شدن، هنجارهای فرهنگی، تعصب جنسیتی، تبعیض و سن گرایی جا افتاده در سیاست، هنجارها و روش ها.

دسترسی به عدالت بر توانایی افراد مسن در استفاده کامل از تمام حقوق بشر خود از جمله حق بهداشت، حمایت اجتماعی کافی و زندگی با وقار تأثیر می­گذارد. حفظ یا بازیابی عزت و احترام به افراد مسن در چنین شرایطی بسیار مهم است.

دسترسی به عدالت نیز یکی از عناصر اصلی حاکمیت قانون است که یک حق اساسی به خودی خود و یک پیش شرط اساسی برای حمایت و ارتقا سایر حقوق بشر است. این حق شامل یک دادرسی عادلانه، از جمله دسترسی برابر و برابری در برابر دادگاه ها و جبران حق و به موقع برای نقض حقوق است. رویداد امسال به این موضوعات می­پردازد و به کشف استانداردهای محافظت از افراد مسن در برابر خشونت، بی توجهی و سو استفاده کمک می­کند.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید