مراجعه کردن به بازماندگان این حادثه نیازمند توجه به اصولی است که بر فشار وارده بر آنها اضافه نکند، آنها به هر حال کاملاً مظلومانه در این جریان قربانی مجموعه‌ای آسیب هستند. باید توجه شود با فشار رسانه‌ها بیش از این متحمل آسیب نشوند. متاسفانه جامعه از نظر نظام اخلاقی فضای از هم پاچیده‌ای دارد و آنقدر گنگی در وظایف جامعه در این موقعیت‌ها وجود دارد.  بدون زیرساخت‌های حداقلی نمی‌توان در مورد وظایف جامعه سخن گفت.

حمایت روانشناختی از خواهر و برادر بابک خرمدین ضروری است / پرونده قتل بابک خرمدین آنقدر پیچیدگی دارد که از توان روان انسان خارج است

یک روانکار فشار وارده از قتل بابک خرمدین بر روی خواهر و برادر او را خارج از تحمل روان انسان دانست و حمایت روانشناختی از آنها را ضروری  توصیف کرد.

طیبه حسینی روانکاو در گفت‌وگو با خبرنگار سلام نو، وضعیت روحی خواهر و برادر بابک خرمدین را متاثر از قتل‌های خانوادگی توسط والدینشان نامناسب توصیف کرد و با اشاره به اینکه نیاز هست به آنها کمک شود، گفت: قطعاً این دو عزیز نیاز به حمایت روانشناختی دارند و به دلیل بحران بسیار سنگینی که با آن مواجه شدند نیاز هست مورد حمایت مشاورین قرار بگیرند. در این پرونده آنقدر پیچیدگی و نقاط ابهام و مسائل آسیب‌زا وجود دارد که از توان روان انسان خارج است و طبیعتاً آسیب‌های جدی به این دو عضو خانواده وارد خواهد شد.

وی گفت: اگر مسئله رسانه‌ای نمی‌شد شاید آسیب‌ها کمتر بود اما رسانه‌ای شدنش به ابعاد آسیب وارده به روان خواهر و برادر بابک قدرت بیشتری داده. انگی که تا پایان عمر با آنها خواهد بود به شدت آسیب زننده است.

این روانکاو ضمن اشاره به اقدام مشکوک به خودکشی برادر بابک، بیان کرد: تهدیدی که پدر خانواده مبنی بر قتل دو فرزند دیگر انجام داده و اقدام به خودکشی مشکوکی که توسط برادر بابک خرمدین مطرح است نشان می‌دهد وضعیت مرزی و بحرانی است. از طرف دیگر ادعای دیگری که ثابت نشده، مساله تجاوز به دختر خانواده است. باید بررسی کرد این مسئله در مورد آزیتا هم وجود داشته یا فقط یک ادعای کذب است.

حسینی در مورد آثار رسانه‌ای شدن چنین پرونده‌ای اظهار کرد: من در جریان قوانین حاکم بر رسانه نیستم، اما قطعاً رسانه‌ها می‌توانند تاثیر بسیاری در دامن زدن به پیچیدگی‌های یک مسئله داشته باشند. من با مصاحبه‌ای مواجه شدم که با ساکنان ساختمان خانواده  بابک انجام داده بودند. مطالب آن مصاحبه خیلی متاثر کننده بود و به نظر من می‌توانست غیر اخلاقی باشد. مساله تجاوز به فرزندان خانواده باید در دادگاه مطرح می‌شد نه رسانه‌ها.

وی ادامه داد: مراجعه کردن به بازماندگان این حادثه نیازمند توجه به اصولی است که بر فشار وارده بر آنها اضافه نکند، آنها به هر حال کاملاً مظلومانه در این جریان قربانی مجموعه‌ای از آسیب‌ها هستند. باید توجه شود با فشار رسانه‌ها بیش از این متحمل آسیب نشوند. متاسفانه جامعه از نظر نظام اخلاقی فضای از هم پاچیده‌ای داشته و گنگی در وظایف جامعه در این موقعیت‌ها وجود دارد. بدون زیرساخت‌های حداقلی نمی‌توان در مورد وظایف جامعه سخن گفت.

حسینی فضای عمومی جامعه را دور از استانداردهای سلامت روان عنوان کرد و گفت: آنچیزی که باید به مردم آموخت صبوری کردن و پرهیز از اظهار نظرهای عجولانه است. انتشار نظرهای عجولانه در فضای مجازی  بسیار آسیب رسان است. جامعه از خیلی از جهات در پریشانی، بی‌ثبانی و ناامنی به سر می‌برد. نمی‌توان از چنین اجتماعی توقع داشت در شرایط مشابه قتل بابک خرمدین سنجیده رفتار کند.

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید