دوران نه ماهه بارداری تاثیر به سزایی بر روی کودکان دارد. آثاری که تبعات آن در تمام عمر کودکان قابل مشاهده است.

تاثیر رژیم غذایی بارداری در تمام عمر کودک

رژیم غذایی با تعدیل میکروبیوت روده نقش اساسی را در اوایل زندگی بازی میکند، بنابراین بر سلامت کلی تأثیر میگذارد.

به گزارش سلام نو، عواملی مانند تغذیه در اوایل زندگی، نحوه زایمان و مصرف آنتی بیوتیک در این دوره حساس و سلامت آینده دخیل هستند.

1000 روز اول زندگی برای برنامه ریزی سلامتی بزرگسالان در آینده بسیار مهم است و میکروب ها در تشکیل این میکروبیوتهای مختلف مانند پوست و دهان نقش اساسی در این فرایند دارند. حضور آنها بیشتر در روده است، جایی که میکروبیوتای روده از بدو تولد تشکیل شده و در طول عمر در داخل بدن زندگی میکنند. در واقع، میکروب ها هم در برنامه ریزی و هم در آموزش چندین قسمت از بدن از جمله سیستم ایمنی بدن و سیستم عصبی مرکزی کمک کننده هستند.

تأثیر روی مغز

1000 روز اول زندگی یک پنجره حیاتی برای رشد است. هر تغییری که در آن دوره رخ دهد و ایجاد صحیح میکروبیوتای روده را مختل کند، ممکن است اثرات طولانی مدتی در محور روده و مغز داشته باشد.

دانشمندان اظهار دارند: "درک ارتباط بین تغذیه اطراف سینه مادر، رشد عصبی و میکروبیوتای روده از اهمیت بالایی برخوردار است تا مکانیزم بیماری هایی که احتمال می رود ریشه در اوایل زندگی داشته باشد، کشف شود".

همچنین می تواند باعث ایجاد تغییرات ساختاری و عملکردی در سیستم عصبی مرکزی شود. در حقیقت، نمونه هایی از اوایل زندگی، مانند قرار گرفتن در معرض آنتی بیوتیک زیاد، با خطر بیشتر بیماری های روانی مانند اضطراب یا افسردگی در انسان مرتبط است.

اولین قسمت کلیدی در این داستان بارداری است. مطالعات نشان داده است که برخی از ترکیبات تولید شده توسط میکروبیوتای مادر در دوران بارداری از طریق جفت به کودک منتقل میشود و میتواند بر رشد و عملکرد سیستم عصبی مرکزی کودک تأثیر بگذارد.

یک رژیم غذایی متعادل و متنوع برای مادران، به ویژه سرشار از فیبر، کلیدی است. این، همراه با سبک زندگی، سلامت روان، استفاده از آنتی بیوتیک و عوامل محیطی مانند آلودگی، میتواند رشد جنین را تحت تأثیر قرار دهد.

آنچه مادر می خورد میکروبیوتای روده او را شکل می دهد و به نوبه خود، مواد زائد یا متابولیت های تولید شده توسط میکروبیوتای مادر می تواند رشد جنین را "با پیامدهای احتمالی سلامتی بر فرزندان در طول عمر" تحت تأثیر قرار دهد.

یک مثال فیبرهای غذایی غیر قابل هضم پروبیوتیک است که توسط میکروبیوتای روده تخمیر میشود و مولکول هایی به نام متابولیت آزاد میکند که عملکردهای مهم بدن را تنظیم میکنند. اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه (SCFA) یکی از این متابولیت ها است که در روده جذب میشود و میتواند مغز و سیستم ایمنی بدن را تعدیل کند.

توقف بعدی تولد است. نحوه ورود انسان به جهان بر نحوه استعمار میکروارگانیسم ها بر ما تأثیر میگذارد. قرار گرفتن در معرض آنتی بیوتیک مادرانه در حاملگی و برخی از بیماری ها در زندگی، از جمله چاقی، آسم و سایر آلرژی ها و دیابت نوع 2 همراه است.

در مورد تغذیه نوزادان، بیفیدوباکتری ها نیز در شیر مادر فراوان است. این منبع تغذیه ای استاندارد طلا است. زیرا مواد مغذی و اجزای فعال زیستی مانند الیگوساکاریدها (HMO) را فراهم میکند که به تعدیل سیستم ایمنی بدن از طریق میکروبیوتای روده کمک میکنند. علاوه بر این، ما میدانیم که تغذیه با شیر مادر رشد مغز را افزایش میدهد و از سیستم ایمنی بدن در اوایل زندگی پشتیبانی میکند ، در حالی که با کاهش خطر چاقی کودکان و دیابت نوع 2 نیز ارتباط دارد.

وقتی غذای جامد به رژیم غذایی وارد میشود، برخی تغییرات در تنوع میکروبیوتای روده کودک ظاهر میشود. این زمانی است که میکروبیوتای روده یک روند تدریجی متنوع سازی را آغاز میکند.

این تغییرات برای رشد سالم مدارهای عصبی در مغز و همچنین برای سلامت کلی بسیار مهم است.

بارداری یک لحظه اساسی برای سلامت کلی کودک در آینده است، زیرا میکروبیوتای روده مادر از طریق متابولیت های آزاد شده بر رشد کودک در رحم تأثیر میگذارد. علاوه بر این، نحوه زایمان، چه سزارین و چه از طبیعی، شیردهی و انتقال به رژیم غذایی جامد پس از از شیر گرفتن همه میکروبیوتای روده کودک را تعدیل میکند. این تعدیل نقش مهمی در آموزش سیستم ایمنی بدن و تقویت رشد مغز دارد. بنابراین، هرچه میکروبیوتای روده کودک در طی پنج سال اول زندگی متنوع تر باشد، به احتمال زیاد از سلامت بیشتری برخوردار است.

کد خبرنگار: ۱۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید