نمازی با اشاره آخرین بیانیه میرحسین موسوی درباره انتخابات گفت: اگر بیانیه مهندس موسوی منتشر نشده بود من با اطمینان می‌گفتم که انتخابات بعد از مناظره آخر به مرحله دوم می‌رود، اما حالا مسئله کمی مشکل شده است.

به دور دوم کشناندن انتخابات دشوار است، هرچند غیرممکن نیست / در یک روند عادی احتمال کناره‌گیری مهرعلیزاده به نفع همتی وجود دارد

سلام نو سرویس سیاسی: مناظره‌های انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ پایان یافت و حالا شمارش معکوس برای فرارسیدن موعد رای‌گیری آغاز شده است.

بسیاری مناظره‌ها را فرصتی برای نامزدهای رقیب ابراهیم رییسی، به ویژه عبدالناصر همتی، می‌دانستند تا بتوانند صدای خود را به جامعه به خصوص آرای مردد و خاکستری برسانند و هر جلسه عملکرد همتی را بررسی می‌کردند تا ببینند او با آرای خاکستری چه کرده است.

همتی در نهایت در مناظره سوم به نقطه اوج عملکرد خود رسید و بعد از چند دفاع و حمله به نسبت خوب در نطق پایانی خود صراحتا رای‌های خاموش را مورد خطاب قرار داد و از آنان خواست به صحنه بیایند و از تبدیل شدن ۲۸ خرداد به ۲۸ مرداد جلوگیری کنند.

اما همتی در دستیابی به این هدف موفق بوده است؟ علی محمد نمازی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به این پرسش سلام نو راه همتی را بسیار دشوار دانست، اما تاکید کرد که هیچ چیز غیرممکن نیست.

نمازی در ابتدا با اشاره به سه جلسه برگزار شده مناظره گفت: مناظره سوم هرچند اندک، تغییر نسبت به مناظره‌های قبلی داشت، اما مشکلات همچنان پابرجا بود. مناظره سه ساعت طول کشید در حالی که مخاطب میل به شنیدن بیش از یک تا یک ساعت نیم سخنرانی ندارد. می‌شد تعداد جلسات را بیشتر و زمان را کوتاه کرد.

وی ادامه داد: صداوسیما ظاهرا مناظرات را از سر رفع تکلیف برگزار می‌کرد وگرنه کجا در دنیا مناظره این طور برگزار می‌شود؟ مناظره عموما بین دو نفر و در زمانی بین یک تا یک ساعت و نیم است.

این فعال سیاسی با اشاره به رویکرد همتی در مناظره سوم گفت: به نظر من  آقای همتی در مناظره آخر و به خصوص در قسمت جمع بندی سعی کرد که سخنان مورد پسند رای دهندگان غیر اصولگرا، به خصوص صاحبان آرای خاکستری را مطرح کند.

نمازی با اشاره به آخرین بیانیه میرحسین موسوی درباره انتخابات گفت: اگر بیانیه مهندس موسوی منتشر نشده بود من با اطمینان می‌گفتم که انتخابات بعد از مناظره آخر به مرحله دوم می‌رود، اما حالا مسئله کمی مشکل شده است، به ویژه بعد از حمایت فراکسیون اهل سنت مجلس و شورای علمای اهل سنت از آقای رییسی، به دور دوم کشاندن انتخابات دشوار شده است، هرچند غیرممکن نیست.

وی درباره ائتلاف احتمالی همتی و محسن مهرعلیزاده گفت: هر چیزی در عالم سیاست ممکن است. این احتمال وجود دارد که حامیان آقای همتی و مهرعلیزاده بتوانند با اتکا به نظر سنجی‌ها مشخص کنند رای چه کسی بیشتر است و مثلا آقای مهرعلیزاده را راضی به کناره‌گیری به نفع آقای همتی کنند. اگر روند عادی باشد احتمال کناره‌گیری آقای مهرعلیزاده به نفع آقای همتی وجود دارد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به اثر این کناره‌گیری احتمالی گفت: کناره‌گیری به نفع نامزد دیگر دو نوع اثر واقعی و روانی دارد. از منظر واقعی اینطور نخواهد بود که تمام رای‌های آقای مهرعلیزاده به سبد آقای همتی بریزد ولی از منظر روانی این اتفاق می‌تواند باعث تحریک آرای خاکستری به حضور در صحنه شود. در مجموع کناره‌گیری آقای مهرعلیزاده می‌تواند یک تا یک میلیون رای به سبد همتی بریزد.

نمازی با اشاره به سخنان همتی در مناظره آخر گفت: ایشان از واکسیناسیون عمومی تا پایان سال، برخورد با مفاسد، استقلال بانک مرکزی و نترسیدن از فشار گفت و نام برخی چهره‌های محبوب را آورد و گفت آن‌ها می‌توانند کنار او باشند. همتی همچنین حرف رقبایش را شعار و از نظر اقتصادی غیرمنطقی دانست و گفت که با این رشد اقتصادی ساخت سالی یک میلیون مسکن یا ده برابر کردن یارانه ممکن نیست. باید صبر کرد و دید مجموع این سخنان می‌تواند طیف خاکستری را راضی به حضور پای صندوق رای بکند یا نه.

کد خبرنگار: ۹
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید