دکتر مصطفی قانع، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: اگر در نظر بگیریم که بخواهیم ۸۰ میلیون ایرانی را واکسینه کنیم، سالی ۱۶۰ میلیون دوز واکسن نیاز است.

برای مهار کرونا حداقل ۴ سال واکسیناسیون متوالی نیاز داریم

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، دکتر مصطفی قانعی عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا در پاسخ به این سوال که آیا تولید واکسن کرونا در پلتفرم‌های مختلف لازم است و آیا تولید واکسن فقط در یک پلتفرم جوابگو نیست، گفت: بر اساس پیش‌بینی‌های انجام‌شده برای مقابله و مهار بیماری کرونا، حداقل ۴ سال واکسیناسیون متوالی نیاز داریم.

وی بیان کرد: اگر در نظر بگیریم که بخواهیم ۸۰ میلیون ایرانی را واکسینه کنیم، سالی ۱۶۰ میلیون دوز واکسن نیاز است. قانون واکسیناسیون این‌طور است که زمانی می‌گویند یک کشور کار خود را در خصوص واکسیناسیون برای مقابله درست انجام داده که نیاز یک سال واکسن خود را پیش‌خرید و ذخیره کرده باشد.

قانعی ادامه داد: مثلا کانادا در این برهه ۵ برابر جمعیت خود، آمریکا ۳.۷ برابر و اتحادیه اروپا ۲.۵ برابر جمعیت خود واکسن خریده‌اند. این امر برای این است که ذخیره استراتژیک خود را تامین کنند.

وی گفت: پس اگر ما حتی تا اسفند امسال ۲۴۰ میلیون دوز هم تولید کنیم، باز هم به واکسن کرونای تولید داخل نیاز داریم و می‌توانیم مجوز صادرات هم ندهیم. دلیلش این است که باید برای یک سال واکسن ذخیره کنیم. البته این امر در قبال پرداخت هزینه واکسن به شرکت‌های سازنده است.

قانعی گفت: تا پایان ۲۰۲۱ یعنی حدود بهمن و اسفند امسال حدود ۱۰/۵ میلیارد دوز واکسن کرونا با توجه به زیرساخت‌های موجود در دنیا تولید می‌شود و بیش از ۷۰ درصد واکسن‌های تولیدی در اختیار ۷، ۸ کشور قرار می‌گیرد. یعنی دنیا با کمبود واکسن کرونا مواجه است.

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا افزود: نکته سوم در این خصوص این است که الان بحثی در دنیا مطرح است که اگر بخواهیم زنجیره بیماری را قطع کنیم، احتمالا به ۳ دوز واکسن در سال نیاز است و این امر نیاز به مصرف واکسن را افزایش می‌دهد.

وی ادامه داد: البته ممکن است سال آینده نیز به این شکل شود که بگویند واکسن دوز اول از واکسن تولیدشده از ویروس کشته‌شده دریافت شود و دوز دوم از واکسن تولیدشده بر پلتفرم اسید نوکلئیک زده شود که افراد با عوارض کمتری مواجه شوند.

قانعی گفت: این امر خود باعث می‌شود که کشورها چند نوع واکسن در اختیار داشته باشند. ممکن است برای هر کدام از قشرها شامل زنان باردار، کودکان در مهدکودک، دانش‌آموزان و افراد زیر ۳۰ سال یک نوع واکسن از پلتفرم‌های موجود اعلام کنند. اطلاعات این امر تا سال آینده ارائه خواهد شد. با این اوصاف، کشوری برنده است که انواع واکسن‌ها را در اختیار داشته باشد که اگر گروه‌های خاصی واکسن خاصی خواستند، دوباره نخواهد واردات انجام دهد.

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا ادامه داد: فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان خصوصی و دولتی در ۴ پلتفرم تولید واکسن از قبیل اسید نوکلئیک، ویروس کشته‌شده، نوترکیب و پروتئینی در کشور - چه به صورت مستقل و چه به صورت کار اشتراکی با کشورهای دیگر - به دلیل اهمیت این موضوع و نیز داشتن ذخیزه استراتژیک و بی‌نیازی به واردات واکسن کرونا در آینده است.

در حال حاضر، علاوه بر تولید واکسن «کوو ایران برکت» از سوی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) که مجوز مصرف اضطراری آن دیروز ازسوی وزارت بهداشت صادر شد، واکسن «کوو پارس» توسط مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی، واکسن «فخرا» توسط مؤسسه سپند وزارت دفاع، واکسن «پاستور کووَک» کار مشترک انستیتو پاستور ایران و کوبا و نیز واکسن «اسپایکوژن» که کار مشترک یک شرکت دارویی ایرانی و استرالیا است، در دست تولید و در مرحله کارآزمایی هستند. ۴ شرکت دانش‌بنیان نیز در حال تولید واکسن کرونا در پلتفرم‌های مختلف هستند که برخی از این واکسن‌ها توانسته‌اند فازهای یک و ۲ تست انسانی را گذارنده و در مراحل پایانی فاز سوم مطالعات انسانی قرار بگیرند.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید