کنعانی مقدم با اشاره به نقش صداوسیما در این روند گفت: باید گفت که صداوسیما نقش اصلی را در کیفیت پایین مناظرات داشت. به عنوان مثال سوال‌های صداوسیما مشکل داشت و بیشتر شبیه تست‌های چهار گزینه‌ای بود، در حالی که باید از هر هفت نفر شفاف می‌پرسید که درباره موضوعات مهم کشور مثل برجام چه نظری دارند و چه می‌کنند؟ البته نامزدها هم از این فرصت استفاده کردند و با نفی دیگران سعی کردند خود را اثبات کنند.

صداوسیما نقش اصلی را در کیفیت پایین مناظره‌ها دارد / بدون ائتلاف پنج نامزد اصولگر رییسی در دوم انتخابات از چهره‌ای مثل همتی یا رضایی شکست می‌خورد

سلام نو سرویس سیاسی: مناظره دوم بین نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد، مناظره‌ای که برخلاف انتظارهh از مناظره اول هم ضعیف‌تر، کم‌رمق‌تر و کم محتواتر بود. مناظره‌هایی که از خرداد ۸۸ انتخابات را گرم می‌کردند امسال مثل آبی بر تنور نیمه خاموش انتخابات هستند و هر بار بیشتر باعث دلسردی مردم می‌شوند.

اما چرا این چنین شد؟ حسین کنعنانی مقدم، فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به این پرسش سلام نو عملکرد نامزدها و صداوسیما را باعث کم‌رونق شدن مناظره‌ها می‌دهد.

این فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به فضای مناظره دوم می‌گوید: ظاهرا بعد از مناظره اول که بیشتر منازعه بود، نامزدها تغییر روش دادند و تلاش کردند مطالبی که مطرح می‌کنند رویکرد انتقام جویانه نداشته باشد. این مسئله باعث شد که مناظره دوم بیشتر به سمت شواف میل کند؛ این به آن معنا است که هر کس می‌خواهد خود را عرضه کند و بیشتر بر سرگرمی متمرکز است.

وی با انتقاد از عدم مطرح شدن مسائل اصلی کشور در مناظره‌ها گفت: چون این مناظره شواف بود بر مسائل اصلی کشور تمرکز نشد و سوالات مطرح شده نیز پاسخ درستی دریافت نکردند. هیچ نامزدی نگفته است که عقبه سیاسی آن‌ها چیست و چه حزب و گروهی پشت آن‌ها است و اساسا چه حرفی برای گفتن دارند. هیچ نامزدی نگفت درباره مسائل اصلی کشور مثل آزادی، برجام، معیشت، منطقه، مقاومت و مذاکره با آمریکا چه نظری دارد.

کنعانی مقدم با اشاره به نقش صداوسیما در این روند گفت: باید گفت که صداوسیما نقش اصلی را در کیفیت پایین مناظرات داشت. به عنوان مثال سوال‌های صداوسیما مشکل داشت و بیشتر شبیه تست‌های چهار گزینه‌ای بود، در حالی که باید از هر هفت نفر شفاف می‌پرسید که درباره موضوعات مهم کشور مثل برجام چه نظری دارند و چه می‌کنند؟ البته نامزدها هم از این فرصت استفاده کردند و با نفی دیگران سعی کردند خود را اثبات کنند.

وی با اشاره به تضاد میان شعارها و سوابق برخی نامزدهای انتخاباتی گفت: واقعیت این است چون نامزدها در موضوعاتی که در آن موضع می‌گیرند شریک بودند نمی‌توانند پارادوکس موجود در حرف‌های خود را به سادگی حل کنند. آقای همتی به عنوان عضوی از دولت به یک شکل درگیر این پارادوکس است.

این فعال سیاسی با اشاره به مثالی دیگر گفت: آقای رییسی از یک سو ممکن است درباره فیلترینگ حرف‌های پوپولیستی بزند و از سوی دیگر به عنوان رییس قوه قضاییه باید پاسخگوی تصمیمات نظام در این حوزه نیز باشد.

وی با تحلیل صحنه انتخابات گفت: من آقای همتی را کبریت بی‌خطر، آقای همتی را هیزمی که قرار است بسوزد و انتخابات را گرم کند و آن پنج نفر را هم سنگرانی می‌دانم که همدیگر را پوشش می‌دهند. با این تفاسیر به نظر من روح رقابت هنوز در مناظره‌ها شکل نگرفته است و برنامه‌های نامزدها به شکل دقیق تشریح نشده است.

کنعانی مقدم این منظره‌ها را دادگاه نظام ریاست دانست و افزود: با این ساختار نظام ریاستی هر کسی هم که رییس جمهور شود کاری از پیش نمی‌برد و باید به سمت نظام پارلمانی و نخست وزیر پاسخگو به مجلس رفت.

وی در پاسخ به این پرسش که با این روند چه کسی می‌تواند پیروز انتخابات باشد گفت: اگر همین روند پیش برود و نامزدهای اصولگرا با آقای رییسی ائتلاف نکنند انتخابات به مرحله دوم می‌رود و آقای رییسی در دور دوم با نامزدهایی مثل محسن رضایی و عبدالناصر همتی رقابت می‌کند و در این صورت به نظرم آقای رییسی رای نخواهد آورد.

این فعال سیاسی افزود: دلیل آن هم این است که آرای خاموشی که می‌خواهند آقای رییسی رای نیاورد در مرحله دوم به صحنه می‌آیند تا آقای رییسی رای نیاورد. در این شرایط رخدادی مثل سال ۸۴ تکرار می‌شود و رای منفی یک نامزد به نفع نامزد دیگری تمام می‌شود.

وی تنها راه پیروزی قطعی رییسی در دور اول را ائتلاف دانست و گفت: اگر چهار اصولگرای دیگر با آقای رییسی ائتلاف کنند و مردم بدانند رای به آقای رییسی رای به هر چهار نامزد اصولگرای دیگر نیز هست آن وقت آقای رییسی می‌تواند در دور اول پیروز انتخابات شود؛ وگرنه آن وقت آرا بین این چهره‌های تقسیم می‌شود.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید