زباله یا پسماند، همان مواد دور ریختنی محسوب می‌شوند که عملا بدون بازیافت هیچ گونه استفاده‌ای ندارند. در کل زباله شامل انواع مواد جامد، مایع و یا گاز می‌شودکه توسط فعالیت‌های انسانی تولید شده و بی استفاده هستند و اگر در محیط انباشته شوند و به روش‌های بهداشتی و مدرن جمع آوری نشوند، می‌توانند سلامت انسان‌ها و حیوانات را به خطر بیاندازند و در نهایت محیط زیست و کره‌ زمین را آلوده کنند.

در مورد دسته بندی زباله چه می­‌دانید؟

به گزارش سلام نو، زباله ها را می‌توان به پنج دسته طبقه بندی کرد که همه آنها در اطراف خانه یافت می‌شوند. این 5 دسته عبارتند از:

زباله‌های مایع:  خانواده‌ها در بخش‌های صنعتی مسئول تولید این نوع زباله‌ها هستند. در کل این پسماندها شامل آب کثیف، مایعات آلی، آب شستشو، مواد شوینده زائد و حتی آب باران هستند.

زباله‌های جامد:  زباله‌ها جامد می‌توانند شامل موارد مختلفی باشند که در خانه‌ها وجود دارند و روزانه  توسط اعضای خانواده‌ها تولید می‌شوند. انواع قوطی، پوست میوه، ... در این دسته قرار می‌گیرند.  در کل زباله‌های جامد به انواع زیر تقسیم می‌شوند:

· زباله‌های پلاستیکی: که شامل کیسه‌ها، ظروف، شیشه‌ها، بطری‌ها و بسیاری از محصولات دیگری است که در خانه یافت می‌شوند. پلاستیک قابل تجزیه نیست، اما انواع مختلفی از پلاستیک قابل بازیافت است. پلاستیک را نباید با زباله‌های معمولی مخلوط کرد، باید آن را مرتب و در سطل بازیافت قرار داد.

· ضایعات کاغذی: شامل مواد بسته بندی، روزنامه، مقوا و سایر محصولات کاغذی دیگر است. کاغذ به راحتی قابل بازیافت و استفاده مجدد است.

· قلع و فلزات: این  نوع زباله را می‌توان به اشکال مختلف در سراسر خانه مشاهده کرد. بیشتر فلزات قابل بازیافت هستند.

· سرامیک و شیشه: این موارد به راحتی قابل بازیافت هستند.

زباله‌های آلی:  زباله‌های آلی در محل‌های دفن زباله باعث تولید متان می‌شوند، بنابراین هرگز نباید آنها را به راحتی مانند دیگر پسماندهای عمومی دور انداخت.

زباله‌های قابل بازیافت: زباله‌های قابل بازیافت شامل کلیه مواد زائدی هستند که می‌توانند به محصولی تبدیل شوند که دوباره مورد استفاده قرار گیرد. اقلام جامد مانند کاغذ، فلزات، مبلمان و مواد زائد آلی همگی می‌توانند بازیافت شوند.

زباله‌های خطرناک: زباله‌های خطرناک شامل انواع زباله‌های قابل اشتعال، سمی، خورنده و واکنش پذیر هستند.این موارد می توانند به انسان و همچنین محیط زیست آسیب برسانند و باید به درستی دفع شوند.

بازیافت مواد بهترین راه برای حفاظت از کره زمین

برای جلوگیری از انباشته شدن زباله در کره‌ی خاکی بهترین کار بازیافت مواد است که امروزه کشورهای پیشرفته‌ی جهان تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا با استفاده از مدرن‌ترین روش‌ها از این طلای سیاه، بهترین استفاده را کنند. می‌دانیم که به زباله، طلای سیاه می‌گویند چرا که با بازیافت آن سالیانه میلیاردها دلار به دست می‌آید. همچنین با بازیافت مواد می‌توان زمین را که در بین تمامی سیارات موجود تنها مکان برای زندگی است، از شر میلیونها تن مواد پلاستیکی و قابل بازیافت نجات داد. امروزه بشر به طور واضح به این نکته پی برده که به جز زمین، مکان دیگری برای زیستن ندارد و به همین دلیل تمام تلاشش را به کار گرفته تا با به کار گیری بهترین روش‌ها اطرافش را که پر از مواد پلاستیکی شده، پاکسازی کند.

کد خبرنگار: ۱۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید