عیسی چمبر عملکرد همتی در مناظره نخست را مثبت ارزیابی می‌کند و می‌افزاید: من به رفتار و عملکرد آقای همتی در مناظره نخست نمره بدی نمی‌دهم و به نظرم ایشان در مناظره اول عملکرد موفقی داشت.

عملکرد همتی در مناظرات طرفدارانش را مصمم‌تر می‌کند / طرف مقابل به همتی پاس گل داد

سلام نو سرویس سیاسی: اولین مناظره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ در حالی برگزار شد که این مناظره بویی از مناظره‌هایی جذاب و جان‌دار سال‌های ۸۸، ۹۲ و ۹۶ نداشت. سه نامزد تکراری، دو نامزد مطلقا پوششی و دو نامزدی که زیر رگبار جناح مقابل قرار داشتند.

نظرات زیادی درباره مناظره نخست نامزدها ابراز شد. بسیاری مناظره را کم رمق دانستند، بخشی از تحلیلگران اصولگرا مناظره را مناسب و در چهارچوب ارزیابی کردند و بخشی دیگر آن را عرصه عیان شدن ضعف نامزدی مثل ابراهیم رییسی و قوت نامزدی مثل عبدالناصر همتی دانستند.

نگاهی به نظر سنجی‌های منتشر شده و عمومی نشان می‌دهد به جز محسن رضایی دیگر نامزدها تغییر معنا داری در جایگاه خود نداشتند به خصوص عبدالناصر همتی و محسن مهرعلیزاده که دو نامزد غیرخودی در برابر پنج نامزد اصولگرا بودند.

رحمان قهرمان‌پور، کارشناس مسائل سیاسی و تحلیلگر کمپین‌های انتخاباتی در توییتی به رویکرد ابراهیم رییسی در مناظرات اشاره می‌کند و می‌نویسد:

اگر اشتباه نکنم در مناظره اول آقای رییسی تنها نامزدی بود که اسم هیچ یک از نامزد های حاضر در مناظره را بر زبان نیاورد و از عبارت آقایان استفاده کرد. نشانه ای از اینکه او خود را فراتر از سایر نامزد ها می داند. آیا در مناظره امشب او مجبور خواهد شد اسم نامزد ها را بگوید؟

او همچنین درباره اخلاقی خواندن عملکرد بعضی نامزدها می‌گوید:

کسانی که می گویند فلان نامزد اخلاقی عمل کرد  توجه کنند رای دهندگان به کسی رای می دهند که توان رییس جمهور شدن را داشته باشد و اخلاقی بودن یکی از چندین متغیر تشکیل دهنده تصویر رییس جمهور مطلوب است و نه همه آن. یعنی اغلب رای دهندگان به یک نامزد صرفا به خاطر رعایت اخلاق رای نمی دهند.

به جز رییسی نامزد دیگری که توجه تحلیلگران را جلب کرد عبدالناصر همتی بود، کسی که به نظر می‌رسد نامزد نهایی اصلاح‌طلبان باشد و بیشترین شانس را برای رقابت با رییسی داشته باشد. برخی تحلیلگران عمکرد او را نقد کرده و معتقدند او نتوانست تصویر یک اقتصاددان کلاسیک را از خود ارائه دهد.

 همتی باید فضا را گرم کند / طرف مقابل به همتی پاس گل داد

عیسی چمبر، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با سلام نو اما تصویری متفاوت از عملکرد همتی و نقش مناظرات ارائه می‌دهد و عملکرد وی را موفقیت آمیز ارزیابی می‌کند.

این فعال سیاسی با اشاره به ظرفیت و نقش مناظرات می‌گوید: تصور من این است که مناظره عموما بر روی ذهنیت کسانی که ذهنیت مشخص سیاسی یا اشتیاق به یک نامزد یا جریان خاص دارند را عوض نمی‌کند و آن‌ها را از گزاره الف به گزاره ب نمی‌رساند، بلکه آن‌ها را وارد یک فرآیند و هیجان جمعی می‌کند که باعث مصمم‌تر شدن آن‌ها می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: در نتیجه به باور من مناظره یک کاتالیزور است و می‌تواند باعث افزایش آتشی که وجود دارد بشود و فضای سیاسی را گرم‌تر کند. اکنون هم من شاهد هستم که بعد از مناظره تماس‌های سیاسی و انتخاباتی برای یک روز افزایش یافت و بعد دوباره به فضای قبل بازگشت.

عضو شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان با اشاره به نگاه همتی به مناظرات می‌گوید: در این میان گرم شدن فضا برای آقای همتی از اهمیت مضاعفی برخوردار است چون او باید بتواند در یک فضای گرم سیاسی مشارکت و شانس خود را افزایش دهد وگرنه در فضای سرد فعلی ایشان شانسی ندارد.

چمبر در ادامه عملکرد همتی در مناظره نخست را مثبت ارزیابی می‌کند و می‌افزاید: با توجه به این مقدمه من به رفتار و عملکرد آقای همتی در مناظره نخست نمره بدی نمی‌دهم و به نظرم ایشان در مناظره اول عملکرد موفقی داشت. هر چند برخی می‌گویند که آقای همتی باید خونسردتر و کارشناسی‌تر صحبت می‌کرد، اما به باور من ایشان باید همین مسیر را پیش می‌رفت و محکم می‌ایستاد و حاضر جواب حاضر می‌شد.

وی ادامه می‌دهد: من امیدوارم ایشان در مناظره بعد هم به همین مسیر ادامه دهد و بداند که باید فضای سیاسی را گرم کند و هواداران خود را اقناع کند که فضای سیاسی را جدی بگیرند.

این فعال سیاسی در انتها عملکرد طرف مقابل را نیز به سود همتی ارزیابی کرد و افزود: اشتباهی که طرف مقابل کرد و به آقای همتی پاس گل داد این بود که به وی حمله کردند و کمک کردند تز آقای همتی مبنی بر ۵ در برابر ۱ اثبات شود. در این میان به نظرم مشاوران آقای زاکانی و رضایی بی‌تدبیری قابل توجهی کردند و باعث شدند موضوع حیثیتی جلوه کند و هوداران مردد همتی محکم‌تر شوند.

باید صبر کرد و دید در مناظرات آنطور که چمبر می‌گوید عملکرد همتی موفق بوده و در ادامه صحنه بازی به نفع او جا به جا می‌شود یا ترکیب پنج نفره اصولگرایان به رهبری رییسی می‌تواند همتی و مهرعلیزاده را زمین‌گیر کرده و به لطف وقتی بیشتر فرصت درخشش را از این دو نامزد بگیرد؟ به نظر می‌رسد بعد از مناظره دوم بتوان ارزیابی دقیق‌تری نسبت به عملکرد نامزدها در مناظرات و دست آوردهای احتمالی آنان داشت. با این وجود اگر به الگوی روحانی در ۹۲ و ۹۶ نگاه کنیم همتی هنوز شانس زیادی برای درخشش دارد؛ به خصوص در مناظره سوم و راند آخر؛

کد خبرنگار: ۹
۲دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۲۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
    0 1
    همتی ۱۴۰۰: در کلاب هاوس به متتقدان FATF حمله کرد و گفت: « FATF از ملزومات اداره کشور است اما متاسفانه در ایران در گردنه سیاسی قرار گرفته است. من یک بار گفتم بیشترین نظر را در این زمینه باید رئیس بانک مرکزی بدهند. اما من کمترین نظر را داشتم.» وی عصبانیت خود را اینگونه تکمیل کرد و گفت: «مگر fatf چیست که نمی گذارند تصویب شود، دو سال معطل کرده اند؛ دیگر دارم خفه می شوم از دست اینها؛ همین آقایانند که بانی وضع موجودند. بانی وضع موجود کسانی هستند که مدعی دولت سایه هستند، اینها و نهادهای دیگر در وضعیت امروز کشور شریک هستند، معطل کردن FATF اگر آسیب به کشور نیست پس چیست؟» همتی ۹۸: وی بهمن ماه 98 با اشاره به اجلاس ضدایرانی FATF گفته بود: « برخی به خاطر اجلاس آتی FATF تلاش می‌کنند التهابی در بازار ارز ایجاد کنند، ولی همان طور که گفتم تصمیم اجلاس FATF تاثیر معناداری در بازار ارز نخواهد داشت.» ورود ایران به لیست سیاه FATF تاثیری در روابط و معاملات تجاری ایران نخواهد داشت !!!!!!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید