طبق نظر عوام خارپشت همان جوجه تیغی است، اما از نظر علمی خارپشت با جوجه تیغی تفاوت های بسیاری دارد.

آیا جوجه‌تیغی همان خارپشت است؟

به‌گزارش سلام نو به نقل از خراسان، شما تا حالا خارپشت و جوجه‌تیغی را از نزدیک دیده‌‏اید؟ به‌نظرتان هر دوی این‌ها یک حیوان است با اسم‌‎های متفاوت یا هر کدام دو حیوان مختلف به‌حساب می‌‎آیند؟ جالب است بدانید جوجه‌تیغی نوعی پستاندار است که حشره می‎‌خورد و بین کشاورزان هم خیلی محبوب است چون آفات و حشره‌‎های خطرناک برای محصولات کشاورزی را نوش‌جان می‌کند و نمی‌‏گذارد گیاهان صدمه ببینند.

جوجه‌تیغی، حیوان کوچکی است که خیلی‌وقت‌‎ها می‌‎توانید آن را لابه‎‌لای دشت‌‎ها و سبزه‎‌ها و زمین‎‌های کشاورزی ببینید. حداکثر وزن او به یک کیلوگرم می‏‌رسد. وقتی حیوانی مثل روباه به جوجه‌تیغی نزدیک می‌شود، خود را به حالت توپ گردی درمی‌آورد تا روباه نتواند او را بگیرد. به‌ این‌ترتیب تیغ‌هایش توی دست و پای روباه فرومی‌رود و آن دسته از تیغ‌های او که سست‌تر هستند، به زمین می‌ریزند. این اتفاق باعث شده انسان‌ها خیال ‌کنند که جوجه‌تیغی، تیغ خود را به‌سمت روباه و دیگر حیوانات پرتاب کرده‌است اما درواقع این‌طور نیست و جوجه‌تیغی‌های طفلک اصلا نمی‌‎توانند تیغ خود را به سمت چیزی پرتاب کنند.

خارپشت‌‎ها جانورانی درشت‌‎تر هستند که وزن‎‌شان گاهی تا 30کیلوگرم هم می‎‌رسد. آن‌ها بدنی نسبتا گرد دارند که سطح پشتی‌اش پوشیده از خارهای انبوه، بلند و تیز است. خارپشت‌‎ها همه‌چیزخوارند و معمولا از حشرات، بی‌مهرگان و مهره‌داران کوچک مانند موش، جوجه پرندگان، مارمولک، مار، لاشه حیوانات و همچنین میوه‌ها تغذیه می‌کنند. خارپشت‌ها حس شنوایی و بویایی بسیار قوی دارند.

کد خبرنگار: ۱۵
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی رازدان IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
    0 0
    خیلی خیلی سایت خوب و مفیدی هست

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید