ساداتیان با اشاره به قدرت‌های موثری که در صحنه سیاست ایران حضور دارند گفت: اگر بخواهیم واقع بین باشیم آن طور که برخی داوطلبین هم‌چون دکتر پزشکیان گفتند کشور در حال اداره توسط یک گروه پشت پرده است.

نامزدها نمی‌خواهند مواضعی بگیرند که مردم با آن مشکل دارند / کشور در حال اداره توسط یک گروه پشت پرده است / تنها رهبری قدرت اصلاح شرایط را دارد

سلام نو سرویس سیاسی: نکته جالبی که در مواضع نامزدهای ریاست جمهوری به چشم می‌خورد چرخش‌های عظیم آنان نسبت به برخی موارد کلان به خصوص در سیاست خارجی است. برجام که از سوی اصولگرایان لاشه‌ای متعفن و ناکارآمد بود محترم شمرده و اف‌ای‌تی‌اف و تحریم هم کم و بیش جدی گرفته می‌شود.

این مواضع تا چه اندازه واقعی است و چقدر می‌توان به این چرخش‌ها اعتماد کرد؟ سید جلال ساداتیان، دیپلمات و نماینده پیشین مجلس، با اشاره به زمینه چنین رفتارهایی به سلام نو می‌گوید که نامزدها مایل نیستند مواضعی خلاف جو جامعه بگیرند؛ آن هم در حوزه سیاست خارجی.

وی با اشاره به زمینه‌های این رفتار می‌گوید: اقدام شورای نگهبان که این روزها باعث انتقاد از این نهاد همه شده باعث شده تا ما امروز حس کنیم که در جامعه میلی به انتخابات وجود ندارد و فضا سرد است. بعضی اقدامات نیز این سردی را تشدید کرد؛ از جمله این که سخنگوی شورای نگهبان گفت عدم مشارکت مردم تاثیر بر مشروعیت انتخابات ندارد.

این نماینده پیشین مجلس با اشاره به اظهارات اخیر وزیراطلاعات دولت احمدی‌نژاد ادامه داد: از دیگر عوامل موثر قابل ذکر در سرد شدن فضای انتخابات نیز اظهارات آقای مصلحی، وزیر سابق اطلاعات است که صراحتا گفت عامل رد صلاحیت آیت‌الله هاشمی بوده است. این نوع اظهارات، عدم پاسخگویی شورای نگهبان و رد صلاحیت‌های فله‌ای شورای نگهبان باعث می‌شود که مردم پای صندوق‌های رای نیایند.

به گفته ساداتیان این عوامل باعث شد تا نامزدها دنبال گرم کردن فضا و جذب رای مردم باشند. وی افزود: در چنین فضایی با چنین مختصاتی، نامزدها برای این که فضا را گرم و آرا را جذب بکنند دو اقدام کردند؛ نخست تلاش کردند تا با بالا و پایین کردن مواضع فضا را واقعی و گرم کنند و بعد تلاش کردند تا مواضعی را اتخاذ نکنند که مردم با آن مشکل دارند. اکثر مردم متوجه مواضعی هستند که در سیاست خارجی گرفته می‌شود و با وجود به نقد به دولت و مشکلات اقتصادی به مسائلی مثل تحریم و اف‌ای‌تی‌اف توجه دارند.

وی در ادامه این مواضع را تا حد غیر واقعی دانست و گفت: با توجه به این مسائل نامزدها تلاش می‌کنند با توجه به کف جامعه موضع بگیرند، در نتیجه به نظر می‌رسد فضا تا حدی نمایشی است.

ساداتیان با اشاره به قدرت‌های موثری که در صحنه سیاست ایران حضور دارند گفت: اگر بخواهیم واقع بین باشیم آن طور که برخی داوطلبین هم‌چون دکتر پزشکیان گفتند کشور در حال اداره توسط یک گروه پشت پرده است و آن چیزها و آن کسانی که ما می‌بینیم تاثیر اصلی را در اداره کشور ندارند؛ آن‌چنان که آقای پزشکیان از رییس جمهور خواستند درباره این مسائل صحبت و آن‌ها را افشا کند.

وی ادامه داد: در این شرایط اگر اصولگرایان رای بیاورند بیشتر در جهت دولت پنهان و دولت در سایه حرکت می‌کند و اگر نامزدهای دیگر رای بیاورند با برخوردی شدیدتر از دوران روحانی مواجه می‌شوند. بالاخره این گروه قدرتمند است و ابزار نظامی، مالی و امنیتی دارد و می‌تواند موثر باشد، مگر اینکه معجره‌ای رخ دهد یا رهبری وارد این میدان شوند و بخواهند شرایط را اصلاح کنند.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید