هفته‌های اول شروع رسمی ماموریت علمی استقامت صرف آنلاین کردن سیستم‌های ناوبری خودکار و نمونه‌گیری این ربات خواهند شد، از این طریق، مرحله راه‌اندازی کاوشگر رسما تمام می‌شود و همه‌ چیز برای تحقیقات شگفت‌انگیز پیش رو آماده خواهد شد.

آغاز ماموریت هیجان‌انگیز مریخ نورد استقامت ناسا

به تازگی خبر رسیده که ماموریت مریخ نورد استقامت (Perseverance) ناسا بعد از پروازهای پهپاد مریخی این آژانس و آزمایش‌های دیگر، رسما شروع شده است.

ماموریت مریخ نورد استقامت (Perseverance) در کاوش سیاره سرخ رسما آغاز شد. اخیرا اعلام شده که آزمایش‌های اولیه این کاوشگر به پایان رسیده و استقامت محل فرود خود را برای انجام اولین ماموریت علمی هیجان انگیزش ترک کرده است.

تا اول ژوئن امسال تیم هدایتگر استقامت در ناسا مشغول آزمایش سلامت و کارایی تجهیزات مختلفی بود که همراه با این کاوشگر، در تابستان گذشته به سمت سیاره سرخ ارسال شدند. از طرف دیگر، از همان ابتدای رسیدن استقامت به مریخ در ۱۸ فوریه گذشته تاکنون، دانشمندان در تلاش برای عملی کردن پروژه پهپاد مریخی نبوغ بودند و در همین ماجرا هم کاوشگر استقامت به عنوان نوعی ربات مادر، از نبوغ فیلم تهیه می‌کرد و آن را زیر نظر داشت.

به همین دلیل، با پایان یافتن آزمایش‌ها و پروازهای ابتدایی نبوغ، خبر رسیده که ماموریت مریخ نورد استقامت رسما آغاز شده و ربات مورد نظر محل فرود خود، یعنی اکتاویا ای باتلر (Octavia E. Butler) را ترک کرده است. طبق اطلاعات موجود، پس از ترک کردن اکتاویا، استقامت به سمت منطقه‌ای شامل منظره‌ای زیبا می‌رود که از آنجا، دهانه جزرو (Jezero Crater) که محل اصلی فعالیت این مریخ نورد بوده را به دقت مورد بررسی قرار دهد. از این طریق، قدیمی‌ترین ویژگی‌های زمین شناسی دهانه زیر نظر گرفته خواهد شد.

از طرف دیگر، گفته شده که هفته‌های اول شروع رسمی ماموریت علمی استقامت صرف آنلاین کردن سیستم‌های ناوبری خودکار و نمونه‌گیری این ربات خواهند شد. از این طریق، مرحله راه‌اندازی کاوشگر رسما تمام می‌شود و همه‌ چیز برای تحقیقات شگفت‌انگیز پیش رو آماده خواهد شد.

شروع ماموریت مریخ نورد استقامت

البته از زمانی که استقامت در فوریه گذشته به مقصدش رسید، اطلاعات زیادی توسط این کاوشگر جمع‌آوری شده است. ناسا اعلام کرده که از آن زمان تا اولین روز ماه جاری میلادی، بیش از ۷۵ هزار عکس توسط استقامت به ثبت رسیده و حتی، صداهای زیادی هم توسط میکروفون‌های این مریخ نورد ضبط شده‌اند.

همان‌طور که اشاره شد، تیم هدایتگر استقامت در حال حاضر تعدادی از کلیدی‌ترین فناوری‌های کاوشگر را تست کرده‌اند؛ این فناوری‌های شامل دستگاه ماکسی (MOXIE) هم می‌شوند و از طرف دیگر، بخشی از اولین مراحل ماموریت مریخ نورد استقامت شامل تصویربرداری از پروازهای هلیکوپتر شگفت‌انگیز نبوغ می‌شد.

به این ترتیب، گفته شده که استقامت برای انجام مراحل بعدی فعالیت‌هایش آماده است؛ طبق اطلاعات موجود، در چند ماه آینده این مریخ نورد منطقه‌ای به مساحت ۲ کیلومترمربع از دهانه جزرو را به دقت مورد بررسی قرار خواهد داد. به علاوه، ناسا از همان ابتدا هم قصد داشت تا از طریق استقامت، نمونه‌هایی از دهانه جزرو را بسته‌بندی کرده تا در ماموریت‌های آینده، این نمونه‌ها به زمین باز گردانده شوند. به همین دلیل، بخشی از فعالیت‌های استقامت در ماه‌های آینده شامل بسته‌بندی برخی از نمونه‌های جمع‌آوری شده از دهانه جزرو می‌شود.

اکتشافات پیش رو

از طرف دیگر، در ماموریت مریخ نورد استقامت دانشمندان مابقی فناوری‌های به کار رفته در ربات را آزمایش خواهند کرد و داده‌هایی را از این طریق جمع‌آوری می‌کنند که در ماموریت‌های آینده برای مهندسان و دانشمندان مفید خواهند بود؛ ماموریت‌هایی که به احتمال قوی شامل ربات‌های پیشرفته‌تر و حتی فضانوردانی می‌شوند که در ادامه تلاش‌های بشریت برای کاوش جهان اطراف خود، به مقصد سیاره سرخ زمین را ترک کرده‌اند.

ماموریت هیجان‌انگیز مریخ نورد استقامت ناسا رسما شروع شد

دو ویژگی زمین شناسی خاص بیشتر از همه توجه دانشمندان هدایتگر استقامت را به خود جلب خواهند کرد؛ این دو ویژگی با نام‌های “Crater Floor Fractured Rough” و “Séítah” نام‌گذاری شده‌اند و ناسا هم در حال حاضر برنامه‌ریزی دقیقی برای کاوش این مناطق ترتیب داده است. بر اساس اطلاعات موجود، در این برنامه‌ریزی‌ها موانعی که سر راه کاوشگر قرار گرفته‌اند، مشخص شده‌اند و همچنین، تمامی مکان‌هایی که احتمال تغییر مسیر در آن‌ها وجود دارد هم مشخص شده‌اند. به علاوه، از حالا برخی از قسمت‌های این دو منطقه که از مابقی قسمت‌ها جالب‌توجه‌تر هستند هم علامت‌گذاری شده‌اند.

کد خبرنگار: ۱۵
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید