یک پژوهشگر مسائل اقتصادی اظهار کرد:در طی سال‌های گذشته بانک مرکزی یک نهاد ابزاری در اختیار دولت بوده است، دولت‌ها از بانک مرکزی این استفاده را بردند که ضعف‌های سیاستگذاری خود را پوشش دهند و از آن بهره ببرند.

استقلال بانک مرکزی و تاثیرات آن بر متغیرهای اقتصادی

به گزارش سلام نو، روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: یک پژوهشگر مسائل اقتصادی گفت: منظور از استقلال بانک مرکزی این است که در سیاستگذاری تحت‌تاثیر سیاست‌های خُرد یا کلان دولت قرار نگیرد. اباذر براری، استاد دانشگاه و پژوهشگر مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با «ایبِنا» استقلال بانک مرکزی را چنین معنا کرد: بانک مرکزی در تمام کشورهای دنیا متولی سیاستگذاری پولی است و یکی از نهادهایی به شمار می‌رود که ارزش‌گذاری و نرخ برابری را تقریبا در شاخص‌های کلان تعیین و تعریف می‌کند، بنابراین تقریبا استقلال این نهاد در همه جا و مخصوصا کشورهایی که به سمت اقتصادهای بازار گرایش دارند، به رسمیت شناخته شده و مهم است.

وی در ادامه ابراز کرد: منظور از استقلال بانک مرکزی این است که در سیاستگذاری تحت‌تاثیر سیاست‌های خُرد یا کلان دولت قرار نگیرد. به این معنا که شاخص‌گذاری صرفا متاثر از دیدگاه‌های علمی باشد که اثرگذار است. در حالی که برای دولت این امکان وجود دارد که به خاطر سیاست‌های مقطعی، بودجه‌ای یا جزئی از ابزارهای پولی به شیوه‌های متفاوت استفاده کند که این مساله آسیب‌رسان خواهد بود و در بلندمدت اقتصاد کلان را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

این استاد دانشگاه در این رابطه یادآور شد: زمانی که از استقلال بانک مرکزی صحبت به میان می‌آید، نگاه و دیدگاه‌مان این است که ابزارهای مورد استفاده و روش‌هایی که به کار گرفته می‌شود، مبتنی بر منافع ملی و نگاه بلندمدت باشد، بنابراین دید مقطعی و دولت‌محور در این خصوص جایگاهی ندارد.

براری درباره گام برداشتن دولت آینده در مسیر استقلال بانک مرکزی تاکید کرد: واقعیت این است که در طی این سال‌ها بانک مرکزی یک نهاد ابزاری در اختیار دولت بوده است، دولت‌ها از بانک مرکزی این استفاده را بردند که ضعف‌های سیاستگذاری خود را پوشش دهند و از آن بهره ببرند.  بنابراین این امکان وجود دارد که در شعارهای انتخاباتی مساله فوق مطرح شود، اما اینکه لذت مدیریت سیاستگذار پولی را از خود جدا کنند و تن به استقلال دهند، بسیار بعید به نظر می‌رسد.

این پژوهشگر مسائل اقتصادی در ادامه افزود: شخصیت فردی هم که در راس قرار می‌گیرد، بسیار مهم است؛ زیرا زمانی که بانک مرکزی از نظر نهادی مستقل می‌شود، باید فردی در آن جایگاه قرار گیرد که توان و اراده لازم را برای  مقاومت داشته باشد و دیدگاه‌های علمی خود را بر ملاحظات سیاسی و وعده‌های دولت مقدم بداند و تحت‌تاثیر آن قرار نگیرد.  

وی در رابطه با نتیجه ملموس استقلال بانک مرکزی تصریح کرد: تبعات و محسنات این موضوع قطعا بسیار مهم خواهد بود. بسیاری از ایراداتی که در سیاستگذاری پولی کشور طی سال‌های ۹۷ به این طرف با آن مواجه بودیم، تحت‌تاثیر همین سیاستگذاری غلط بوده است.

این استاد دانشگاه در ادامه اظهار کرد: بدیهی است که ثبات اقتصادی به‌خصوص استحکام سیاستگذاری پولی تبعاتی به‌دنبال دارد که به‌طور حتم مردم با آن مواجه خواهند بود و نوسان تورم که تحت‌تاثیر عمدتا سیاست‌های پولی قرار دارد از جاهایی منشأ می‌گیرد که مردم آثار آن را در زندگی روزمره می‌بینند.

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید