محمد موسوی، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به لزوم بازسازی اعتماد افراد زیان دیده از بازار سرمایه در پاسخ به سوال خبرنگار سلام نو به نکاتی اشاره کرد که متن آن در ادامه آمده است:

چه زمانی شاهد بازگشت اعتماد زیان دیدگان بورس خواهیم بود؟ 

درمورد حد زیان، مهم است که سهام داران چقدر زیان دیده اند. سهامداران به سه گروه تقسیم می شوند:
 
گروه اول- آن افرادی که در شاخص بالای ۲ میلیون آمده اند، این افراد سهام داران جدید بودند که کد جدید داشتند، سهمی خریدند و  زیان آنها الان قابل جبران نیست و من فکر نمی‌کنم تا یکی دو سال آینده اینچنین اعدادی را تجربه کنند. در نتیجه آمدن آنها و برگرداندن آنها به بازار یک مقدار غیر ممکن و بعید به نظر می‌رسد.

گروه دوم - بعضی دوستان هستند که همواره در بازار فعال هستند سهام داشته و در سالهای مختلف سود و زیان دیده اند؛ این افراد راحت تر معامله می‌کنند و نیاز نیست که خیلی برنامه ریزی خاصی انجام دهند که در بازار بمانند.

 گروه سوم- بعضی از افراد هستند که با سهام عدالت وارد بورس شده اند یعنی ۵۰ میلیون نفری که سهام دارند قالب آنها سهام عدالت است و سهام عدالت چیزی نیست که بابت آن پول داده باشند یعنی ارزش سودی یا ارزش زیانی  برای آنها نداشته است.
 بالاخره یک دارایی است مثل دارایی های دیگر آنها که نرخ آن افت کرده است. قانع کردنشان که در بازار بمانند کار سختی نیست ولی اینکه مازاد آن منابعی که در سهام عدالت دارند در بازار بیاورند و سرمایه‌گذاری کنند کار پیچیده ای است و اینکار انجام نمی‌شود مگر اینکه نهادهای مالی مانند سبد گردانها، کارگزاریها و مشاورها توسعه پیدا کنند یعنی هر نهاد مالی را بیایند تخمین بزنند و بگویند برای ۵۰ ملیون نفر چند نهاد مالی نیاز داریم. باید در پروسه کوتاهی بتوانند خدمات آنها را بگیرند.
بهترین کار در حال حاضر این است که با مشاور های خوب و تحصیل کرده و حرفه ای افراد، قانع بشوند که بیایند و در بورس سرمایه گذاری کنند؛ با حد ریسکی که می‌پذیرند. یعنی باید نهاد های مالی خودمان هم ریسک این سهام داران را در نظر بگیرند و بعد به آنها پیشنهاد سرمایه گذاری در سهام، اوراق یا صندوق‌های مختلف سرمایه گذاری چه سهامی چه  fix income یا درآمد ثابت به نظرم برای ایجاد اعتمادی که از دست رفته است. باید آدم های حرفه ای را به خدمت بگیرند. آدم های حرفه ای هم می‌توانند در نهاد های مالی استفاده کنند. تا به الان به نهادهای مالی مان به تعداد خیلی محدود و انگشت شمارمجوز داده اند. برای ۵۰ میلیون نفر این تعداد نهاد مالی اصلا پاسخگو نیست. نهاد مالی هر کدامشان تعداد کمی مشاور دارند که میتوانند هر روز وقت بگذارند برای مردم و پیشنهاد سرمایه گذاری بدهند. 
در نتیجه این گمراهی که در سازمان بورس وجود دارد برای این است که فکر می‌کنند از دستشان خارج میشود یا نمی‌توانند کنترلش کنند سعی کردند صورت مسئله را پاک کنند، اما صورت مسئله را به اشتباه پاک کردند و باید آن را برگردانند و نهاد های مالی مان ابزاری برای توسعه ی بازار و بهبود وضعیت سهام داران شوند.

کد خبرنگار: ۱۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید