کودک یک ظرف پلاستیکی خالی را روی زمین می‌کشد. یک کودک در یک اردوگاه خانگی ساخته شده از یک ظرف خالی و یک کابل، در کمپ روخ، شمال شرقی سوریه که در حال بازی کردن است. در این جهان پر از جنگ چه کسی می­‌تواند جلوی کشتار کودکان بی گناه را بگیرد؟

روز جهانی کودکان بی‌گناه قربانیان پرخاشگری

به گزارش سلام نو، این واقعیت ناراحت کننده ای است که در شرایطی که درگیری مسلحانه آغاز می شود، کودکان آسیب پذیرترین اعضای جوامع هستند. یعنی کودکان بیشتر تحت تأثیر عواقب جنگ قرار می گیرند. شش مورد شایع ترین موارد عواقب جنگ برای کودکان، نقض، استخدام و استفاده از کودکان در جنگ، کشتار، خشونت جنسی، آدم ربایی، حمله به مدارس و بیمارستان ها و محرومیت از دسترسی بشردوستانه است.

در ۱۹ آگوست ۱۹۸۲، مجمع عمومی سازمان ملل، در جلسه ویژه اضطراری خود در مورد مسئله فلسطین، "مبهوت تعداد زیادی از کودکان بی گناه فلسطینی و لبنانی قربانیان اقدامات تجاوز اسرائیل"، تصمیم گرفت ۴ ژوئن هر سال را به عنوان روز جهانی کودکان بی گناه قربانیان پرخاشگری اعلام کند.

هدف از این روز تصدیق دردی است که کودکان در سراسر جهان متحمل قربانی آزار جسمی، روحی و عاطفی شده اند. این روز تعهد سازمان ملل در حمایت از حقوق کودکان را تأیید می کند. کار آن توسط کنوانسیون حقوق کودک، سریع ترین و گسترده ترین معاهده بین المللی حقوق بشر در تاریخ، به تصویب رسیده است.

بعد از گزارش پیشگامانه میشل گراک، که توجه جهانیان را به تأثیر مخرب درگیری مسلحانه بر روی کودکان جلب کرد، در سال ۱۹۹۷ مجمع عمومی قطعنامه ۵۱/۷۷ درباره حقوق کودک را تصویب کرد. این یک پیشرفت مهم در تلاش برای بهبود حمایت از کودکان در شرایط درگیری بود. این نشان از آغاز یک اجماع جدید در میان کشورهای عضو سازمان، در مورد نیاز به توجه ویژه، حمایت و تلاش هماهنگ جامعه جهانی برای رسیدگی به آسیب پذیری ها و تخلفاتی است که کودکان در موقعیت های مربوط به درگیری با آن روبرو هستند.

قطعنامه ۵۱/۷۷ بر اساس تلاش های مجمع عمومی موجود برای حمایت از حقوق کودکان، از جمله از طریق کنوانسیون حقوق کودک و پروتکل اختیاری آن و قطعنامه های سالانه حقوق کودک ساخته شده است. این حکم نماینده ویژه دبیرکل کودک و درگیری های مسلحانه را تعیین کرد.

در سالهای اخیر، در بسیاری از مناطق درگیری مخصوصا فلسطین و غزه، تعداد تخلفات انجام شده علیه کودکان افزایش یافته است. برای حفاظت از ۲۵۰ میلیون کودک ساکن کشورها و مناطق تحت تأثیر درگیری باید اقدامات بیشتری انجام شود. برای محافظت از کودکان در معرض هدف قرار دادن افراط گرایان خشن، ترویج قوانین بین المللی بشردوستانه و حقوق بشر و اطمینان از پاسخگویی در مورد نقض حقوق کودکان، باید اقدامات بیشتری انجام شود.دستور کار سال ۲۰۳۰ برای توسعه پایدار، طرح جامع جهانی را برای تأمین آینده بهتر کودکان در اختیار ما قرار می دهد. دستور کار جدید برای اولین بار یک هدف خاص (۱۶.۲) برای پایان دادن به انواع خشونت علیه کودکان را شامل می شود و پایان دادن به سو استفاده، بی توجهی و استثمار کودکان در چندین هدف دیگر مربوط به خشونت جریان دارد.

میلیون ها کودک بی اختیار درگیر جنگ هایی می­شوند که در آن فقط تماشاچی نیستند بلکه هدف قرار می­گیرند. روز جهانی کودکان بی گناه قربانیان تجاوز، احترامی است که سازمان ملل متحد در ۴ ژوئن برای کودکان که همان آینده های زمین هستند قائل شده است.

هدف اصلی این نامگذاری، قربانیان جنگ ۱۹۸۲ لبنان بود و هدف گسترش درد و رنج متحمل شدن کودکانی که در سراسر جهان قربانی آزار جسمی، روحی و عاطفی هستند. گسترش این روز تعهد سازمان ملل برای حمایت از حقوق کودکان است.

کد خبرنگار: ۱۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید