زرگر درباره مواضع برخی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و بی‌اهمیت دانستن تحریم‌ها گفت: برخی نامزدهای اصولگرا می‌گویند که به تحریم کاری نداریم و به نیروی داخلی متکی هستیم، آن هم با وجود آنکه می‌دانند هر گونه تلاش برای توسعه جدی ایران به لغو تحریم‌ها، سرمایه‌گذاری خارجی و آزاد سازی منابع مالی ایران در خارج از کشور نیاز دارد.

هر گونه تلاش جدی برای توسعه ایران نیاز به رفع تحریم و آزاد سازی منابع مالی ایران دارد /  ضرورت‌ها و فشارهای اقتصادی باعث تغییر نظرات آقایان خواهد شد

سلام نو – سرویس سیاسی: مذاکرات وین این روزها در مراحل پایانی قرار دارد و همین مسئله باعث انتشار حرف و حدیث‌های بسیاری اطراف این مداکرات می‌شود.

برخی معتقدند مقام‌های ارشد ایران مایل هستند مذاکرات به گونه‌ای پیش برود که هر گونه نتیجه احتمالی بعد از انتخابات ریاست جمهوری اعلام شود تا احیای برجام نتواند باعث تقویت هیچ کدام از نامزدهای انتخابات شود. از طرف دیگر به نظر می‌رسد آمریکا نیز توجه خود را به انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ دارد و تلاش دارد تا از این فرصت به نفع خود استفاده کند، هرچند برخی معتقدند آمریکا تنها به اراده حاکمیت نگاه می‌کند نه تغییر دولت.

علی اصغر زرگر، استاد دانشگاه و کارشناس روابط بین‌الملل در گفت‌وگو با سلام نو تاکید دارد که با وجود توجه آمریکا به اراده حاکمیت، این کشور مایل است که مرحله اول احیای برجام را با دولت فعلی به نتیجه برساند و با همین دولت وارد فاز اجرایی شود.

وی با اشاره به انتشار اخبار مختلف درباره مذاکرات احیای برجام گفت: تمام اخبار اطراف مذاکرات گمانه‌زنی است و ما اطلاعات دقیق از چگونگی بازگشت ایران و آمریکا به تعهدات برجامی خود و راستی آزمایی آن نداریم. با این همه همین گمانه زنی‌ها به ما می‌‎گوید که آمریکا حاضر است تحریم‌های برجام را همزمان با آغاز دوباره تعهدات ایران لغو کند، هرچند چگونگی آن چندان مشخص نیست.

زرگر درباره احتمال توافق آمریکا با دولت فعلی یا دولت آینده گفت: آمریکا ترجیح می‌دهد توافق مرحله اول احیای را با دولت فعلی به نتیجه برساند و با همین دولت وارد فاز اجرایی شود. دولت آمریکا هرچند می‌گوید با حاکمیت ایران طرف است نه با یک دولت خاص ولی ترجیحش این است که با دولت فعلی به نتیجه برسد و احیای برجام را به آینده‌ای نامشخص موکول نکنند.

این استاد دانشگاه درباره لغو دیگر تحریم‌های آمریکا گفت: یک سری تحریم دیگر هم وجود دارد که در مرحله دوم و پس از توافق در مرحله نخست باید درباره آن‌ها صحبت کنیم؛ این تحریم‌ها و گفت‌وگوهای مربوط به آن بیشتر به محور عبری-عربی و مسائل منطقه باز می‌گردد و آمریکا در مرحله نخست راضی به لغو آن‌ها نمی‌شود.

وی درباره احتمال لغو تمامی تحریم‌های آمریکا گفت: ما باید بدانیم تمام تحریم‌های آمریکا علیه ایران به صورت ناگهانی قابل رفع نیست و آمریکا چنین اهرم مهمی را به صورت ناگهانی از دست نمی‌دهد، در نتیجه به نظر می‌رسد لغو پله پله تحریم‌ها و مذاکرات منطقه‌ای می‌تواند منجر به کنار آمدن با کشورهای عربی شود که متاثر از سیاست خارجی آمریکا هستند.

زرگر درباره مواضع برخی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و بی‌اهمیت دانستن تحریم‌ها گفت: برخی نامزدهای اصولگرا می‌گویند که به تحریم کاری نداریم و به نیروی داخلی متکی هستیم، آن هم با وجود آنکه می‌دانند هر گونه تلاش برای توسعه جدی ایران به لغو تحریم‌ها، سرمایه‌گذاری خارجی و آزاد سازی منابع مالی ایران در خارج از کشور نیاز دارد.

وی با اشاره به انکار ناپذیر بودن واقعیت‌های جامعه گفت: واقعیت این است که ضرورت‌ها و فشارهای اقتصادی باعث تغییر نظرات می‌شود. هرچند برخی شعار می‌دهند که تحریم تاثیر نداشته، اما چهره‌های متنفذ اصولگرا به این نتیجه رسیده‌اند که باید به نگاه صفر یا صد پایان داد چون آن‌ها هم متوجه شدند هر توسعه‌ای به منابع مالی کافی نیاز دارد.

زرگر در ادامه به نگاه کلان مسئولان ارشد نظام نیز اشاره کرد و ادامه داد: از سوی دیگر خود رهبری هم مواضع معقولانه‌ای در این مسئله دارند، در نتیجه اگر حاکمیت چراغ سبز به نتیجه رسیدن مذاکرات را داده باشد برخی آقایان هم موضع خود را تعدیل خواهند کرد.

وی در آخر به نتیجه رسیدن توافق پیش از انتخابات را موثر دانست و گفت: از منظر سیاست داخلی هم اگر نگاه کنیم به نتیجه رسیدن برجام قبل از انتخابات شاید باعث ایجاد امید در جامعه و استقبال بیشتر مردم شود.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید