امان الله قرایی مقدم با اشاره به مشکل دیگر پیش روی نامزدهای انتخابات گفت: متاسفانه امروز ساختار اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مریض و بیمار است و آقایان هر چقدر هم تلاش کنند اثری ندارد. از سوی دیگر به تعبیر ویلفردو پارتو این آقایان کسانی نیستند که نخبگان جامعه باشند.

 با بحران انباشت وعده‌های عملیاتی نشده و بی‌اعتمادی مواجه هستیم / مردم شعارهای تو خالی را قبول نمی‌کنند / دولت تنها مقصر بی اعتمادی نیست

سلام نو سرویس اجتماعی: اولین مناظره‌ از سه مناظره انتخاباتی برگزار شد، اما فضای انتخاباتی آن طور که باید و شاید گرم نشده است. این حرف از آمار روزانه‌ای که توسط ایسپا و دیگر مراکز نظرسنجی گرفته می‌شود نیز مشخص است. نرخ مشارکت به گواهی اکثر آمارها همچنان زیر پنجاه درصد است؛ عددی که برای انتخابات ریاست جمهوری بسیار کم است.

هیچ کدام از هفت نامزد حاضر در صحنه انتخابات تا اینجا نتوانستند شور آفرینی کنند یا اتفاقی خاص رقم بزنند و جامعه را نسبت به خود هیجان زده کنند.

آیا راهی برای داغ کردن تنور انتخابات وجود دارد؟ امان الله قرایی مقدم، جامعه شناس در گفت‌وگو با سلام نو تاکید می‌کند که عدم اقبال از این هفت نفر تنها مربوط به خودشان نیست و قانع کردن مردم به رای دادن با یک روز و دو روز ممکن نیست.

این جامعه شناس با اشاره به مشکلاتی که جامعه ایران با آن درگیر است می‌گوید: ما با بحران انباشت وعده‌های عملیاتی نشده و بی‌اعتمادی مواجه هستیم و باید فکری به حال این بحران‌ها کرد نمی‌توان همه چیز را به حال خود رها کرد چون بحران هم به معنای رسیدن به نقطه خطر است. این بحران یک شبه و یک روزه به وجود نیامده و مسئولش یک نفر و یک رییس جمهور نیست.

وی با اشاره به تصویر ارائه شده در مناظره نخست نامزدهای انتخابات گفت: آقایان در مناظره نشان دادند که اراده‌ای برای تغییر ندارند و اگر هم اراده‌ای داشته باشند نمی‌توانند تغییر بدهند. اگر بخواهد اتفاقی رخ دهد باید این باور تغییر کند که این کار زمان‌بر و مشکل است.

قرایی مقدم در تشریح وضعیت امروز جامعه گفت: تجربه مردم و وعده‌هایی که دیگران در ریاست جمهوری دادند و عمل نکردند و خط فقری که روز به روز عمیق‌تر شد باعث شکل‌گیری وضعیت امروز شده است. امروز طبقه متوسط به پایین فروریخته و روی طبقه پایین خودش خراب شده است و مردم دچار مشکلات زیادی هستند و اعتماد عمودی بین مردم و مسئولین بسیار تضعیف شده است.

وی ادامه داد: باید پرسید که اصلاح‌طلبان و اصولگرایان تاکنون به چه مقدار از وعده‌های خود عمل کرده‌اند؟ امروز ۳۰ میلیون از مردم زیر خط فقر هستند! بیش از ۳۰ درصد فارغ التحصیلان دانشگاه بیکارند و شما هر جا از سیاست سخن بگویید مردم به شما می‌گویند که از اقتصاد بگو. مردم امروز از عقل و منطق خود پیروی می‌کنند و شعارهای تو خالی را قبول نمی‌کنند و قانع کردن آن‌ها بسیار مشکل است.

این جامعه شناس با اشاره به مشکل دیگر پیش روی نامزدهای انتخابات گفت: متاسفانه امروز ساختار اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مریض و بیمار است و آقایان هر چقدر هم تلاش کنند اثری ندارد.

قرایی مقدم در پاسخ به این پرسش که آیا پیشنهادی برای عملکرد بهتر نامزدها دارد یا خیر گفت: جامعه شناسی جای نسخه نویسی نیست و هر کس نسخه نوشته نسخه‌اش به عمل نیامده و من هم نمی‌توانم توصیه صریحی به هیچ کدام از نامزدها بکنم.

وی تنها پادزهر وضعیت موجود را اعتماد دانست و گفت: واقعیت این است که تا اعتماد مردم جلب نشود امیدی به مشارکت گسترده مردم نیست و البته این جلب اعتماد هم تنها به عهده نامزدها نیست و دستگاه‌ها و مسئولین مختلف در این زمینه نقش دارند و دولت تنها مقصر بی اعتمادی نیست.

 

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید