باقلوای سید یا همان باقلوای رشتی از شیرینی‌های پرطرفدار استان گیلان است، در گزارش زیر طرز تهیه باقلوای رشتی را به شما آموزش خواهیم داد.

نحوه درست کردن باقلوای رشتی در منزل

در این بخش تصمیم داریم طرز تهیه باقلوا خوشمزه رشتی به نام باقلوای سید را به علاقمندان آموزش دهیم پس در ادامه با ما همراه باشید.

باقلوا یکی از شیرینی‌های معروف ایرانی و ترکی است. یکی از معروف‌ترین باقلواهای ایرانی، باقلوای شهر رشت است که به اسم باقلوای سید مشهور شده است. این باقلوا خیلی خیلی خوشمزه است و به راحتی در خانه تهیه می‌شود. باقلوا را به عنوان شیرینی یا میان وعده همراه با چای میل می‌کنند. مغزیجات درون باقلوا آن را مقوی و خوشمزه می‌کند.

مواد لازم

آرد قنادی ۲ پیمانه
نشاسته گل ¼ پیمانه
تخم مرغ ۱ عدد
زعفران دم کرده ۲ قاشق غذاخوری
آب ۱ فنجان
گلاب ½ فنجان
کره ذوب شده ۵۰ گرم
مواد لازم شربت باقلوا
شکر ۲۵۰ گرم
آب ۱ لیوان
آب لیمو ترش ۱ قاشق غذاخوری

دستور تهیه باقلوای سید

برای تهیه باقلوای خوشمزه سید به سبک رشتی ابتدا یک کاسه بزرگ بر می‌داریم. در ادامه نشاسته را با آب سرد و گلاب حل می‌کنیم. وقتی به خوبی حل شد، آرد را کم کم الک کرده و به نشاسته اضافه می‌کنیم.

وقتی تمام آرد اضافه شد و هم زدیم و یک خمیر یک دست بوجود آمد، تخم مرغ را درون خمیر می‌شکنیم و هم می‌زنیم تا کامل به خورد خمیر برود. کره را ذوب کرده و به خمیر اضافه می‌کنیم و آنقدر هم می‌زنیم تا خمیر یک دست شود.

سپس یک لیوان بزرگ آب کنار دستمان قرار می‌دهیم و کم کم آب را به خمیر اضافه می‌کنیم و مرتب هم می‌زنیم تا غلظت خمیر مانند دوغ شود. خمیر را از یک صافی عبور می‌دهیم تا گلوله‌ای اگر درون آن وجود داشت از بین برود.

محلول خمیری شکل باید کاملا صاف و یک دست باشد. سپس زعفران دم کرده را به آن اضافه می‌کنیم و مجدد با همزن دستی می‌زنیم تا یکدست شود. خمیر را گوشه‌ای می‌گذاریم تا نیم ساعت استراحت کند.

زمانی که خمیر در حال استراحت است، یک قابلمه برداشته و شکر و آب را با هم درون قابلمه می‌ریزیم و می‌گذاریم روی حرارت ملایم تا شکر حل شود و شروع به جوشیدن کند. شربت که غلیظ شد، کمی زعفران دم کشیده به آن اضافه می‌کنیم.

در آخر آبلیمو را اضافه کرده و از روی حرارت بر می‌داریم. خمیر را درون یک بطری سس خالی که سر باریکی دارد می‌ریزیم. یک تابه را روی حرارت قرار داده و کف آن را با فرچه چرب می‌کنیم. سپس خمیر را به صورت رشته‌ای و طوری کف تابه می‌ریزیم.

چند ثانیه صبر می‌کنیم تا چسبندگی خود را از دست بدهد از تابه خارج می‌کنیم. این کار را ادامه می‌دهیم تا خمیر تمام شود. توری‌های پخته شده را روی سفره پارچه‌ای پهن می‌کنیم تا خنک شود. توری‌ها را به گونه‌ای تا می‌کنیم که مستطیل شود.

سپس نسبت به ذائقه خود مقداری مغز گردو یا پسته درون آن قرار داده و رول می‌کنیم و کنار می‌گذاریم. در ادامه یک تابه سرد بر می‌داریم و رول‌های باقلوا را درون آن به صورت منظم می‌چینیم به طوری که کامل پر شود.

سپس روغن سرد را روی آن می‌ریزیم و تابه را روی گاز قرار می‌دهیم تا باقلواها سرخ شود. سپس باقلواها را روی یک پارچه تمیز یا توری قرار می‌دهیم تا روغن آن گرفته شود. باقلواها را نباید در روغن داغ سرخ کرد.

روغن داغ باعث می‌شود پف کند و شکل خود را از دست دهد. اگر باقلوا اضافه ماند لازم است تابه و روغن را بگذاریم کامل سرد شود و سپس باقلواهای باقی مانده را درون آن می‌چینیم و مجددا روی حرارت قرار می‌دهیم.

باقلواهای سرخ شده را کنار می‌گذاریم تا از حرارت بیفتد. شربت و باقلواها باید ولرم باشد. باقلواها را درون شربت قوطه ور می‌کنیم تا شربت به خود جذب کند سپس درون یک ظرف مناسب می‌چینیم و با چای سرو می‌کنیم. / ساعدنیوز

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید