ریزش مو از امراض شایع پوستی است که افراد به دلایل متفاوتی همچون ژنتیک و کمبود ویتامین گرفته تا تغییرات هورمونی، برخی از بیماری‌ها، مانند بیماری تیروئید و ... در سنین مختلف دچار آن می‌شوند.

گیاهان دارویی مفید برای رشد مو؛ از دانه کتان تا جینسینگ

به گزارش سلام نو به نقل از اقتصادآنلاین، هیچ روش جادویی برای رشد مو وجود ندارد، اما تحقیقات نشان داده است که برخی گیاهان ممکن است ریزش مو را کند کنند یا به رشد جدید مو کمک کنند. لازم به ذکر است که، بیشتر تحقیقات در مورد حیوانات انجام شده است. برای اثبات اثربخشی آن‌ها بر روی انسان، مطالعات بیشتری لازم است.

سلامت مو رشد مو

به مطالعه ادامه دهید تا بیاموزید که چگونه می‌توان از داروهای گیاهی برای بهبود رشد مو استفاده کرد. قبل از افزودن گیاهان به برنامه روزانه خود، حتماً با پزشک خود مشورت کنید، به‌خصوص اگر ریزش مو به علت یک بیماری پزشکی باشد.

روغن‌های گیاهی مو:

روغن‌های مو که به آن‌ها تقویت‌کننده‌های مو نیز گفته می‌شود، عصاره‌های گیاهی هستند که در یک‌پایه روغن حامل مخلوط می‌شوند. برخی از روغن‌های مو شامل گیاهان متعدد و روغن‌های حامل هستند.

سلامت مو رشد مو روغن مو

روغن‌های حامل معروف که در ساخت روغن‌های گیاهی استفاده می‌شود:

•    روغن نارگیل

•     روغن بادام شیرین

•     روغن گردو

•     روغن زیتون

•    روغن معدنی

•     روغن جوجوبا

•    روغن جوانه گندم

برخی از گیاهان مورداستفاده در روغن‌های گیاهی مو عبارتند از:

1. گیاه هیبسکوس چینی (Hibiscus rosa sinensis): گیاه هیبسکوس درختچه‌ای است همیشه سبز. از گل‌های خوراکی و زنده آن اغلب برای تهیه چای گیاهی استفاده می‌شود. تصور می‌شود که گیاه Hibiscus به تحریک فولیکول‌های مو، افزایش اندازه فولیکول و افزایش رشد مو کمک می‌کند.

2. برهمی (Bacopa monnieri): برهمی که باکوپا نیز نامیده می‌شود، یک گیاه خزنده است که در داروی آیورودا استفاده می‌شود. این ماده حاوی آلکالوئیدهایی است که تصور می‌شود که پروتئین‌های مسئول رشد مو را فعال می‌کنند.

سلامت مو رشد مو روغن مو

3. دکمه‌های کت (Tridax procumbent): دکمه‌های کت یک گیاه خزنده آیورودا و از اعضای خانواده دیزی است. این ماده حاوی آنتی‌اکسیدان است و به تنهایی و با همکاری سایر گیاهان باعث رشد مو می‌شود.

4. جاتامانسی (Nardostachys jatamansi): جاتامانسی درختچه‌ای کوچک است که ریزوم‌های آن ممکن است رشد مو را تسریع کنند. نشان‌داده‌شده است که باعث افزایش رشد مو در آلوپسی ناشی از شیمی‌درمانی می‌شود.

5. جینسینگ (ginseng Panax): جینسینگ یک داروی طبیعی قدیمی برای بسیاری از بیماری‌ها از جمله ریزش مو است. این ماده حاوی ساپونین است که اعتقاد بر این است با مهار a5 ردوکتاز باعث رشد مو می‌شود. این آنزیمی مربوط به ریزش مو در مردان است.

نحوه استفاده:

برخی از روغن‌های مو به‌گونه‌ای ترکیب شده‌اند که به‌عنوان شامپو یا درمان ریزش مو استفاده می‌شوند، بنابراین دستورالعمل‌های پرکاربرد را یادداشت کنید. این دستورالعمل باتوجه‌به مرطوب یا خشک بودن مو توصیه می‌شود.

با استفاده از دست‌های تمیز، روغن مو را مستقیماً به پوست سرخود بمالید و ماساژ دهید و طبق دستورالعمل آن را بشویید.

پمادهای چند گیاهی:

پمادهای گیاهی که بعضاً به آن‌ها نمک گیاهی گفته می‌شود، معمولاً از ترکیب گیاهان با روغنی مانند لانولین یا ژل نفتی و آب تهیه می‌شوند. سایر مواد ممکن است شامل موم یا کره کاکائو باشد. پمادهای چند گیاهی معمولاً حاوی چندین عصاره گیاهی هستند. برخی از گیاهان مورداستفاده در پمادهای چند گیاهی عبارتند از:

•    انگور فرنگی (Emblica officinalis): انگور فرنگی یک گیاه آیورودا است. برای تقویت مو و رشد مو استفاده می‌شود. همچنین حاوی چندین آنتی‌اکسیدان است.

•    گاتو کولا (Centella asiatica): گوتو کولا یکی از محبوب‌ترین گیاهان آیورودا است. تصور می‌شود که ممکن است با افزایش گردش خون در پوست سر، طول مو را افزایش داده و رشد مو را تحریک کند.

•    آلوئه‌ورا (A. Barbadensis Mill.): آلوئه‌ورا یک گیاه گرمسیری و یک داروی محبوب مردمی برای سوختگی و مشکلات گوارشی محسوب می‌شود. این ماده همچنین می‌تواند برای حالت‌دهی و سالم نگه‌داشتن پوست سر استفاده شود که می‌تواند رشد موهای سالم را افزایش دهد.

•    ریحان مقدس (Ocimum sanctum): ریحان مقدس گیاهی معطر و سازگار با خاصیت درمانی است. این گیاه به جلوگیری از ریزش مو ناشی از شوره سر و خارش یا تغییر در سطح هورمونی کمک می‌کند.

نحوه استفاده:

پمادهای چند گیاهی معمولاً مستقیماً روی پوست سر شما قرار می‌گیرند. با دستان تمیز، پماد را به پوست سرخود بمالید و ماساژ دهید تا طبق دستورالعمل جذب شود.

کرم‌های گیاهی:

کرم‌های گیاهی نیز از روغن و آب گیاهان تهیه می‌شوند. حاوی روغن و آب کمتری نسبت به پمادهای گیاهی هستند و به‌راحتی توسط پوست شما جذب می‌شوند.

برخی از گیاهان مورداستفاده برای تهیه کرم‌های گیاهی عبارتند از:

•    کتان غول‌پیکر (Cuscuta reflexa Roxb): طبق یک مطالعه معتبر در سال 2008، کتان غول‌پیکر - یک گیاه پهن و آیورودا - با مهار آنزیم 5a ردوکتاز به درمان آلوپسی ناشی از هورمون‌های استروئیدی کمک می‌کند.

•    سیب تلخ (Citrullus colocynthis): سیب تلخ یک گیاه صحرایی و میوه‌دار است که در آیورودا استفاده می‌شود. از تفاله میوه خشک آن برای درمان ریزش مو استفاده می‌شود. سیب تلخ حاوی گلیکوزیدها است، ترکیباتی که تصور می‌شود رشد مو را آغاز می‌کنند.

•    دیزی کاذب (Eclipta alba): دیزی کاذب گیاهی است که در آیورودا برای افزایش رشد مو استفاده می‌شود. بر اساس مطالعه‌ای در سال 2014، دیزی کاذب به تحریک فولیکول‌های مو کمک می‌کند و مرحله سریع‌تر رشد مو را در موش‌ها تحریک می‌کند.

•    گل یاس شب‌زنده‌دار (Nyctanthes arbortristis): این درختچه کوچک و گل‌دار بومی جنوب آسیا است. طبق تحقیقات سال 2016، گل یاس شروع به رشد مو در موش‌های صحرایی کرد و ممکن است در برابر آلوپسی مؤثر باشد.

نحوه استفاده:

با دستان تمیز، کرم مو را به پوست سرخود بمالید و ماساژ دهید یا طبق دستورالعمل از ریشه تا بالا به مو بمالید.

ژل‌های گیاهی:

-    ژل‌های گیاهی حاوی عصاره‌های گیاهی در یک ژل پایه هستند. آن‌ها معمولاً روغن ندارند.

-    گیاهان مورداستفاده در ژل‌های گیاهی برای رشد موهای سالم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

•    شنبلیله (Trigonella foenum-graecum): شنبلیله یکی از اعضای خانواده گیاه نخود است. این یک ادویه پخت‌وپز محبوب با خصوصیات بالقوه رشد مو است. طبق تحقیقات انجام شده در سال 2006، عصاره دانه شنبلیله باعث بهبود حجم و ضخامت مو در مردان و زنان با ریزش موی متوسط می‌شود.

•    مهره مارک‌دار (Semecarpus anacardium): این گیاه در نواحی دامنه کوه هیمالیا یافت می‌شود و در داروهای آیورودا برای کمک به رشد مو استفاده می‌شود. برای تعیین اثربخشی و ایمنی آن، تحقیقات بیشتری در مورد این گیاه لازم است.

نحوه استفاده:

با استفاده از دست‌های تمیز، ژل را به پوست سرخود بمالید و ماساژ دهید یا طبق دستورالعمل، از ریشه تا بالا به موهای خود بمالید.

سوسپانسیون کوبوزومی:

کوبوزوم‌ها نانوذرات مایع و کریستالی هستند. از سوسپانسیون‌های کوبوزومی برای تهیه داروها و در برخی موارد داروهای گیاهی استفاده می‌شود.

برخی از گیاهان مورداستفاده در سوسپانسیون کوبوزومی برای رشد مو عبارتند از:

-    درخت کاج خمره‌ای (Thuja orientalis): کاج خمره‌ای درختی همیشه سبز و از خانواده سروها است. این یک داروی سنتی برای طاسی است. طبق یک مطالعه در سال 2013، این گیاه با تحریک مرحله رشد در فولیکول‌های غیرفعال مو به رشد مو کمک می‌کند.

-    اسپینوزیلا (Loeselia mexicana): اسپینوزیلا در مکزیک پرورش داده می‌شود. این ماده برای تقویت فولیکول‌های مو و کمک به حفظ سلامت پوست سر استفاده می‌شود. طبق مطالعه‌ای که در سال 2014 انجام شد، اسپینوزیلا رشد موها را در موش‌های نر نشان داد.

-    گوجی بری (Mill Lycium chinense Mill): این درختچه میوه‌دار در طب سنتی چین برای تقویت رشد مو استفاده می‌شود. گوجی بری حاوی روی است، ماده معدنی که پوست سر را با روغن آغشته می‌کند تا از شوره سری که منجر به ریزش مو می‌شود جلوگیری کند.

-    گیاه گل پشمی (Polygonum multiflorum): این گیاه یک داروی سنتی چینی برای ریزش مو است. این ماده حاوی ترکیباتی است که آنزیم‌های 5a ردوکتاز را مهار می‌کند. همچنین به تحریک مرحله رشد در فولیکول‌های مو کمک می‌کند.

نحوه استفاده:

با استفاده از دست‌های تمیز، موهای خود را از ریشه تا نوک مو شانه کرده یا به موهای خود بمالید، یا طبق دستورالعمل انجام دهید. طبق تجویز پزشک خود از سوسپانسیون‌های کوبوزومی گیاهی استفاده کنید.

عوارض جانبی و خطرات احتمالی:

خطر اصلی محصولات رشد موی گیاهی، آلرژی داشتن به آن‌ها است. همیشه باید قبل از استفاده از گیاهان دارویی، آزمایشی را برای بررسی واکنش آلرژیک به آن‌ها انجام دهید.

برای انجام این کار:

1. مقدار کمی از مواد را روی مچ دست خود بمالید.

2. بگذارید حداقل 24 ساعت بماند.

3. اگر در طول یک روز آزرده یا واکنشی احساس نکردید، استفاده از آن در جاهای دیگر بدن بی‌خطر است.

در صورت بروز واکنش آلرژیک، ممکن است دچار موارد زیر شوید:

•    جوش زدن

•    کهیر زدن

•    قرمزی

•    خارش

•    تنگی نفس

•    سرگیجه

•    سردرد

عوارض جانبی موضعی این محصولات گیاهی عبارتند از:

•    موهای کم پشت

•    افزایش ریزش مو

•     خشکی پوست سر

•     قرمزی یا تحریک پوست سر

عوارض جانبی اکثر گیاهان مفید برای رشد مو توسط انسان‌ها به‌خوبی بررسی نشده است. اطلاعات کافی برای تجویز مقدار دوز استاندارد وجود ندارد. زنان باردار یا شیرده نباید از گیاهان دارویی برای رشد مو استفاده کنند مگر اینکه تحت نظارت پزشک یا یک متخصص بهداشت طبیعی واجد شرایط تجویز شود.

خط آخر:

هیچ داروی گیاهی نمی‌تواند یک سر پر مو را برای شما به وجود بیاورد. باید مراقب محصولات گیاهی که ادعا می‌شود باعث رشد مو می‌شوند، باشید.

تحقیقات نشان داده است که برخی گیاهان ممکن است به تقویت مو، تقویت سلامتی پوست سر، بهبود ضخامت مو یا تحریک چرخه رشد مو کمک کنند. هنوز هم، قبل از اینکه داروهای گیاهی به‌عنوان یک درمان اصلی رشد مو استفاده شوند، آزمایشات بالینی بیشتری بر روی انسان موردنیاز است.

سلامت مو رشد مو

هر نوع گیاه دارویی ممکن است به‌عنوان محصولات گیاهی ترمیم مو استفاده شود. اما ممکن است یافتن محصولاتی که بدون نسخه پزشک تجویز می‌شود برای رشد موی شما مناسب نباشد. پزشک یا متخصص بهداشت شما می‌تواند به شما در یافتن داروهای متناسب با نیازهای شما کمک کند. قبل از استفاده حتماً با پزشک خود مشورت کنید. آن‌ها می‌توانند شما را در گزینه‌های درمانی راهنمایی کرده و در مورد مراحل بعدی به شما مشاوره دهند.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید