آش دوغ از آش های خوشمزه و اصیل ایرانی است که در بسیاری از شهرهای ایران به شیوه های متفاوتی تهیه می شود، در این مطلب طرز تهیه آش دوغ سنتی و خوشمزه کردستان را به شما آموزش خواهیم داد.

مراحل تهیه آش دوغ اصیل و خوشمزه کردستان

به گزارش سلام نو به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،از شهرهای آذربایجان گرفته تا کردستان و حتی شمال ایران، دستورهای متفاوتی را برای تهیه یکی از خوشمزه‌ترین آش‌ها به کار می‌گیرند. آش دوغ که در هر گوشه از ایران با ریزه کاری‌های متفاوتی آماده می‌شود، در شهرهای سرد غرب ایران طرفداران بیشتری دارد و اگر خیال سفر به این منطقه را داشته باشید، می‌توانید در کنار پیچ‌ها و استراحت‌گاه‌های جاده‌ای یک کاسه آش داغ و خوشمزه دوغ را میل کنید. کردستانی‌ها آش دوغ را با دوغ محلی تهیه می‌کنند و با فلفل سیاه آن را به غذایی تند و آتشین تبدیل می‌کنند. ما در این مطلب طرز تهیه آش دوغ سنتی و ریزه‌کاری‌های پخت آن به روش ساکنان کردستان را به شما آموزش می‌دهیم.

پیشنهاد می‌کنیم اگر برگ سیر در دسترس دارید به سبزیجات این آش اضافه کنید تا طعم آن بهشتی شود، در مناطق اردبیل و سرعین سیر خام را له کرده و همراه آش سرو می‌کنند تا کسانی که دوست دارند با آش خود مخلوط کنند.


مواد لازم برای آش دوغ سنتی کردستان

دوغ هشت لیوان

سبزی آش نیم کیلو

نخودیک پیمانه

برنج نصف پیمانه

بلغور گندم نصف پیمانه

نمک و فلفل به مقدار لازم

طرز تهیه آش دوغ سنتی کردستان

مرحله اول
ریزه‌کاری‌های پخت آش دوغ کردستانی با آش دوغ ترکی متفاوت است. برای تهیه آش دوغ به روش مردم کردستان، ابتدا نخود و بلغور گندم و برنج را از یک شب قبل بخیسانید و آن‌ها را آماده کنید. برای خیساندن هرکدام را جداگانه در یک ظرف قرار دهید و روی هرکدام یک لیوان آب بریزید و هر نیم ساعت یک بار آب آن را عوض کنید. سه بار این کار را تکرار کنید و آن را تا روز بعد و زمان پخت آش کنار بگذارید.

آب نخود، بلغور گندم و برنج را دور بریزید و هر کدام را در ظرف جداگانه قرار دهید، سپس سبزی‌ها را پاک کنید (برگ سبزی را از ساقه جدا کنید و ساقه‌های آن را دور بریزید)، سبزی‌ها را خوب بشویید و همه را یک دست خرد کنید و در یک ظرف تمیز کنار بگذارید.

مرحله دوم
بعد از آن بلغور گندم و نخود را باهم مخلوط کنید و در یک قابلمه بزرگ قرار دهید و روی آن مقداری آب بریزید و به مدت ۲۰ دقیقه روی حرارت ملایم اجاق قرار دهید تا نیم پز شوند. (آب باید به مقداری باشد که تا ۳ بند انگشت روی بلغور و گندم را بپوشاند.)

بعد از اینکه نیم پز شد برنج و سبزی خرد شده را به آن اضافه کنید و به مدت نیم ساعت بگذارید تا خوب پخته شود.

مرحله سوم
دوغ را در یک قابلمه بزرگ بریزید و یک عدد تخم مرغ به آن اضافه کنید و روی حرارت ملایم اجاق قرار دهید و آن را خوب هم بزنید تا تخم مرغ کاملا در دوغ حل شود و آن را مدام هم بزنید تا بجوشد. (گنجایش قابلمه باید به اندازه‌ای باشد که هم دوغ و هم موادی که در مرحله بعدی به آن اضافه می‌کنید در آن جا شود تا راحت بتوانید آن را هم بزنید و مواد به خوبی پخته شوند)

مرحله چهارم
وقتی دوغ به حالت جوش درآمد، مواد پخته شده (بلغور، نخود، برنج و سبزی) را به آن اضافه کنید. سپس فلفل و نمک را به آش دوغ اضافه کنید و به مدت ۴۰ دقیقه مرتب هم بزنید، تا زمانی که آش بجوشد و قل بزند از هم زدن غافل نشوید، وقتی چند قل زد آن را از روی اجاق بردارید تا کمی سرد شود، سپس در ظرف مورد نظرتان بریزید.

برای تزیین آش نیازی به پیاز داغ یا نعنا داغ نیست. آش دوغ به صورت ساده سرو می‌شود. البته برخی به سبزیجات این آش شوید و نعناع اضافه می‌کنند، اما در کل نعناع بیشتر برای تزیین آش در زمان سرو به کار می‌رود.  / کتاب کاله

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید