دانه‌های آفتاب‌گردان یک آجیل محبوب است که معمولاً به‌عنوان میان وعده مصرف می‌شود و  این دانه‌ پرخاصیت پوسته‌پوسته حاوی حدود ۲ گرم پروتئین در هر قاشق غذاخوری هستند، این یک روش عالی برای تقویت پروتئین در میان وعده‌ها و وعده‌های غذایی شما است.

خواص باورنکردنی تخمه آفتاب‌گردان برای سلامتی؛ از کاهش وزن تا کاهش خطر بیماری قلبی

به گزارش سلام نو، دانه‌های آفتاب‌گردان یک منبع تغذیه‌ای پر از پروتئین، چربی‌های سالم، فیبر و انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند. ازآنجاکه سرشار از چربی و کالری هستند. دانه‌های آفتاب‌گردان گزینه خوبی برای کاهش وزن هستند.

چگونگی تأثیر دانه‌های آفتاب‌گردان بر وزن بدن بیان می‌شود

بسیار مقوی

دانه‌های آفتاب‌گردان حاوی پروتئین، چربی سالم و فیبر هستند. ارزش غذایی آن دقیقاً بسته به نوع پخت و طعم‌دار شدن دانه‌های آفتاب‌گردان می‌تواند متفاوت باشد، دانه آفتاب‌گردان پوسته‌پوسته‌شده و خشک شده حاوی موارد زیر است

• کالری: ۱۶۵ گرم

• چربی کل: ۱۴ گرم

• چربی اشباع نشده: ۳ گرم

• چربی غیر اشباع: ۹ گرم

• چربی اشباع شده: ۱.۵ گرم

• کربوهیدرات: ۷ گرم

• فیبر: ۳ گرم

• پروتئین: ۵.۵ گرم

55

دانه‌های آفتاب‌گردان همچنین ۲۱ ویتامین و مواد معدنی ضروری را تأمین می‌کنند. دانه‌های آفتاب‌گردان به دلیل محتوای چربی زیادی که دارند، از نظر کالری متراکم هستند، نوع چربی موجود در تخمه آفتاب‌گردان - چربی اشباع نشده است - و ممکن است برای قلب شما بسیار مفید باشد.

چربی اشباع شده در رژیم غذایی خود را جایگزین چربی اشباع نشده کنید تا به کاهش سطح کلسترول (بد) در خون کمک کرده و خطر بیماری قلبی را کاهش دهد. دانه‌های آفتاب‌گردان گرچه دارای کالری متراکم هستند، اما مقدار زیادی پروتئین، چربی سالم، فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی را تأمین می‌کنند.

در حالی که تحقیقات در مورد تخمه آفتاب‌گردان و کاهش وزن کم است، مواد مغذی موجود در این دانه‌ها ممکن است با افزایش احساس سیری، حفظ توده عضلانی و کمک به شما برای ادامه برنامه به کاهش وزن کمک کنند. ممکن است شما را سیر نگه دارد و از پرخوری جلوگیری کند.

خوردن میان وعده به کاهش گرسنگی کمک می‌کند و ممکن است از پرخوری در وعده‌های بعدی جلوگیری کند. اگرچه دانه‌های آفتاب‌گردان به طور خاص موردمطالعه قرار نگرفته‌اند، اما تحقیقات نشان می‌دهد که غذاهای مشابه میان وعده‌ای - مانند آجیل - باعث سیری می‌شوند و در وعده‌های بعدی منجر به مصرف بیش از حد نمی‌شوند بعلاوه، مواد مغذی اصلی موجود در دانه‌های آفتاب‌گردان - یعنی چربی، پروتئین و فیبر - به‌عنوان ذخیره هستند.

به‌عنوان‌مثال، یک‌سوم فیبر موجود در دانه‌های آفتاب‌گردان محلول است - نوعی فیبر که می‌تواند با افزودن مقدار زیادی به مدفوع، کاهش هضم و افزایش احساس سیری و به کنترل وزن کمک کند.

 همچنین در حفظ ماهیچه‌ها کمک می‌کند. افرادی که عضله بیشتری دارند، حتی در هنگام استراحت کالری بیشتری می‌سوزانند.

 هنگام پیروی از رژیم کم کالری بیش از ۳۵٪ از کاهش وزن ممکن است از عضله‌ها باشد.

 دانه‌های آفتاب‌گردان پوسته‌پوسته حاوی حدود ۲ گرم پروتئین در هر قاشق غذاخوری هستند، این یک روش عالی برای تقویت پروتئین در میان وعده‌ها و وعده‌های غذایی شما است.

 به‌عنوان‌مثال، می‌توانید برش‌های سیب را با کره به دانه آفتاب‌گردان آغشته کنید یا دانه‌های آفتاب‌گردان پوسته شده را به‌عنوان منبع خوشمزه پروتئین اضافه شده روی سالاد خود بریزید. برنامه‌های کاهش وزن انعطاف‌پذیر متناسب با ترجیحات غذایی مطابقت با آن‌ها آسان‌تر است.اگر از دانه‌های آفتاب‌گردان مصرف می‌کنید خوردن آن‌ها ممکن است به شما کمک کند تا یک رژیم طولانی‌مدت را دنبال کنید. پروتئین، چربی و فیبر موجود در تخمه آفتاب‌گردان ممکن است به کاهش وزن کمک کند.

55

افزودن تخمه آفتاب‌گردان به رژیم غذایی خود

 تخمه آفتاب‌گردان می‌تواند یک افزودنی سالم برای کاهش وزن باشد. می‌توانید دانه‌های آفتاب‌گردان را پوسته پوسته یا بدون پوست خریداری کنید. آن‌ها همچنین به‌صورت خام یا بوداده و با طعم‌های مختلف در دسترس هستند.

(در اینجا چند روش سالم برای لذت بردن از تخمه آفتاب‌گردان آورده شده است):

• یک‌مشت دانه آفتاب‌گردان - پوسته‌پوسته‌شده یا بدون پوست - برای یک میان وعده سریع و مغذی امتحان کنید.

• میکس دنباله‌دار. از دانه‌های آفتاب‌گردان پوسته‌پوسته‌شده با آجیل، سایر دانه‌ها و میوه‌های خشک لذت ببرید.

• به‌عنوان یک توپینگ. دانه‌های آفتاب‌گردان پوسته‌پوسته‌شده را روی سالادها، بلغور جو دوسر، انواع ماست، مخازن و سایر غذاها بریزید.

• کره دانه آفتاب‌گردان. کره دانه آفتاب‌گردان را روی نان‌ها و کراکرهای سبوس‌دار پخش کنید، یا روی مبوه ها آغشته کنید.

برخی مارک‌های دانه آفتاب‌گردان دارای سدیم زیادی هستند. سدیم یک ماده معدنی ضروری است، دریافت بیش از حد آن به فشارخون بالا مرتبط است. برای جلوگیری از مصرف زیاد نمک، انواع سدیم بدون نمک، نمک کم و کاهش‌یافته را انتخاب کنید. همچنین خوردن دانه آفتاب‌گردان را به‌جای طعم‌دار، ساده به‌خاطر داشته باشید، زیرا این دانه‌ها معمولاً نمک کمتری دارند.

، برخی از محصولات دانه آفتاب‌گردان و کره دانه آفتاب‌گردان ممکن است حاوی قندهای اضافه شده باشند. ازآنجاکه قندهای اضافه شده کالری تأمین می‌کنند اما ارزش غذایی کمی دارند و فاقد ارزش غذایی هستند، محدودکردن آن‌ها برای کاهش وزن مفید است. 

دانه‌های آفتاب‌گردان و کره دانه آفتاب‌گردان هر دو دارای کالری متراکم هستند، دومی تقریباً دوبرابر کالری موجود در هر قاشق غذاخوری کالری تأمین می‌کند. اندازه‌های بخش خود را کنترل کنید تا از کالری بیش از حد موردنیاز روزانه خود جلوگیری کنید.

 دانه‌های آفتاب‌گردان را می‌توان به‌عنوان یک میان وعده، مخلوط‌های دنباله‌دار، کره دانه آفتاب‌گردان مصرف کرد.

 کالری متراکم است، تخمه آفتاب‌گردان غنی از مواد مغذی است که ممکن است به کاهش وزن کمک کند. پروتئین، چربی و فیبر به‌عنوان ذخیره هستند و تخمه آفتاب‌گردان را به‌عنوان گزینه‌ای مناسب برای میان وعده به‌حساب می‌آورند. آن‌ها را به مخلوط‌های دنباله‌دار اضافه کنید، از آن‌ها به‌عنوان یک ماده مغذی مناسب برای سالادها و غذاهای دیگر استفاده کنید همچنین، از آن‌ها به‌عنوان کره دانه آفتاب‌گردان مصرف کنید یا آن‌ها را به‌تنهایی بخورید.

 آیا دانه‌های آفتاب‌گردان برای شما مفید هستند؟

 دانه‌های آفتاب‌گردان یک میان وعده خوشمزه هستند که همراه با چربی و مواد مغذی سالم‌اند.

 فیبر می‌تواند به کاهش وزن کمک کند.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید