این روزها بحران آب شیرین یکی از مشکلات اساسی در جهان است. آب شیرین برای تامین مواد غذایی، بهداشت انسانی، توسعه کشاورزی و صنعتی، حفاظت از محیط زیست طبیعی، امنیت ملی کشورها و همچنین برای برقراری صلح پایدار در جهان از اهمیت بالایی برخوردار است. جهان در دو دهه‌ی آینده با بحران شدید کمبود آب شیرین مواجه خواهد شد.

با هفتاد درصد آب روی کره‌ زمین، می توان نگران بی آبی بود؟

به گزارش سلام نو، به عقیده‌ کارشناسان حوزه آب، این بحران در نتیجه آلودگی آب‌های زیر زمینی و آب‌های سطحی، عدم مشارکت کشورها در بهینه کردن مصرف آب و سوء مدیریت در این زمینه روز به روز بیشتر خواهد شد. جالب است که بدانیم بعضی از کشورها از همین حالا به فکر ذخیره سازی آب برای نسل آینده هستند و در مقابل بعضی از کشورهای جهان سوم، با آلوده کردن آب‌های سطحی و همچنین برداشت بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی در حال از بین بردن این مایع با ارزش برای آیندگان هستند. نکته‌ جالب‌تر این است که این روزها منابع آبی تبدیل به بازار پول سازی شده‌اند و این جیب مافیای آب را روز به روز پرتر از قبل می‌کند. این افراد با فروش آب سود قابل توجهی را کسب می‌کنند.

آیا رنگ آبی کره‌ی زمین حاکی از وجود منابع آبی کافی برای همگان است؟

اگر از فضا به کره‌ زمین نگاه کنیم، رنگ آبی چشم نوازی می‌کند و این به معنای وجود منابع آبی زیادی است که در زمین وجود دارد، اما همه‌ این مقادیر آب قابل استفاده نیستند، زیرا بیشتر این منابع آب شور است و جاری شدنش در دشت‌ها جز شوره زاری از نمک و خشکی چیزی بر جای نمی‌گذارد. این به این معناست که منابع آب شیرین و قابل استفاده بسیار کم است و تمام شدن این منابع مفهومی به جز پایان زندگی بشر، حیوانات، گیاهان سبز، آبزیان و به طور کلی پایان حیات زمین نخواهند بود.

آیا از سدسازی بی‌رویه چین و هند خبر دارید؟

کشورهای چین و هند قصد دارند که برای بهینه آب در طی سال‌های آتی بیش از 200 سد بر روی رودخانه‌هایی که از رشته کوه‌ها و کوه‌های هیمالیا سرچشمه می‌گیرند، سدسازی کنند. این کار باعث خشک‌سالی در کشورهای همسایه و بحران شدید آبی در منطقه خواهد شد. علاوه براین مشکلات زیست محیطی بسیاری از جمله موارد زیر در پی خواهند داشت:

· کمبود مواد غذایی

· شیوع بیماری‌های عفونی

· از بین رفتن گونه‌های نادر زیستی  

دانشمندان معتقدند به دلیل گرم شدن کره‌ی زمین، نازک شدن لایه ازون و همچنین تغییرات آب و هوایی بیش از 70 درصد یخچال‌های طبیعی دنیا تا پایان قرن 21 آب خواهند شد. به این ترتیب سطح آب اقیانوس‌ها به طرز قابل توجهی بالا می‌آیند که این موضوع به نوبه‌ خود می‌تواند مشکلات زیادی را برای جمعیت 3/1 میلیاردی نواحی ساحلی به وجود آورد.

گفتارپایانی

بیش از یک میلیارد از مردم دنیا به آب شیرین و قابل شرب و همچنین نیمی از مردم دنیا به آب کافی برای مصارف بهداشتی دسترسی ندارند. در حال حاضر بحران کم آبی در دنیا به زنگ خطر احتیاجی ندارد، چون این زنگ خیلی وقت است که شنیده می‌شود و اگر به موقع فکری برای مهارکردن آن نشود، دنیا و نسل امروز از جانب نسل آینده مورد سوال قرار خواهند گرفت. با تمامی این بحث‌ها هنوز هم برای مهار بحران آب وقت داریم و می‌توانیم با تغییر رفتارمان و همچنین تغییر روش‌های مدیریت آب، این مایع حیات بخش و اساسی را به نسل آینده بشریت هدیه دهیم.

کد خبرنگار: ۱۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید