فشارخون یکی از مهم‌ترین علایم حیاتی در انسان است و زمانی به وجود می‌آید که سرخرگ‌ها قابلیت ارتجاعی خود را از دست بدهند. این امر موجب تنگ‌ شدن عروق و بالا رفتن فشار خون می‌شود.

قاتلی که بیشتر از تصادفات در جهان باعث مرگ می‌شود / راه‌های پیشگیری و درمان

به گزارش سلام نو، فشارخون ‌بالا ر امرگ ‌خاموش نیز می‌نامند، زیرا تا مراحل انتهایی هیچ‌گونه علامتی ازخودش نشان نمی‌دهد. فشار خون ‌بالا، با کاهش سدیم در رژیم غذایی قابل پیشگیری است و با مصرف داروهای ایمن وکم‌ هزینه درمان می‌شود. میزان مرگ ومیر ناشی از فشارخون بالا نسبت به بیماری‌ جدید کووید ۱۹ و بیماری‌های ‌عفونی بسیار بیشتر است. به طورکلی با افزایش سن ریسک ابتلابه فشارخون در افراد بیشتر می‌شود.  در افراد مسن تقریبا از هر چهار نفر یک ‌نفر به فشارخون‌ بالا مبتلا می‌شود. این آمار در زنان‌ مسن‌تر نسبت به مردان بیشتر است. در ادامه‌ی این‌ مقاله با بیماری ‌فشار خون، علت ایجاد آن و همچنین راه‌های پیشگیری از این عارضه  بیشتر آشنا خواهید شد.

علل ایجاد فشار خون

به طورکلی پزشکان هنوز دلیل ‌خاصی برای این بیماری پیدا نکرده‌اند، اما مهم‌ترین علل ایجاد فشار خون به شرح زیر است:

● سن بیش از ۶۰ سال

● چاقی

● افزایش ‌وزن

● مصرف مواد الکلی

● ورزش ‌نکردن

● استرس

● مصرف بیش ‌از حد مواد غذایی‌ شور

● کم‌ تحرکی

● ورزش ‌نکردن

● عوامل ژنتیکی

فشار خون بالا چه عوارضی دارد؟

فشار خون بالا دارای ‌عوارضی زیر است:

● حمله‌ی‌ قلبی

● سکته‌ قلبی

● نارسایی‌کلیوی

● ورم‌ ریه

● مشکلات ‌بینایی

طبق آخرین ‌تحقیقات ‌دفتر ارتقای‎‌ سلامت‌ وزارت ‌بهداشت و درمان، هر چه فشار خون ‌در افراد بیشتر باشد، میزان امید به ‌زندگی نیز کمتر خواهد بود. همچنین فشار خون‌ بالا باعث ضخیم‌ شدن عضله ‌قلب شده که این خود در نهایت باعث افزایش ‌فشار وارده برقلب می‌شود ودر طولانی مدت باعث حملات ‌قلبی ‌متعدد شده و طول عمر فرد کاهش می‌یابد. فشارخون باعث می‌شود تا چربی در دیواره‌های سرخرگ‌ها رسوب کند و این منجر به تنگ ‌شدن دیواره ‌رگها و حملات قلبی می‌شود.

راه‍های پیشگیری از ابتلا به فشار خون

باکنترل کردن وزن به سادگی می‌توان از این بیماری در امان ماند. همچنین استفاده ازگوشت‌ ‌سفید مانند مرغ، ماهی و میگو به جای گوشت‌ ‌قرمز چون گوشت ‌گاو وگوشت‌ گوسفند می‌تواند ریسک ابتلا را تا حد قابل ‌توجهی کاهش دهد. شایان ذکر است که استراحت ‌کافی تا حد بسیار زیادی خطر ابتلا به فشار خون را کاهش می‌دهد. در کل پیروی از یک رژیم غذایی سالم و تغییر سبک زندگی می‌تواند اولین اقدامی باشد که شما را از ابتلا به فشار خون بالا در امان نگه می‌دارد.

برای پیشگیری از فشار خون بالا چه باید کرد؟

همانطور که گفته شد، مهم ترین اقدام ترک عادات غذایی بد و دنبال کردن یک سبک زندگی سالم است. با اصلاح رفتارهای تغذیه‌ای نامناسب مثل حذف فست ‌فودها و غذاهای پر چرب می‌توانید برای حرکت در این مسیر آماده شوید.  روغن‌جامد را از برنامه غذایی خود حذف کنید  و به جای آن از روغن ‌مایع و روغن های سالم مانند روغن ذرت، هسته انگور، کنجد و ... استفاده کنید. افزایش مقدار مصرف میوه وسبزیجات ‌تازه، حذف نوشابه‌های قندی و عدم استعمال دخانیات می‌توانند به سادگی میزان فشارخون را کاهش دهند و شما را از خطرات ناشی از آن در امان نگه دارند.

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید