هر سال در فصل گرما صحبت از شیوع بعضی از بیماری‌ها می‌شود. تب کریمه کنگو یکی  از این نوع بیماری‌ها است که با آغاز فصل گرما در میان دام‌ها و گاهی اوقات انسان‌ها شیوع پیدا می‌کند. این بیماری  ویروسی است و نوعی کنه باعث به وجود آمدن آن می‌شود.

 تب کریمه کنگو تهدیدی جدی برای جان افراد

به گزارش سلام نو، برای اولین بار در سال ۱۹۴۴ در شبه جزیره کریمه توسط دانشمندان روسی این ویروس کشف شد. این بیماری بیشتر در آفریقا، بالکان، کشورهای آسیای جنوبی و خاورمیانه دیده شده است.  این بیماری در حیوانات اهلی و وحشی دیده می‌شود و به راحتی می‌تواند از طریق گزش کنه و تماس با خون آلوده به انسان منتقل شود. لازم به ذکر است که این بیماری بیشتر حیوانات را درگیر می‌کند اما موارد تک گیر یا اپیدمی انسانی هم می‌تواند اتفاق بیفتد. همچنین تماس فرد به فرد نیز می‌تواند باعث انتقال بیماری  شود.  بنابراین دامداران، کشاورزان، دامپزشکان، کارکنان بهداشتی و درمانی و کارگران کشتارگاه‌ها بیشتر از هر افرادی در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند. جالب اینجاست که در میان پرندگان، شترمرغ‌ها در مقابل این بیماری مقاوم هستند.

تب کنگو در حیوانات چه علائمی دارد؟

تب از علایم نشان دهنده‌ بیماری در حیوانات اهلی چون گاو و گوسفند است و معمولا نشانه‌ دیگری ندارد که این خود باعث می‌شود که کارکنان کشتارگاه‌ها و مراکز پرورش و نگهداری دام، متوجه عوامل نشاندهنده بیماری در حیوانات نشوند.

علائم بیماری تب کنگو در انسان چیست؟

شیوع بیماری که در فصل گرم سال و با فعالیت کنه آغاز می‌شود در صورت بیمار کردن انسان علائمی مثل، تب شدید، سردرد، دل درد، استفراغ، درد عضلانی، درد شدید مفاصل، قرمزی چشم و سرخی گونه را به همراه دارد. علائم بیماری پنج تا شش روز پس از تماس با حیوان آلوده به ویروس یا یک تا سه روز پس از نیش کنه ظاهر می‌شوند. البته در صورت آلوده شدن از طریق گزش کنه، بسته به عمق نیش دوره‌ نهفتگی بیماری در افراد متفاوت است. چند روز پس از بیمار شدن شخص بیمار شروع به خونریزی می‌کند که این خونریزی خطر جدی محسوب می‌شود. در صورت مشاهده‌ این علائم به خصوص خونریزی باید سریعاَ به پزشک مراجعه کنید.  عواملی که منجر به مرگ انسان می‌شوند بیشتر به دلیل خونریزی داخلی هستند. رقم این مرگ و میرها نسبتاَ بالا و حدود سی درصد در میان انسان‌ها است. نکته‌ اصلی اینجاست که برای انسان و حیوان هیچ گونه واکسنی جهت پیشگیری از بیماری وجود ندارد.

چه درمانی برای این بیماری عفونی وجود دارد؟

در واقع درمان خاصی برای این بیماری وجود ندارد و داروهای موجود بیشتر درمان حمایتی برای رفع عوارض بیماری است. از آنجایی که این بیماری از انواع بیماری‌های عفونی است،  پزشکان از داروهای ضد ویروسی برای درمان آن استفاده می‌کنند و تا حدودی تاثیر مثبت هم در این نوع درمان دیده شده است.

آیا با خوردن گوشت به بیماری تب کریمه کنگو مبتلا می‌شویم؟

 این بیماری با خوردن گوشت دام ذبح شده به انسان منتقل نمی‌شود. مگر اینکه فرد گوشت حیوان آلوده به بیماری را بلافاصله پس ا ز ذبح شدن خام بخورد. در این صورت احتمال بیماری وجود دارد. بنابراین توصیه می‌شود که گوشت خام را از مراکز معتبر تهیه کنید و از گوشتی استفاده کنید که مهر سازمان دامپزشکی دارد. همچنین توصیه می‌شود که پس از خرید گوشت از قصابی حداقل ۴۸ ساعت در یخچال فریز شود  و هنگام پخت به طور کامل پخته شود.

کد خبرنگار: ۱۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید