روز جهانی اهداکننده خون هر سال در ۱۴ ژوئن برگزار می‌­شود. هدف این است که آگاهی جهانی در مورد نیاز به خون و فرآورده های خونی بی خطر برای انتقال خون و از کمک های اساسی اهدا کنندگان خون داوطلبانه و بدون حقوق به سیستم های بهداشت ملی ارائه شود. این روز همچنین فرصتی را برای دولت­ها و مقامات بهداشت ملی برای تأمین منابع کافی و ایجاد سیستم ها و زیرساخت ها برای افزایش جمع آوری خون از اهدا کنندگان خون داوطلب و به صورت مجانی، فراهم می‌­کند.

روز جهانی اهداکننده خون چه روزی است؟

به گزارش سلام نو،خون و فرآورده های خونی ایمن و انتقال خون از جنبه های مهم مراقبت و بهداشت عمومی است. آنها روزانه میلیون ها انسان را نجات می­دهند و سلامتی و کیفیت زندگی بسیاری از بیماران را بهبود می­بخشند. نیاز به خون جهانی است، اما دسترسی به خون برای همه کسانی که به آن نیاز دارند، آسان نیست. کمبود خون به ویژه در کشورهای در حال توسعه بسیار شدید است.

برای اطمینان از دسترسی هرکسی که به خون بی خطر نیاز دارد، همه کشورها به اهدا کنندگان داوطلب و بدون مزد که مرتبا خون می دهند نیاز دارند. در سراسر بیماری همه گیر COVID-۱۹، علی رغم تحرک محدود و سایر چالش ها، اهدا کنندگان خون در بسیاری از کشورها همچنان به اهدا خون و پلاسما به بیمارانی که نیاز به تزریق دارند، ادامه داده اند. این تلاش خارق العاده در زمان بحران بی سابقه، نقش اساسی اهدا کنندگان خون داوطلبانه و مجانی را که کاملا سازمان یافته، متعهد هستند، در حصول اطمینان از خون رسانی ایمن و کافی در زمان های عادی و اضطراری برجسته می­کند.

کانون مبارزات

برای سال ۲۰۲۱، شعار روز جهانی اهداکننده خون "خون بدهید و دنیا را بکوبید" خواهد بود. در این پیام نقش مهمی که اهدا کنندگان خون در نجات جهان با نجات جان انسانها و بهبود سلامتی دیگران دارند، تأکید شده است. این درخواست جهانی برای بیشتر مردم در سراسر جهان برای اهدای خون به طور منظم و کمک به سلامتی را تقویت می­کند.

تمرکز ویژه در مبارزات انتخاباتی امسال نقش جوانان در اطمینان از تأمین خون سالم خواهد بود. در بسیاری از کشورها، جوانان پیشتاز فعالیت ها و ابتکاراتی بوده اند که هدف آنها تأمین خون سالم از طریق اهدای خون داوطلبانه و بدون مزد است. جوانان بخش زیادی از جمعیت را در بسیاری از جوامع تشکیل می­دهند و به طور کلی مملو از ایده، اشتیاق و خلاقیت است.

اهداف خاص کمپین امسال عبارتند از:

· از اهدا کنندگان خون در جهان تشکر کنید و آگاهی عمومی گسترده تری را درباره نیاز به اهدای خون منظم و بدون حقوق آگاه کنید.

· ترویج ارزشهای اهدای خون در جامعه برای افزایش همبستگی جامعه و انسجام اجتماعی.

· جوانان را تشویق کنید تا دعوت انسان دوستانه برای اهدای خون را بپذیرند و دیگران را نیز برای این کار تشویق کنند.

· از پتانسیل جوانان به عنوان شریک در ارتقا سلامت تجلیل کنید.

میزبان رویدادهای روز جهانی اهدا کننده خون ۲۰۲۱

ایتالیا از طریق مرکز ملی خون خود میزبان روز جهانی اهداکننده خون ۲۰۲۱ است. این رویداد جهانی در ۱۴ ژوئن ۲۰۲۱ در رم برگزار می­شود.

همکاری برای روز جهانی اهداکننده خون

مشارکت و حمایت شما برای اطمینان از تأثیر بیشتر در روز جهانی اهداکننده خون امسال، به افزایش شناخت در سراسر جهان منجر می­شود که خون دادن یک عمل همبستگی برای نجات زندگی است و خدمات ارائه دهنده خون و فرآورده های خونی بی خطر یکی از عناصر اساسی هر سیستم مراقبت های بهداشتی است. مشارکت شرکای علاقه مند در همه سطوح مورد استقبال قرار می گیرد تا روز جهانی اهداکننده خون ۲۰۲۱ به یک موفقیت جهانی تبدیل شود.

۱۴ ژوئن برابر با ۲۴ خرداد روز جهانی اهداکننده خون است.

هر ساله کشورهای جهان روز جهانی اهداکننده خون (WBDD) را جشن می­‌گیرند.

سرویس خونی که به بیماران امکان دسترسی به خون بی خطر و فرآورده های خونی را به مقدار کافی می دهد، یکی از اجزای اصلی یک سیستم بهداشتی موثر است. موضوع جهانی روز جهانی اهداکننده خون هر ساله در شناخت افراد فداکار که خون خود را برای افراد ناشناخته برای آنها اهدا می­کنند، تغییر می­کند.

کد خبرنگار: ۱۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید