رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه قصد دارد در دیدار با رییس جمهور آمریکا در بروکسل درباره مسائل نظامی و دفاعی میان دو کشور گفت و گو کند.

اردوغان در دیدار با بایدن درباره پرونده اف-۳۵ گفت‌وگو می‌کند

به گزارش سلام نو به نقل از فارس، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد که در دیدارش با «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا قصد دارد درباره پرونده جنگنده‌های اف-۳۵ و دیگر مسائل نظامی و دفاعی رایزنی کند. 

دولت آمریکا اردیبهشت ماه گذشته به طور رسمی ترکیه را به خاطر خریداری سامانه دفاع موشکی «اس-۴۰۰» از روسیه از برنامه تولید جنگنده های اف-۳۵ کنار گذاشت.

اردوغان که برای شرکت در نشست سران عضو ناتو به بروکسل سفر خواهد کرد قرار است در حاشیه این نشست با امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، نخست وزیر یونان و همچنین ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو دیدار و گفت‌وگو کند.

ناظران سیاسی دیدار اردوغان با بایدن را به دلیل افت و خیزهای زیاد در روابط میان آنکارا و واشنگتن طی سالهای گذشته مهمتر از بقیه دیدارها ارزیابی می‌کنند.

روابط ترکیه و آمریکا طی چند سال گذشته، بر سر مسائلی همچون حمایت های آمریکا از کردها که ترکیه آنها را گروه های تروریستی می خواند و همچنین اختلافات شدید در خصوص خریدهای تسلیحاتی ترکیه از روسیه بویژه سامانه دفاع هوایی اس ۴۰۰، کنار گذاشتن ترکیه از برنامه ساخت جنگنده‌های اف-۳۵ به دلیل خرید تسلیحات روسی و به رسمیت شناخته شدن کشتار ارامنه از سوی آمریکا از سوی نظامیان امپراتوری عثمانی با فراز و فرودهای زیادی روبه رو بوده است.

پیش از این لوید آستین وزیر دفاع آمریکا به صورت تلفنی با وزیر دفاع آمریکا گفتوگو و بر اهمیت روابط دفاعی میان دو کشور تاکید کرده بود.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید