ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه می‌گوید روابط کشورش با آمریکا در سال‌های گذشته به نازل‌ترین سطح خود رسیده است.

روابط دوجانبه روسیه و آمریکا طی سال‌های اخیر به پایین‌ترین سطح خود رسیده است

به گزارش سلام نو به نقل از فارس، «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه گفته روابط میان این کشور با آمریکا به نازل‌ترین سطح طی سال‌های اخیر رسیده است. 

او در مصاحبه‌ای اختصاصی با شبکه خبری «ان‌بی‌سی» گفت: «ما روابط دوجانبه‌ای داریم که طی سال‌های اخیر به پایین‌ترین سطح رسیده است.» 

ولادیمیر پوتین درباره گزارش‌های منتشرشده در رسانه‌های غربی در خصوص قصد روسیه برای عرضه فناوری‌های ماهواره‌ای به ایران این گزارش‌ها را «خبر جعلی» توصیف کرد. 

پوتین قرار است روز ۱۶ ژوئن در شهر ژنو با بایدن دیدار کند. رئیس‌جمهور چند سال قبل در شهر هلسینکی با «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا دیدار کرده بود. 

رئیس‌جمهور روسیه گفت: «دونالد ترامپ یک فرد فوق‌العاده و مستعد است وگرنه رئیس‌جمهور آمریکا نمی‌شد.» 

او اضافه کرد: «او آدم سرزنده‌ای است. ممکن است از او خوشتان بیاید یا نیاید ولی او از هیئت حاکمه آمریکا نیامده و قبلاً جزئی از سیاست کلان آمریکا نبوده است. 

پیشتر یک مقام ارشد دولت «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا گفت که ایالات متحده به دنبال بهبود روابط با روسیه همزمان با برگزاری اولین نشست بین سران دو کشور نیست. 

این مقام ارشد دولت بایدن که به نام وی اشاره نشده به نشریه «پالیتیکو» گفت که آمریکا با هدف بهبود روابط با روسیه در نشست بین جو بایدن و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه حضور پیدا نمی‌کند و انتظار می‌رود روابط دوجانبه دو طرف کماکان با مشکلات پایدار مواجه باشد. 

به گفته این مقام آمریکایی، در حالیکه سران دو کشور به احتمال زیاد درباره اختلافات کنونی و زمینه‌های همکاری ممکن گفت‌وگو می‌کنند، در این نشست نباید انتظار توافق اساسی داشت. 

این مقام ارشد آمریکا تاکید کرد که بایدن برای تنظیم مجدد روابط با مسکو نیز تلاش نمی‌کند، زیرا این امر مرتبط به سال ۲۰۰۹ و دوره «باراک اوباما» رئیس جمهور اسبق آمریکا بود. 

این مقام آمریکایی گفت: «اینک دیگر سال ۲۰۰۹ نیست. ما هیچ توهمی در مورد گسترش همکاری بین دو کشور نداریم و ما این [نشست] را به عنوان ابزاری مهم برای مدیریت روابط دشوار پایدار می‌دانیم.» 

یک مقام دیگر آمریکایی گفت: «در این نشست تلاش برای ایده دادن در تعیین پارامترهای مربوط به روابط قابل پیش‌بینی بین دو کشور و جلوگیری از افزایش تنش‌ها در روابط ایالات متحده و روسیه در ۱۵ یا ۲۰ سال گذشته است.» 

این در حالی است که «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین اواخر ماه مه به خبرنگاران گفت که مسکو انتظار ندارد همه اختلافات به طور کامل حل شود یا در روابط بین روسیه و ایالات متحده پس از اولین دیدار بین دو رئیس جمهور گشایشی حاصل شود. 

روسای جمهور ایالات متحده و روسیه قرار است ۱۶ ژوئن (چهارشنبه ۲۶ خرداد) اولین نشست بین خود را در یک ویلا در سوئیس و مشرف به دریاچه ژنو در حالی برگزار کنند. 

خبرگزاری «رویترز» نیز در این باره نوشت، اختلافات بر سر مداخله در انتخابات، حملات سایبری، حقوق بشر و مسئله اوکراین از جمله موارد مورد بحث مهم بین بایدن و پوتین است. این در حالی است که ثبات راهبردی هسته‌ای و درگیری‌های منطقه‌ای نیز از دیگر مسائل مورد بحث بین طرفین است. 

بایدن که قرار بود روز چهارشنبه در آغاز اولین سفر خود به خارج از کشور به انگلیس برود، گفته است که برای احترام به حقوق بشر به پوتین فشار خواهد آورد. پوتین جمعه گذشته گفت که انتظار دارد مذاکرات در جو مثبتی برگزار شود، هرچند پیش بینی کرد این مذاکرات هیچ پیشرفتی نداشته باشد. 

پیش از این نیز «ولادیمیر شیزوف» نماینده دائم روسیه در اتحادیه اروپا در واکنش به اخباری در خصوص دیدار رؤسای جمهور روسیه و آمریکا گفته بود که نباید انتظار معجزه از دیدار پوتین و بایدن داشت.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید