۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۴
کد خبر: 55259802

همه ما از جنگل ها گرفته تا زمین های کشاورزی تا سواحل برای بقای خود به اکوسیستم های سالم وابسته هستیم. اکوسیستم ها به تعامل موجودات زنده، گیاهان، حیوانات و مردم با محیط پیرامون خود گفته می­شود. این نه تنها شامل طبیعت، بلکه سیستم های ساخته شده توسط انسان مانند شهرها یا مزارع را نیز در بر می­گیرد.

۵ ژوئن، روز جهانی محیط زیست

مجمع سازمان ملل متحد روز جهانی محیط زیست را در سال ۱۹۷۲ تاسیس کرد که اولین روز کنفرانس استکهلم در مورد محیط زیست بود.

روز جهانی محیط زیست هر ساله در تاریخ ۵ ژوئن برگزار می­شود. این یکی از اصلی ترین روزهایی است که سازمان ملل متحد (UN) از طریق آن آگاهی جهانی را نسبت به محیط زیست تحریک می­کند و توجه و اقدامات سیاسی را افزایش می­دهد.

چرا روزهای جهانی را گرامی می­داریم؟

روزها و هفته های بین المللی فرصتی برای آموزش مردم در مورد موضوعات مورد توجه، بسیج اراده و منابع سیاسی برای رسیدگی به مشکلات جهانی و جشن گرفتن و تقویت موفقیت های بشریت است. روزهای بین المللی قبل از تأسیس سازمان ملل متحد برقرار بوده است، اما سازمان ملل متحد آنها را به عنوان ابزاری قدرتمند برای حمایت از آنها پذیرفته است.

بیایید با هم دوباره بسازیم

برای مدت طولانیست که انسان ها از اکوسیستم های سیاره خود بهره برداری می­کنند و آن ها را از بین برده اند. هر سه ثانیه، جهان جنگلی را که برای پوشاندن زمین فوتبال نیاز است را از دست می­دهد و در طول قرن گذشته ما نیمی از تالاب ها را از بین برده ایم و نابود کرده ایم. تاکنون ۵۰ درصد از صخره های مرجانی ما از بین رفته اند و می توان تا سال ۲۰۵۰ تا ۹۰ درصد از صخره های مرجانی را از دست داد، حتی اگر گرم شدن کره زمین به افزایش ۱.۵ درجه سانتیگراد محدود شود.

انتشار گازهای گلخانه ای جهانی برای سه سال متوالی رشد کرده و کره زمین سرعتی فاجعه بار برای تغییرات آب و هوایی پیدا کرده است.

با ظهور COVID-۱۹ پیامدهای از دست دادن اکوسیستم تا حد زیادی گسترش پیدا کرده است. با کوچک شدن منطقه زیستگاه طبیعی حیوانات، شرایط ایده آلی را برای انتشار عوامل بیماری زا، از جمله ویروس های کرونا، ایجاد کرده ایم.

با این تصویر بزرگ و چالش برانگیز، روز جهانی محیط زیست امسال در ترمیم اکوسیستم تمرکز دارد و موضوع آن "از نو تصور کنید. دوباره ایجاد کنید. بازیابی کنید" است.

ترمیم اکوسیستم به معنای جلوگیری، متوقف کردن و برگرداندن این آسیب است. از بهره برداری از طبیعت گرفته تا بهبود آن. این روز جهانی محیط زیست با آغاز دهه سازمان ملل در مورد ترمیم اکوسیستم (۲۰۳۰-۲۰۲۱)، یک ماموریت جهانی برای احیای میلیاردها هکتار از جنگل ها گرفته تا زمین های کشاورزی، از بالای کوه ها تا عمق دریا.

تنها با استفاده از اکوسیستم های سالم می­توانیم معیشت مردم را افزایش دهیم، با تغییرات آب و هوایی مقابله کرده و فروپاشی تنوع زیستی را متوقف کنیم.

بیایید اقیانوس های خود را احیا کنیم. سرمایه گذاری در اکوسیستم ها، سرمایه گذاری در آینده ما است.

۵ ژوئن، روز جهانی محیط زیست

روز جهانی محیط زیست ۲۰۲۱ که پاکستان را به عنوان کشور میزبان امسال برای جشن های رسمی خود در نظر گرفته، خواستار اقدام فوری برای احیای اکوسیستم های آسیب دیده است.

همه ما از جنگل ها گرفته تا زمین های کشاورزی تا سواحل برای بقای خود به اکوسیستم های سالم وابسته هستیم. اکوسیستم ها به تعامل موجودات زنده، گیاهان، حیوانات و مردم با محیط پیرامون خود گفته می­شود. این نه تنها شامل طبیعت، بلکه سیستم های ساخته شده توسط انسان مانند شهرها یا مزارع را نیز در بر می­گیرد.

اما همچنین شامل اقدامات کوچکی است که هر کس می­تواند هر روز انجام دهد: کاشت درختان، سبز کردن محیط شهرها، بازسازی باغ ها یا تمیز کردن مناطق در کنار رودخانه ها و سواحل.

بازیابی همچنین باعث ایجاد مشاغل در مناطق روستایی می شود که بیشترین نیاز به آنها است.

برخی از کشورها در حال حاضر به عنوان بخشی از استراتژی های خود برای بازگشت از عواقب COVID-۱۹  در بازسازی محیط زیست سرمایه گذاری کرده اند. برخی دیگر برای کمک به سازگاری با آب و هوایی که در حال تغییر است، به بازسازی روی آورده اند.

 آیا می دانید؟

· هر ساله بیش از ۴.۷ میلیون هکتار جنگل، منطقه ای بزرگتر از دانمارک، از بین می رود.

· تقریباً ۸۰ درصد فاضلاب جهان بدون تصفیه به اقیانوس ها و رودخانه های ما تخلیه می شود.

· تالاب ها برای کشاورزی تخلیه می شوند، در حدود ۳۰۰ درصد در ۳۰۰ سال گذشته ۸۷ درصد از دست داده اند.

· در بیش از ۱۸۰ کشور جهان، peatlands یک اکوسیستم حیاتی و بسیار قدرتمند است. اگرچه آنها فقط ۳ درصد از سرزمین های جهان را پوشش می دهند ، اما تقریباً ۳۰ درصد از کربن خاک آن را ذخیره می کنند.

به جنبش بازسازی نسل از طریق وب سایت رسمی روز جهانی محیط زیست ۲۰۲۱ بپیوندید. می توانید به اطلاعات جالب تری در مورد اکوسیستم ها، اقداماتی که می توانید برای کمک به بازسازی آنها انجام دهید، دسترسی داشته باشید.

روز جهانی محیط زیست دهه سازمان ملل در مورد ترمیم اکوسیستم ۲۰۲۱-۲۰۳۰ را آغاز می کند. این دهه با هدف جلوگیری، متوقف کردن و آشکار کردن است.

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید