بازیافت در بازار سیاه سرمایه گزاری بسیار سود آور  است و سالیانه میلیون‌ها دلار سود به همراه دارد. بازیافت مواد یعنی تبدیل موادی که قبلا مورد استفاده قرار گرفته اند، به مواد خامی که می‌توان در کارخانه‌ها مجدد از آنها وسایل جدید تولید کرد. این فرایند در کارخانه‌ها، توسط دستگاه‌ها و ماشین آلات صنعتی طی فرایند نه چندان پیچیده‌ای صورت می‌گیرد. جالب است  بدانید در کشورهای پیشرفته‌ی دنیا از زباله و بازیافت با نام طلای سیاه یاد می‌شود.

سرمایه گذاری پرسود طلای کثیف

حقایقی جالب راجع به بازیافت مواد

۱) براساس آمارها سالیانه در کل جهان چیزی حدود یک تریلون کیسه و مواد پلاستیکی مورد استفاده‌ مردم قرار می‌گیرد که این به نوبه خود عدد بسیار بالایی محسوب می‌شود.

۲) قوطی‌های آلومینیومی بازیافت شده در دنیا بسیار زیاد هستند به طوری که اگر بخواهیم به صورت ردیفی آنها را درکنار هم بگذاریم،  طول آنها در نهایت ۶۹ برابر طول کره زمین است.

۳) نکته‌ بسیار جالبی در مورد ساخت ژلاتین این ماده خوراکی پر طرفدار در قرن بیست و یکم وجود دارد. شواهد حاکی از آن است که ژلاتین از طریق بازیافت استخوان و همچنین چربی‌های موجود در زیر پوست حیوانات از جمله گاو و خوک تهیه می‌شود. پودر ژلاتین در مصارف غذایی از جمله ساخت ژله و انواع دسرهای خوراکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۴) یک نکته جالب راجع به تجزیه‌ شیشه در طبیعت وجود دارد و آن این است که حدودا یک میلیون سال طول میکشید تا طبیعت بتواند مواد شیشه ای را به طور کامل تجزیه کند،  اما جالب‌تر این است که اگر یک تن شیشه را بازیافت کنیم، می‌توانیم حدودا  در ۱۲۰ لیتر نفت صرفه جویی کنیم که این عدد بسیار خوبی محسوب می‌شود.

۵) در مورد کاغذ و مواد کاغذی باید بدانید که بازیافت کاغذ ۷۰ درصد کمتر از مواد خام به انرژی احتیاج دارد و این بسیار مقرون به صرفه است.

۶) جالب است که بدانید، حدود ۹۰ درصد پسماندها قابل بازیافت و استفاده‌ی مجدد هستند.

۷) تلخ‌تر از همه‌ آمار و ارقامی است که درباره‌ی زباله و مواد پلاستیکی وجود دارد. آمارها نشان می‌دهند که  که وجود زباله و مواد پلاستیکی شناور در اقیانوس‌ها تهدیدی جدی برای زندگی آبزیان است. متاسفانه در هر ۲/۵ کیلومتر از اقیانوس‌ها  چیزی حدود ۴۶۰۰ قطعه زباله‌ی پلاستیکی وجود دارد که این خود یعنی فاجعه‌ زیست محیطی...

بررسی وضعیت تولید زباله و بازیافت در پایتخت و استان‌های شمالی

راجع به پسماندهای استان تهران، جالب است که بدانید زباله های تولید شده در این استان حدود ۷۰۰ تن است، اما به دلیل سو مدیریت از این منبع ناب برای تولید انرژی استفاده نمی‌شود. برای کمتر شدن این آمار و ارقام با راهکارهای بسیار ساده‌ای می‌توان از تولید این حجم از زباله جلوگیری کرد. برای مثال اگر تمامی مادران استان تهران دست به دست هم بدهند و به جای استفاده از کیسه ‌های پلاستیکی برای تغذیه‌ی فرزندانشان از کیسه‌های پارچه‌ای یا کاغذی استفاده کنند، به سادگی روزانه ۴ میلیون کیسه‌ی پلاستیکی و در آخر هر هفته ۲۴ میلیون کیسه‌ی پلاستیکی کمتر به هدر می‌رود و اما در استان‌های شمالی مثل مازندران به صورت روزانه چیزی حدود دو هزار و هفتصد تن زباله تولید و توسط شهرداری جمع آوری می‌شود. این رقم در ایام نوروز و تعطیلات به بیشترین حد خود می‌رسد که این  یعنی فاجعه‌ی زیست محیطی و به خطر افتادن جان آبزیان، حیوانات، انسان‌هاو به طور کلی تمامی موجودات زنده‌ای که نفس می‌کشند و به نوعی زندگی می‌کنند.

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید