ماه گذشته سه زیست شناس، یک ماهی ۲۴۰ پوندی (۱۰۹ کیلوگرمی) را از رودخانه دیترویت در میشیگان صید کردند. "ماهی خاویاری هیولا" به طول تقریباً ۷ فوت (۲.۱ متر) که توسط اداره حفاظت از ماهی و حیات وحش Alpena صید و آزاد شده است و میتواند بیش از ۱۰۰ سال عمر داشته باشد. مطمئنا این صید بسیار مهم است، اما آیا این بزرگترین ماهی آب شیرین در جهان است؟

بزرگترین ماهی آب شیرین در جهان

ماهی رود دیترویت یک ماهی خاویاری دریاچه ای (Acipenser fulvescens) است و گرچه اعتقاد بر این است که یکی از بزرگترین ماهی هایی است که تاکنون در ایالات متحده صید شده است، ولی ماهی های بسیار بزرگتری در رودخانه های جهان شنا میکنند. طبق تحقیقات زمین شناسی ایالات متحده، بزرگترین ماهی آب شیرین این سیاره، ماهی خاویاری بلوگا (Huso huso) است که بین اروپا و آسیا در دریای سیاه، آزوف و خزر و رودخانه هایی که آنها را تغذیه میکنند زندگی میکنند.

به گزارش سلام نو، ماهی خاویاری بلوگا میتواند حداکثر بیش از ۲۶ فوت (۸ متر) یا حدود چهار برابر یک تشک بزرگ باشد و وزن آن تا ۲.۲ تن (۲۰۰۰ کیلوگرم و ۲ متر) باشد. برنامه اروپا برای ماهیان خاویاری، تهیه شده توسط انجمن جهانی حفاظت از ماهیان خاویاری و صندوق جهانی حیات وحش است. طبق رشد اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت (IUCN)، بلوگا هنگام بزرگ شدن در رأس زنجیره غذایی قرار دارد و ماهی هایی مانند روچ و کپور، پرندگان آبزی و حتی پوست پلنگی را میخورد.

بلوگا می تواند بیش از ۱۰۰ سال زندگی کند، مانند ماهیان خاویاری دریاچه که به آنها زمان زیادی برای رشد میدهد. ماهیان خاویاری بیش از ۲۵۰ میلیون سال وجود داشته و حتی در کنار دایناسورها زندگی میکرده اند. بلوگا بزرگترین گونه از ۲۷ گونه ماهیان خاویاری و شاه ماهی است که امروزه زنده است. جدا از طول عمر طولانی، دشوار است که دقیقاً بگوییم چرا بلوگا اینقدر بزرگ میشود.

ممکن است طول ماهیان خاویاری بلوگای امروزی ۲۳ فوت (۷ متر) نباشد.

ماهیان خاویاری بلوگا در فهرست قرمز گونه های در معرض خطر جدی IUCN قرار گرفته اند، این گروه برای گونه های در معرض خطر انقراض است. ماده های بالغ به دلیل تخم با ارزش خود که به عنوان خاویار فروخته میشود ارزشی بیش از ۳۵۰۰ دلار دارند.

عنوان بزرگترین ماهیان خاویاری امروز متعلق به ماهیان خاویاری سفید (Acipenser transmontanus) ، بزرگترین ماهیان خاویاری در ایالات متحده است. در حقیقت، احتمالا مردم بیشتر شاهد ماهی خاویاری سفید بزرگتر از ماهیان خاویاری بلوگا هستند، فقط به این دلیل که احتمالا ماهیان خاویاری سفید بهتر محافظت میشوند.

طبق IUCN در حال حاضر، ماهیان خاویاری سفید تهدید به نابودی نیستند و جمعیت آنها پایدار است. با این حال، تقریبا مانند همه گونه های ماهیان خاویاری، آنها با ساخت سد تهدید میشوند. سدها مانع از شنا کردن ماهیان خاویاری در بالادست میشوند تا به مناطق تخم ریزی خود برسند و همچنین شرایط محیطی رودخانه هایی که ماهیان خاویاری به آنها اعتماد می کنند را تغییر دهند.

بلوگا و ماهیان خاویاری سفید

بلوگا و ماهیان خاویاری سفید ماهیان آب شیرین نامیده میشوند زیرا در آب شیرین متولد میشوند و از آن برای تولید مثل استفاده میکنند اما محیط های آب شور را نیز اشغال میکنند.

در مورد بزرگترین ماهی که فقط در آب شیرین زندگی می کنند چطور؟

گربه ماهی غول پیکر مکونگ (Pangasianodon gigas) ، بومی رودخانه مکونگ در جنوب شرقی آسیا، این رکورد را دارد. این گربه ماهی میتواند تا ۱۰ فوت (۳ متر) طول رشد کند و قبلاً با وزن ۶۴۶ پوند (۲۹۳ کیلوگرم)صید شده بود. درست مثل ماهیان خاویاری بلوگا، این ماهی ها نیز توسط IUCN با وجود  سدها و صید بی رویه به شدت در معرض خطر هستند.

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید